محمد کشوری کارشناس فناوری و تحلیلگر شبکههای اجتماعی اخیرا در یک مناظره اینترنتی در ایرنا ۲۴ روایت جالبی داشته از سیاست فیلترینگ در کشور
به گزارش خبرآنلاین، بیش از یک ماه از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ میگذرد و سیاستهای سختگیرانه برای دسترسی از طریق فیلترشکنها اگرچه با رفع محدودیت استفاده از اینترنت بینالملل کم شده اما این فیلترینگهای جدید ضربات بزرگی را به کسب و کارهای مردم وارد کرده است.
همزمان ولی سیاستمداران و طرفداران طرح صیانت و مسئولان حوزه امنیتی کشور اعتقاد دارند برای مقابله تهدیدهای امنیتی باید اینستاگرام و واتساپ مثل اینستاگرام فیلتر شوند. مسئلهای که شخص سیدابراهیم رئیسی در مقام رئیس جمهور و کسی که وعده داده بود در دولتش از اینستاگرام حمایت میکند برابرش سکوت کرده و حتی شورای عالی فضای مجازی یا کمیته فیلترینگ حاضر به صدور رای قطعی درباره آن نشدهاند.
در این شرایط واحد پژوهش ایرنا خبرگزاری دولت مناظرهای میان محمد لسانی مدرس سواد رسانهای و حامی فیلترینگ و محمد کشوری کارشناس فناوری برگزار کرد که در بخشی از این مناظره محمد کشوری میگوید: «اواخر دهه ۸۰ یک پلتفرم شبکه اجتماعی ایرانی از همین مالکین آپارات و فیلیمو بود به نام کلوب که اتفاقا طرفداران زیادی داشت. یک فضای ارتباط اجتماعی بود که سه بار فیلتر شد و در نهایت مالکینش تصمیم گرفتند دیگر بیخیالش شوند. این قدر سختگیری شد که کار به اینجا رسید. در شبکه اجتماعی میدانید ده روز فیلتر شدن یعنی کاهش مخاطب»
او در بخشی دیگر ضمن توضیح اینکه چرا اسنپ و تپسی و دیجی کالا و دهها برند دیگر میتوانند درآمدزایی کنند اما پلتفرمهای پیامرسان داخلی مدام وام، پهنای باند و سرور میخواهند به مقوله اعتماد مخاطب اشاره کرد و گفت:«برای این اپلیکیشنها سرمایهگذار جدی نمیآید چون میداند چون تا یک کار جدی شکل بگیرد و یک اپلیکیشن ایرانی خوب کار کند و مردم به سمتش جذب شوند سریع فیلتر میشود. خوب میدانیم تصمیم به فیلترینگ در دست دولتها نیست و سیاست و راهکار ساده فیلترینگ تنها نوع برخورد با شبکههای اجتماعی و سایتهاست برای دوستان.»