کد خبر: ۴۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر انجمن نجوم کرمان با تشریح وضعیت این استان در رصد نخستین خورشیدگرفتگی قرن طی امروز سوم آبان گفت: اوج خورشیدگرفتگی ۴۹ درصد تخمین زده شده که بین شهرستان‌های استان تفاوتی زیادی ندارد و بین یک دهم درصد جابه جا می‌شود.

مدیر انجمن نجوم کرمان با تشریح وضعیت این استان در رصد نخستین خورشیدگرفتگی قرن طی امروز سوم آبان گفت: اوج خورشیدگرفتگی ۴۹ درصد تخمین زده شده که بین شهرستان‌های استان تفاوتی زیادی ندارد و بین یک دهم درصد جابه جا می‌شود.

به گزارش ایرنا، امیر عباس شهدادی با اشاره به اینکه این کسوف (خورشیدگرفتگی) امروز به صورت سراسری در تمام نقاط کشور قابل رویت خواهد بود، افزود: خورشیدگرفتگی سراسری امروز از ساعت ۱۴ در شهر کرمان آغاز و رویت می‌شود  و حوالی ساعت ۱۴: ۱۵ به اوج خود خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه خورشیدگرفتگی در شهر کرمان ساعت ۱۶:۳۰ پایان می‌یابد و دیگر از این زمان به بعد قابل رویت نخواهد بود ادامه داد: در هر شهری متناسب با موقعیتی که دارد، شروع گرفت، اوج‌گرفت، پایان‌گرفت و میزان گرفت متفاوت خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم استان کرمان با اشاره به اینکه تفاوت رویت خورشیدگرفتگی در این استان با سایر مناطق کشور در حد چند درصدی خواهد بود که آن هم زیاد محسوس نیست، گفت: بهترین مکان برای دیدن خورشیدگرفتگی در ایران حوالی بجنورد در استان خراسان شمالی اعلام شده است.

شهدادی گفت: زمانی خورشید گرفتگی یا کسوف اتفاق می‌افتد که زمین، ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست قرار گیرند و سایه ماه بر بخشی از زمین بیافتد که در نتیجه از دید قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند.

وی با اشاره به اینکه از کل این خورشید گرفتگی چهار ساعته ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه آن در ایران قابل رویت است، تاکید کرد:  کمترین گرفت این خورشید گرفتگی در شهر پسابندر استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

شهدادی با اشاره به اینکه این کسوف در آفریقا، اروپا، خاورمیانه و بخشی از هند رخ می‌دهد، ادامه داد: حوالی روسیه و آسیای شرقی این خورشید گرفتگی دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه این گونه خورشید گرفتگی از چرخه ساروس ۱۲۴ است و هر ۱۸ سال و ۱۴ روز یک بار در جهان اتفاق می‌افتد، گفت: ساروس در اخترشناسی به دوره‌ای گفته می‌شود که برای پیشگویی زمان خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی استفاده می‌شود.

مدیر انجمن نجوم استان کرمان با تاکید بر اینکه هر سال در سراسر جهان بین ۲ تا پنج خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: تا سال بعد خورشید گرفتگی نخواهیم داشت و خورشید گرفتگی بعدی که در ایران قابل رویت است ۳۱ فروردین ۱۴۰۲  خواهد بود که آن هم از نوع جزیی است.

وی با اشاره به اینکه خورشید گرفتگی به طور کلی به حالت جزیی، حلقوی و کامل اتفاق می‌افتد اظهارداشت: خورشید گرفتگی سوم آبان از نوع جزیی است.

تماشا با چشم غیرمسلح خطرناک است

وی همچنین با اشاره به اینکه این خوررشید گرفتگی با چشمان غیرمسلح قابل رویت است، گفت: البته شهروندان به هیچ عنوان با چشم غیر مسلح، کسوف(خورشید گرفتگی) را رصد نکنند زیرا تماشای مستقیم این خورشیدگرفتگی خطرناک است.

شهدادی ادامه داد: همچنین برای عکاسی از این پدیده خورشید گرفتگی باید حتما از فیلترهای مخصوص استفاده کرد و بدون فیلتر ویژه نیز می‌توان با فیلتر جوشکاری با شماره ۱۴ عکاسی را انجام داد در غیر این صورت به دوربین آسیب جدی وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روش‌های دیگری هم برای رویت کسوف وجود دارد تصریح کرد: افرادی که تجهیزات لازم را ندارند می‌توانند از روش انداختن نور خورشید به کمک آینه بر روی دیوار یا اتاق تاریک استفاده کنند.

مدیر انجمن نجوم استان کرمان تاکید کرد: روش‌هایی مثل استفاده از عینک آفتابی، عکس رادیولوژی و سایر روش‌ها برای دیدن این کسوف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا در بلند مدت آسیب زیادی به چشم خواهد زد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)