کد خبر: ۴۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری موقوفات عنوان کرد: رفع تصرف برخی موقوفات ضروری است و لازم است رسانه ها در این زمیه به ما کمک کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار کرد: وقف علاوه بر اسلام در ادیان دیگر نیز مورد توجه بوده و در کرمان از اقلیت های مذهبی موقوفاتی داریم اما اسلام توجه خاصی به وقف دارد به ویژه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله خودشان واقف بوده و روایات مختلفی درباره وقف داریم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی جلالی امروز دوم مهرماه در نشست خبری با محکوم کردن هتک حرمت های اخیر به ساحت قرآن کریم، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و مقدسات و با گرامیداشت دهه وقف(۲ تا ۱۲ مهرماه) تصریح کرد: در کشور ۱۸۰ هزار موقوفه داریم که بخشی متصرفی(مدیریت آنها با سازمان اوقاف) و بخشی غیرمتصرفی(مدیریت به عهده متولی) است و اوقاف در بخش دوم بحث نظارت را دارد و در درآمد و اجرای نیت دخالت ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان بیان کرد: در استان حدود ۸۰۰۰ موقوفه داریم که بالغ بر ۷۵ هزار رقبه مربوط به این موقوفات است و بیش از ۳۰۰۰ هزار از موقوفات مساجد و تکایا هستند.

وی با اشاره به موقوفات عام و خاص افزود: حدود ۸۰۰ نیت در موقوفات استان کرمان داریم که شامل امور مذهبی، اجتماعی، درمان، خیریه، موارد کمی در مسائل قرآنی است و بیشترین نیت برای امام حسین علیه السلام است.

جلالی اظهار کرد: ۲۱۸ بقعه متبرکه در استان کرمان وجود دارد که در حدود ۱۰۰ بقعه، فرزندان نبی مکرم اسلام تدفین شده اند و در راستای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، در هر بقعه مرکز افق(مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) راه اندازی شده و در این بقاع اجرای قرار دوازدهم را در روز دوازدهم هر ماه در قالب یک فعالیت در این حوزه ها داریم.

وی تصریح کرد: در مهرماه جاری در قالب قرار دوازدهم اعزام به مشهد مقدس را خواهیم داشت که دو گروه ایتام (از مجموعه دیلمقانی) و خانواده های بی سرپرست اعزام می شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت های مراکز افق ترک اعتیاد است و بعضا ماهیانه تعدادی اهدای جهیزیه دارند و در حوزه قرآنی نیز فعالیت هایی در وسع مراکز صورت می گیرد.

وی در ادامه گفت: در بخش اقتصادی، اوقاف زنجیره تولیدی در استان شکل داده و نخستین پروژه با حدود ۱۷۰۰ راس دام سبک در مجتمع دامی باغین به منظور تولید و پرورش دام فعال شده است.

جلالی در ادامه با اشاره به آغاز دهه وقف از امروز و نامگذاری ایام این دهه عنوان کرد: اوقاف در راستای تحقق شعار سال و تولید دانش بنیان از سال ها قبل کارهایی را آغاز کرده که در حوزه کشاورزی و دام، سلامت و الکترونیک نیز امسال افتتاح پروژه دانش بنیان داشته است.

وی تصریح کرد: در استان کرمان نیز در بخش کشاورزی با همکاری دانشگاه شهید باهنر و جهاددانشگاهی توافق هایی دشته ایم که با تولید محصولات دانش بنیان، ۳۰ درصد افزایش تولید و ۲۵ درصد کاهش مصرف آب را خواهیم داشت.

جلالی با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری موقوفات عنوان کرد: رفع تصرف برخی موقوفات ضروری است و لازم است رسانه ها در این زمیه به ما کمک کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه بیمارستان های موقوفه در روز شنبه ۹ مهرماه خدمات ویژه ای به مراجعین ارائه خواهند داد، افزود: آمادگی بقاع متبرکه برای هرگونه حادثه ضروری است لذا همایش پدافند غیرعامل را ۱۰ مهرماه در هر شهرستان در یک بقعه برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم (مرحله استانی) در دهه وقف برگزار خواهد شد، افزود: در هفته وقف ۲۳۰۰ بسته مهر تحصیلی در استان شامل کیف و لوازم التحریر توزیع می کنیم.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: اظهار کرد: برای کمک به رفع نیازهای جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی یک راه، وقف های جدید در امنیت، بلایای طبیعی، بحث های پژوهشی، درمان و ... است و رسانه باید در این زمینه کمک کند و راه دیگر موقوفات خیرات (امور خیریه) است که بعضا به مواردی کمک می شود.

برچسب ها: وقف ، اوقاف کرمان ، جلالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)