کد خبر: ۴۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال و لزوم اجرای طرح مدیریت مصرف آب، از قطع انشعاب آب مشترکان پرمصرفی که از دو برابر الگو بیشتر مصرف می‌کنند، خبر داد.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال و لزوم اجرای طرح مدیریت مصرف آب، از قطع انشعاب آب مشترکان پرمصرفی که از دو برابر الگو بیشتر مصرف می‌کنند، خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر محرابیان با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور اظهار کرد: کشور در سال آبی ۹۹ - ۱۴۰۰ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ که شهریورماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درخصوص پاییز کم بارش امسال، گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال ۷۰ درصد کاهش داشته است.

محرابیان افزود: پیش بینی‌های سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب هم نشان می‌دهد که میزان بارش‌های پاییز ۵۰ درصد کمتر از شرایط نرمال خواهد بود؛ البته وضعیت بارندگی مهرماه نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها تقریبا درست بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در این شرایط موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ بر روی سد‌ها و آب‌های زیرزمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسئولان حوزه‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌های دقیقی را با رعایت اصول علمی استخراج کرده‌اند و تلاش می‌کنیم که این اعداد و ارقام دقیق رعایت شود.

وی ادامه داد: برای رعایت اعداد مصرف لازم است مدیریت مصرف در همه بخش‌ها صورت بگیرد و باید مطابق این جدول مصارفمان را تنظیم کنیم.

محرابیان افزود: گرمای کنونی که تجربه می‌کنیم نسبت به شرایط فصلی درجه حرارت بالایی است و ما در طول مهرماه نسبت به شرایط نرمال یک و هشت دهم درجه افزایش گرما داریم؛ این یعنی مصرف آب بیشتر، لذا ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه مردم بتوانیم شرایط را مدیریت و بدونه دغدغه از این شرایط عبور کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در فصل‌های آینده شاهد بارش‌های خوبی باشیم و خشکسالی‌های مستمری که داشتیم جبران شود.

وزیر نیرو گفت: همکاری مردم در مدیریت مصرف بسیار مهم بوده و همانطور که در مدیریت مصرف برق شاهد بودیم و توسط اغلب کارشناسان پیش‌بینی شده بود تابستان امسال خاموشی‌های گسترده داشته باشیم، اما مردم به صحنه آمدند همکاری کردند و بدون کمترین دغدغه توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط موجود نیز از مردم درخواست می‌کنیم که با ما همکاری کنند، چرا که آب پشت سد‌ها متعلق به مردم است و از مردم می‌خواهیم الگو را رعایت کنند.

محرابیان با بیان اینکه وزارت نیرو مشابه الگوی صنعت برق را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، گفت: مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی کنند در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن‌ها پاداش صرفه‌جویی می‌دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع آب، خاطرنشان کرد: تقریبا هر متر مکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان قیمت تعیین شده و پنج برابر آن، سه هزار تومان می‌شود. یعنی هر کدام از مشترکان یک متر مکعب آب صرفه‌جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد و با اندک صرفه‌جویی قبوض مشترکان رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه‌جویی کنند بستانکار می‌شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا به حال مشترکان قبض رایگان داشتیم یا خیر؟ گفت: برای اولین بار در صنعت آب از این روش استفاده و در صورت رعایت الگوی مصرف قبض مشترکان رایگان می‌شود.

وی درباره مطالبه مردم درخصوص بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز افزود: به طور مثال کسانی که به شستشوی گسترده خیابان، کوچه، ماشین، استخرها یا فضای سبز با آب تصفیه شده که کیفیت این آب‌ها تقریبا در حد آب معدنی است، اقدام می‌کنند، باعث اعتراض مردم می‌شود.

محرابیان گفت: البته تعداد این افراد نسبت به مشترکان خیلی کم است، ولی این مصرف اضافه، هم دیگران را نگران می‌کند و هم اینکه از عدالت و انصاف به دور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط فصل به گونه‌ای است که اغلب جا‌های کشور کشت نداشته و مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم، اگر واقعا فردی رعایت نکند و از آب‌های جاری و آب‌های چاه‌ها مصرف بیهوده بکند حتما برخورد لازم صورت می‌گیرد و آب آن‌ها قطع می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای مشترکی که بعد از قطع اولیه دوباره الگوی مصرف را رعایت نکند برنامه‌ای دارید و شدت برخورد وزارت نیرو با این افراد تا چه حدی است؟ افزود: اطمینانمان به همکاری مردم است و نمونه آن را در تابستان امسال شاهد بودیم. از طرفی اگر فردی باشد که در این خصوص اطلاعی نداشته باشد و ضرورت داشته باشد، توجیه لازم صورت می‌گیرد و درصورت لزوم تعهد می‌گیریم که اگر دوباره الگوی مصرف رعایت نشود، اقدامات سطح بالاتر انجام می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در شهر‌هایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهر‌های بزرگ با مشکل تامین آب روبرو هستیم، گفت: با مدیریت، همکاری مردم با این الگو، پاداش صرفه‌جویی و با برنامه‌ قطع موقت برای مشترکان بدمصرف‌، امیدواریم مصارف تنظیم شود و مطابق شرایط روز بتوانیم تامین آب مردم را به نحو مطلوب انجام دهیم به گونه‌ای که نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)