کد خبر: ۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان گفت: از ابتدای امسال بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت دام سبک و سنگین به‌دلیل بیماری و ضایعات در این شهرستان ضبط و معدوم شدند.
محمود مقامی امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: مردم باید در هنگام خرید گوشت به مهر و لیبل دامپزشکی بر روی لاشه‌ها دقت کرده و از خرید گوشت قرمز بدون مهر و لیبل دامپزشکی به‌دلیل مخاطرات بیماری‌های مشترک به‌ویژه تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان بیان کرد: مردم باید از مراکز مجاز که تحت نظارت بازرسان دامپزشکی است و اقدام به نگهداری گوشت در داخل یخچال می‌کنند، اقدام به ‌خرید کنند.

وی افزود: در پنج ماهه نخست سال جاری 2 هزار و 171 رأس دام سنگین به وزن بیش از 270 هزار کیلوگرم و 15 هزار و 38 رأس دام سبک به وزن 387 هزار کیلوگرم در کشتارگاه دام شهرستان رفسنجان کشتار شدند.

مقامی تصریح کرد: از این تعداد 23 رأس دام سنگین به وزن 2 هزار و 918 کیلوگرم و 45 رأس دام سبک به وزن 546 کیلوگرم به‌دلیل بیماری و ضایعات توسط بازرسان شبکه دامپزشکی ضبط و معدوم شدند که عمده‌ترین دلیل ضبط در دام سنگین سپتی سمی و در دام سبک لاغری پاتولوژیک است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان همچنین ضبط 505 قطعه کبد، 231 قطعه قلب، 201 قطعه کلیه، 100 قطعه سر و زبان و 514 قطعه ریه را از سایر عملکردهای واحد نظارت شبکه دامپزشکی در کشتارگاه دام شهرستان رفسنجان عنوان کرد.

مصرف گوشت فاقد مهر و لیبل دامپزشکی خطرناک است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر نیز به خبرنگار فارس گفت: بیماری تب کریمه‌کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که از طریق کنه آلوده به ویروس و یا تماس با لاشه و خون دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

رضا مختاری با تاکید بر اینکه شهروندان باید از مصرف هرگونه گوشت خارج از نظارت دامپزشکی و فاقد مهر و برچسب دامپزشکی خودداری کنند، بیان داشت: گوشت خریداری شده باید به مدت 14 ساعت در یخچال نگهداری شود.

وی افزود: مردم برای تهیه گوشت مصرفی خود باید به قصابی‌ها و فروشگاه‌های مجاز عرضه گوشت در سطح شهر مراجعه کرده و از کشتار دام در منازل در حد توان خودداری کنند.

مختاری با تاکید بر خطرناک بودن مصرف اینگونه گوشت‌ها اظهار کرد: گوشتی که فاقد مهر و برچسب دامپزشکی که مشخصات و تاریخ کشتار را نشان می‌دهد، نباشد از نظر بهداشتی و سلامت مورد تایید این اداره نبوده و احتمالا بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به شدت افزایش می‌دهد.

وی گفت: این بیماری در دسته امراض خطرناک قرار گرفته و از دیگر بیماری‌های شایع می‌توان به تب مالت نیز اشاره کرد.

حمل دام بدون مجوز و فاقد پلاک دام قاچاق محسوب می‌شود

همچنین سیداحسان منصوری‌نژاد مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: با توجه به کنترل برخی از بیماری‌ها از جمله تب برفکی، تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو و ...، هرگونه جابه‌جایی دام زنده صرفا بومی به مقصد کشتارگاه دام این شهرستان پس از اخذ مجوزهای بهداشتی و قرنطینه‌ای لازم از شبکه دامپزشکی مبدأ بلامانع است.

وی افزود: متقاضیان باید پس از مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه و تأیید سلامت این‌گونه دام‌ها، نسبت به اخذ مجوزهای بهداشتی حمل اقدام و نسبت به کشتار آنها در کشتارگاه دام این شهرستان زیر نظر کارشناس شبکه و ناظر شرعی اقدام کنند.

منصوری‌نژاد ادامه داد: هرگونه حمل دام بدون مجوز دامپزشکی و فاقد پلاک که مورد تأیید دامپزشکی نباشد به عنوان دام قاچاق محسوب شده و با افراد متخلف در این زمینه برابر مقرارت، برخورد قانونی صورت گرفته و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: دامداران از خرید اینگونه دام‌ها که سلامت واحدهای دامپروری و دام‌های بومی این شهرستان را با خطر مواجه و سلامت جامعه را تهدید می‌کند جدا خودداری کرده و قبل از خرید و ورود دام به سطح گله و واحد دامداری خود از صحت سلامت دام توسط شبکه دامپزشکی شهرستان مبدأ اقدام کنند.

تب کریمه‌کنگو یک بیماری شغلی محسوب می‌شود

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری مشترک و ویروسی است که به عنوان یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و انگل‌های خارجی دام به ویژه کنه‌ها عامل انتقال این بیماری از دام به انسان است.

بمان‌دشتی عنوان کرد: بیماری در دام علامت واضحی نداشته و معمولا با یک تب نامشخص همراه است و علائم بیماری در انسان همراه با سردرد، تب بالا، کمردرد، درد مفاصل، دل درد، قرمزی صورت و چشم و ... همراه است.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت بهداشت فردی در کشتارگاه و کشتار غیربهداشتی و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال بیماری به انسان به‌ویژه سلاخان و کارکنان کشتارگاه‌های دام است.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج بر توجه و نظارت بر عدم ذبح دام در معابر عمومی و اجتناب از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر و لیبل دامپزشکی به منظور جلوگیری از انتشار بیماری تاکید کرد.

بمان‌دشتی از شهروندان خواست، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گوشت‌ها را 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مصرف کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)