کد خبر: ۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: باید یک افق مشخص برای استان در نظر گرفته و با استفاده از روش های مختلف، آینده نگاری و سناریونگاری برای استان صورت گیرد تا مشخص شود استان کرمان در بلند مدت به چه اهدافی می تواند دست پیدا بکند.
دکتر"حسین مهرابی بشرایی" در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، درباره تهیه طرح آمایش استان کرمان اظهار کرد: این طرح یکی از طرح هایی است که مرکز ملی آمایش از 10 سال پیش آغاز کرد و هدف این بود به طور تیپ در همه استان ها یک مطالعاتی در دو فاز انجام دهد.

وی ادامه داد: فاز اول بررسی وضعیت موجود در حوزه های مختلف طبیعی و محیط زیست، فرصت ها و تهدیدها، مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود و اینکه چه موقعیت های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد؟

مهرابی تصریح کرد: مسائلی مانند سرمایه اجتماعی و مسائل فرهنگی در این حوزه مطالعه می شد و روابط اداری و سیاسی هر استان مورد بررسی قرار می گرفت.

وی افزود: بخش سوم، مطالعات اقتصادی بود که شامل بخش های زیادی از جمله تولید ناخالص اقتصادی، سرمایه گذاری و بحث های زیربنایی، جاده، گاز، اقتصاد نواحی خاص، مناطق ویژه اقتصادی و تعیین مزیت های نسبی استان را شامل می شد و فاز اول به یکسری پیوندهای موجود استان اضافه می شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: قسمت بعد به جنبه امنیتی استان اعم از بحث قاچاق مواد مخدر، زندان ها و مسائل امنیتی می پرداخت و در بخش آخر جمع بندی از وضعیت موجود استان و لایه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و طبیعی صورت می گرفت.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: مطالعات مرحله اول چهار سال از 84 تا سال 88 به طول انجامید و آخرین اطلاعاتی که در مرحله اول مطالعه طرح آمایش استفاده شده بود، اطلاعات سال 85 بود و برخی از استان ها بعد از فاز اول که بررسی وضع موجود بود شروع به فاز دوم یعنی سیاست گذاری و آینده نگری کردند.

مهرابی با بیان اینکه آمایش دنبال پاسخگویی به سه سوال است، افزود: اینکه در حال حاضر در چه موقعیتی قرار داریم؟ هدف ما در یک افق مشخص چیست و برای رسیدن به این هدف چه روشی از همه آسان تر و بهتر است که با هزینه کمتر و منافع بیشتر این راه را برویم؟

وی با اشاره به اینکه بیشتر هزینه و منافع اجتماعی مدنظر است، گفت: بنده در تهیه فاز اول طرح آمایش استان همکاری داشتم و به هر دلیلی فاز دوم طرح آمایش علی رغم تصویب چند باره، انجام نشد و با فعالیت دولت یازدهم دوباره این مسئله مطرح شد که در فاز دوم نسبت به دیگر استان ها تاخیر داریم و باید زودتر کار آغاز شود و با حضور استاندار و تاکید ایشان از یک و نیم سال قبل جلسه برگزار و بعد از فراخوان ها و مناقصه، مقرر گردید جهاد دانشگاهی استان کرمان این طرح را انجام دهد و حدود سه ماه است که کار آغاز شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید یک افق مشخص در نظر گرفته و با استفاده از روش های مختلف، آینده نگاری و سناریونگاری برای استان صورت گیرد تا مشخص شود استان کرمان در بلند مدت به چه اهدافی می تواند دست پیدا بکند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)