کد خبر: ۴۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح شیوه گشت ارشاد گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه موضوعی را تصویب یا اصلاح کنند. درصورتی که مصوبه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارسال شود، در خصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح شیوه گشت ارشاد گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه موضوعی را تصویب یا اصلاح کنند. درصورتی که مصوبه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارسال شود، در خصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

به گزارش ایلنا، هادی طحان‌نظیف در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج) و پس از ارائه گزارش بررسی‌های شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که برخی خواص با برخورد نادرست در تحولات اخیر موجب هرج و مرج در کشور شدند، اقدام شورای نگهبان در این حوزه چیست، گفت: معیارهای قانونی روشن است؛ هرچه خلاف قانون نباشد مانعی ندارد و اگر خلاف قانون باشد توسط مراجع ذی‌صلاح مشخص خواهد شد و مدنظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آقای رییسی از اصلاح شیوه برخورد گشت ارشاد که از سوی رییس مجلس مطرح شده استقبال کرده‌اند، در صورتیکه چنین اصلاحی در قانون صورت بگیرد پاسخ شورای نگهبان چه خواهد بود، گفت: اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه موضوعی را تصویب یا اصلاح کنند. درصورتی که مصوبه‌ای در این رابطه به شورای نگهبان ارسال شود در خصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که آیا اصل ۵٠ قانون اساسی نیازمند تفسیر شورای نگهبان است، گفت: معمولا نیاز به تفسیر در خلال اجرا رخ می‌دهد و مراجع درخواست کننده تفسیر هم مشخص هستند. اگر مراجع مربوطه درخواست تفسیر داشته باشند شورای نگهبان نسبت به تفسیر اقدام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان نسبت به طرح شفافیت آرا ایراداتی داشتند، آیا این ایرادات برطرف شده است، گفت: اکثر ایرادات ما برطرف شده است و صرفا چند مورد باقی مانده که به مجلس ارسال شده است. طبیعتاً اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در دستور صحن قرار بگیرد و مجددا به شورای نگهبان ارسال شود.

طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که ایجاد شده آیا لازم نیست شورای نگهبان در صدد انتخاب مدیرانی باشد که توان مدیریت داشته باشند، گفت: در انتخابات مردم تصمیم می‌گیرند و باید به نظر مردم احترام بگذاریم و شورای نگهبان هم طبق قانون عمل می‌کند. افرادی که بر سر کار می‌آیند از دل جریان‌های سیاسی بیرون آمده‌اند و لازم است جریان‌های سیاسی مسئولیت خود را در این رابطه بپذیرند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان مجلس از الفاظ غیرقابل قبولی در خصوص مردم استفاده کرده‌اند، تا چه میزان این موضوعات توسط شورای نگهبان رصد می‌شود، گفت: از جزییات این موضوع اطلاعی ندارم اما براساس اصل ٨۶ قانون اساسی نمایندگان در اظهار نظر آزاد هستند.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای قالیباف اخیرا با نقل روایتی از  امیرالمومنین عنوان کردند که وقتی نیروهای فاضل دفع شوند، اراذل، یعنی نیروهای فرومایه و ناکارآمد، کارها را به دست می‌گیرند و  شاهدیم که در طول ده‌ها سال، این اتفاق باعث بروز شرایطی می‌شود که قدرت حل مسئله را از دست می‌دهیم... مشخصا این نقد آقای قالیباف نشان از گلایه‌ای دارد که بخشی از آن به نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان برمی‌گردد. پاسخ شما به این گلایه چیست، گفت: من نمی‌دانم این تلقی شما از صحبت‌های ایشان است که به رییس مجلس نسبت می‌دهید یا منظور خود ایشان است که طبیعتاً این موضوع را باید از خود ایشان بپرسید. با این حال اگر سوال خود شما باشد باید بگویم شورای نگهبان مکلف به اجرای قانون است و اگر ایرادی در قانون وجود دارد، مجلس باید در این حوزه اقدام کند. باید عرض کنم که در دوره‌های مختلف جریان‌های سیاسی مختلفی روی کار آمده‌اند و در این میان افراد فاضلی هم حضور داشته‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که هفته گذشته کمیسیون ماده ١٠ احزاب پیش‌نویس آیین‌نامه تجمعات را تهیه کرده است، پیش از این طرحی با این موضوع تهیه شده بود که شورای نگهبان آن را مغایر اصل ٢٧ تشخیص داد، در صورت ارسال این آیین‌نامه آیا نظر شورای نگهبان تغییری کرده‌ است، گفت: نسبت به محتوا اطلاعی ندارم اما اگر آیین‌نامه باشد به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود که البته مراجع نظارتی دیگری از جمله ریاست مجلس وجود دارد اما اگر طرح و لایحه باشد به شورای نگهبان ارسال می‌شود که ما موظف به اظهارنظر هستیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص اتفاقات اخیر در کشور گفت: مواضع شورای نگهبان در بیانیه‌ای که منتشر شد آمده است و بیانات دقیق و موشکافانه و هوشمندانه رهبری راهگشا بود معتقدیم آنچه که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، فراتر از یک اعتراض به شکل متعارف بود‌. قانون اساسی راهپیمایی و تشکیل اجتماعات را به رسمیت شناخته است و اعتراض بر اساس قانون سازوکار خود را دارد اما این اعتراض‌ها با حمایت بیگانگان به اغتشاشات کشیده شد و مردم با این آشوب‌ها همراهی نکردند و مثل همیشه در این مسئله دشمنان ناکام‌ ماندند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اصلاح اصل ۲۷ قانون اساسی و با اشاره به رفع نواقص این اصل گفت: قانون اساسی مهمترین سند حقوقی کشور است و اصول قانون اساسی نیاز به تایید شورای نگهبان ندارد؛ لذا تاکنون شورای نگهبان نسبت به اصل ۲۷ تفسیری نداشته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)