کد خبر: ۴۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان خطاب به مردم کرمان گفت: تصور اینکه روزی در استان گرد و غباری وجود نداشته باشد، کاملا غیر علمی است و چنین اتفاقی در کرمان رخ نخواهد افتاد و با اقدامات بیابان‌زدایی فقط می‌توان شرایط زندگی را سهل‌تر و تعداد روزهای غبارآلود را کمتر کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان خطاب به مردم کرمان گفت: تصور اینکه روزی در استان گرد و غباری وجود نداشته باشد، کاملا غیر علمی است و چنین اتفاقی در کرمان رخ نخواهد افتاد و با اقدامات بیابان‌زدایی فقط می‌توان شرایط زندگی را سهل‌تر و تعداد روزهای غبارآلود را کمتر کرد.

مهدی رجبی زاده، کرمان را یک استان بیابانی دانست و اظهارداشت: تقریبا ۲۵ درصد بیابان‌های کشور در استان کرمان هستند.

او با اشاره به مرز ۵۰۰ کیلومتری استان کرمان با بیابان لوت، اظهار کرد: استان کرمان تحت تاثیر عوارض منفی بیابان قرار دارد و گذشتگان نیز برای سازگاری با این اقلیم، متناسب با ظرفیت‌های آن استفاده می‌کردند اما متاسفانه در سی و چهل سال اخیر با اقدامات صورت گرفته مقداری تعادل در منطقه را به هم زده‌ایم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، فعالیت‌های بیابان‌زدایی در شرق استان کرمان از سال ۱۳۶۰ آغاز شده و موثر نیز بوده است اما شرق کرمان از وقتی که هامون سیستان و بلوچستان خشک شده، ۱۲۰ روز از سال تحت تاثیرات منفی آن قرار می‌گیرد.

او با بیان این مطلب که خوشبختانه استان کرمان زیاد تحت تاثیر کانون‌های گرد و غبار خارج از کشور نیست، تصریح کرد: طرح جامع مقابله با فرسایش بادی در شرق استان کرمان در سال ۱۳۹۵ تهیه شد. حدود ۵۴۰ میلیارد تومان برای اجرای آن اعتبار نیاز بود تا در دوره پنج ساله مقداری امنیت (از لحاظ گرد و غبار) برای آن منطقه حاصل شود، اما متاسفانه بودجه کامل آن به موقع تخصیص داده نشد و هزینه‌ها سرسام‌آور افزایش یافت و در این چند سال بیشتر از ۵۰۰ میلیارد تومان در این خطه هزینه کرده اما تنها ۲۰ درصد طرح اجرا شده است.

رجبی زاده به موضوع مالچ‌پاشی در شرق استان اشاره کرد و هزینه مالچ‌پاشی در هر هکتار را حدود ۱۷۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: هم اکنون مالچ‌پاشی در منطقه فهرج در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: از ۱۶ شهرستان واقع در شمال استان کرمان، ۱۳ شهرستان آن یا بیابانی یا در معرض بیابانی شدن هستند که در همه آنها اقدامات بیابان‌زدایی صورت می‌گیرد اما نسبت به فرایند بیابان‌زایی عقب هستیم زیرا امکانات و بودجه کافی وجود ندارد و اکنون از مشارکت فعالان اقتصادی استفاده کرده‌ایم.

وی به تبیین اقدامات بنگاه‌های اقتصادی در جهت بیابان‌زدایی پرداخت و در ادامه خطاب به مردم کرمان گفت: تصور اینکه روزی در استان گرد و غباری وجود نداشته باشد، کاملا غیر علمی است و چنین اتفاقی در کرمان رخ نخواهد داد و با اقدامات بیابان‌زدایی فقط می‌توان شرایط زندگی را سهل‌تر و تعداد روزهای غبارآلود را کمتر کرد.

رجبی زاده افزود: در حاضر در شهرهایی مثل کرمان مردم شاهد فقط گرد و غبار هستند اما در شهرهای شرق و برخی از مناطق استان طوفان شن وجود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)