کد خبر: ۴۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
 ۳۹۶ کودک دارای اختلال اوتیسم خفیف، متوسط و شدید در سال ۱۴۰۱ تاکنون از سوی سازمان بهزیستی کشور شناسایی شده‌اند و این سازمان خدمات متنوعی را به آنها ارائه می‌کند.

 ۳۹۶ کودک دارای اختلال اوتیسم خفیف، متوسط و شدید در سال ۱۴۰۱ تاکنون از سوی سازمان بهزیستی کشور شناسایی شده‌اند و این سازمان خدمات متنوعی را به آنها ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص‌های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند. در صورت شناسایی اختلال اوتیسم در کودکان آنها به خدمات متعدد توانبخشی نیاز دارند تا بتوانند تا حدممکن از یک زندگی معمولی در کنار سایر اقشار بهره مند شوند.

هرچند که ارائه خدمات توانبخشی به کودکان دارای اوتیسم از ضروریات نظام توانبخشی به شمار می‌رود اما مهم‌تر از آن شناسایی به موقع کودکان دارای اوتیسم است تا بتوان با استفاده از تکنیک‌ها و رویکردهای استاندارد از دوره حساس رشد این کودکان نهایت استفاده را کرد و نقایص به وجود آمده توسط این اختلال را جبران یا پیشگیری کرد. به همین دلیل است که تشخیص به موقع برای کودک دارای اوتیسم حیاتی است.

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور سال‌هاست اجرای برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم کودکان ۲ تا ۵ سال را در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده در سطح استان‌های کشور اجرایی کرده است.

بنابراین خانواده‌ها برای اطمینان از عدم دارا بودن علایم اختلال فرزندشان می‌توانند به درگاه https://autism.behzisti.net  مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و اجرای آزمون غربالگری ۱۰ سوالی اقدام کنند؛ همچنین می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص آن استان (مراکز روزانه آموزش و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم) و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش‌دیده از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش‌دیده مورد اجرای آزمون تشخیصی قرار خواهند گرفت و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان برای مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور ارجاع خواهد شد.

اگر تا دو سالگی کودکان جملات دو کلمه‌ای نداشته باشند، واقعا یک علامت خطر برای اختلال اوتیسم محسوب می‌شود. یکی دیگر از علامت‌های مهمی که باید به آن دقت کرد پاسخ به اسم است. معمولا اگر کودک یک ساله پاسخی به اسم خود ندارد می‌توان پیش‌بینی کننده تشخیص دیرتر باشد. کودکان اوتیسم ممکن است که در تماس چشمی اشکال داشته باشند یا اصلا تماس چشمی نداشته باشند یا ضعیف باشند. برای آگاهی از دیگر علائم والدین می‌توانند به درگاه غربالگری اوتیسم بهزیستی مراجعه کنند.

پس از تشخیص قطعی اختلال طیف اوتیسم برای تمام خانواده‌هایی که دارای کودکان مبتلا به این طیف هستند، برنامه و بسته آموزشی به نام «روزنه» ارائه می‌شود تا روند مداخلات در درون مرکز و نیز در درون خانواده همپای هم پیش روند. این بسته شامل ۵ کتابچه آموزشی و اسباب بازی های هدفمند است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، ۷۰۵ نفر طی سال جاری در آزمون غربالگری اوتیسم شرکت کردند که ۵۴۷ نفر مشکوک به اختلال شناسایی که از این تعداد ۴۰۰ نفر برای انجام مصاحبه پیگیری ارجاع شدند که در نهایت از ۳۹۶ نفر آزمون تشخیصی گرفته شد که ۱۱۰ نفر سطح یک(خفیف)، ۶۶ نفر سطح دو(متوسط) و ۲۱۶ نفر سطح سه(شدید) شناسایی شدند.

فعالیت ۱۰۷ مرکز توانبخشی اوتیسم در کشور

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور درباره مراکز توانبخشی اوتیسم گفت:  ۱۰۷ مرکز از ۱۵۰۰ مرکز توانبخشی به اوتیسم اختصاص دارد که نیاز صد در صد به گسترش دارند و به دلیل سختی کار در این مراکز، یارانه این مراکز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

رضایی تصریح کرد: ارائه خدمت در مراکز توانبخشی دارای قیمت تمام شده‌ای است که بخشی از آن به صورت یارانه کمک هزینه به افرادی که از نظر بضاعت دچار مشکل هستند، پرداخت می‌شوند و بخشی از قیمت تمام شده را خانواده پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از افراد نیز که توان اقتصادی دارند، شهریه را به صورت کامل پرداخت می‌کنند چون سازمان بهزیستی کشور متولی پرداخت یارانه افراد کم توان و کم بضاعت است و متمولین شهریه می‌پردازند.

رضایی در ادامه به استفاده افراد مجهول‌الهویه از خدمات توانبخشی اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از خدمت‌گیرندگان در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی را افراد مجهول‌الهویه تشکیل می‌دهند که معمولا با احکام قضایی وارد این مراکز می‌شوند.

بهزیستی به کودکان اوتیسمی یارانه می‌دهد

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور در ادامه از نیاز افراد دارای معلولیت به ویژه کودکان دارای اوتیسم به گسترش مراکز توانبخشی روزانه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ مرکز توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی در کشور فعالیت دارند.

رامین رضایی درباره میزان یارانه پرداختی به هر یک از این مراکز افزود: براساس درجه‌بندی مراکز، میزان این یارانه متفاوت است که سال گذشته این میزان برای مراکز درجه ۱، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و برای مراکز درجه ۲، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی مکلف است سالانه میزان یارانه مراکز توانبخشی را براساس درجه‌بندی و براساس قانون افزایش دهد که این افزایش امسال چون میزان اعتبارات ما ابلاغ نشده، مشخص نیست. البته جلسات مقدماتی برای ارزیابی افزایش یارانه با انجمن‌های صنفی و دیگر بخش‌های مرتبط داشته‌ایم اما هنوز به رقم قطعی یارانه نرسیدیم چون باید قیمت تمام شده خدمت را داشته باشیم و از سوی دیگر بستگی به اعتبارات ما دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)