کد خبر: ۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
نخستین گرد‌همایی طیف‌های اصلاح‌طلب بعد از ٦سال برگزار شد
خیز نخست را برداشتند. بعد از شش سال، اصلاح‌طلبان گردهم جمع شدند. اگرچه همه نبودند، محدودیت‌هایی که مدیر اجرایی، مجری و برخی سخنرانان جلسه هم تلویحا به آن اشاره کردند باعث شد تا این جمع‌شدن، از شکل یک همایش بزرگ اصلاح‌طلبی به نشست داخلی گروه‌های اصلاح‌طلب در سالنی با گنجایش حداکثر ٦٠٠نفر محدود شود.
خیز نخست را برداشتند. بعد از شش سال، اصلاح‌طلبان گردهم جمع شدند. اگرچه همه نبودند، محدودیت‌هایی که مدیر اجرایی، مجری و برخی سخنرانان جلسه هم تلویحا به آن اشاره کردند باعث شد تا این جمع‌شدن، از شکل یک همایش بزرگ اصلاح‌طلبی به نشست داخلی گروه‌های اصلاح‌طلب در سالنی با گنجایش حداکثر ٦٠٠نفر محدود شود.


به گزارش گفتارنو به نقل از شرق سیدمحمد خاتمی هم که آمدن و نیامدنش تا یکی، دوروز آخر هم مشخص نبود، نتوانست بیاید، پیام داد و هاشمی هم که پیش‌تر اعلام کرده ‌بود حتما پیامی می‌فرستد، فرستاد. عارف ولی آمد تا شائبه‌ها را برطرف کند. چیزی که در صحبت‌هایش عمدا به آن اشاره کرد، یعنی آمادگی برای انسجام بی‌هیچ بهانه و تمکین از رای و نظر خرد جمعی. سخنرانان همایش همه از روسا و دبیران کل احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب بودند. زهرا شجاعی به نمایندگی از مجمع زنان اصلاح‌طلب، فاطمه راکعی از جمع زنان نواندیش، مصطفی کواکبیان از مردم‌سالاری، هادی خامنه‌ای از مجمع پیروان خط امام، موسوی‌لاری از مجمع روحانیون مبارز، محسن رهامی، دبیرکل انجمن اسلامی استادان و رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام اعتماد ملی سخنرانی کردند. نقد رفتار و عملکرد مجلس، به‌ویژه اتفاق اخیر در مواجهه با علی مطهری و تاکید بر انسجام و ارایه فهرست واحد انتخاباتی در مجلس، سرنخ مشترک همه سخنرانی‌ها بود.

کنار رفتن برای حداکثر اجماع

همه به یکباره به سمت در ورودی هجوم آوردند. استقبال از عارف بیش از همه بود، از هنگام ورود تا نشستن روی صندلی ردیف نخست، ازدحام جمعیت به حدی بود که عبورومرور مختل شده‌بود. تا لحظاتی عکاسان دست از سرش برنمی‌داشتند. او سخنران نخست بود. وقتی پشت تریبون رفت گفت: «اگر مشارکت مردم در انتخابات سال آینده مجلس بالای ٥٠درصد باشد قطعا پیروزی از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود.»
عارف با بیان اینکه «ما به مجلسی نیاز داریم که سعه‌صدر داشته باشد. برای همین برنامه ما در سال آینده پیروزی در انتخابات مجلس است و راهی جز اجماع کامل نداریم.» گفت: «مجلس، باید مجلسی باشد توانا که هرچند از حقوق قانونی خود استفاده می‌کند، یاری‌کننده و پشتیبان دولت نیز باشد اما متاسفانه مجلس فعلی پشتیبان دولت نیست. ما نیازمند مجلسی هستیم که در راستای اهداف اصلی نظام حرکت کند و مجلسی که نمایندگان مردم بتوانند مطالبات مردم و خود را بدون هیچ ترس و واهمه‌ای مطرح کنند و به گوش مردم برسانند. نمایندگان نباید برای رسیدن به خواسته‌های فردی خود از ابزارهای نظارتی استفاده کنند، استفاده از ابزارهای نظارتی فقط باید در چارچوب قانون باشد و ما دنبال اینگونه مجلسی هستیم»
عارف بیان کرد: «دومین راهبرد ما باید ضرورت وجود حضور زنان و جوانان در مجلس باشد زیرا در جامعه‌ای که بالای ۵۰درصد دانشگاهیان آن زنان هستند در شأن آن نیست که حضور زنان در مجلس آن تک‌رقمی باشد.» سخنان عارف بُعد جالب توجه دیگری هم داشت، وی به طرح مشکلات در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «بجای آنکه مشکلات خودمان را رودررو حل کنیم در این فضا مطرح می‌کنیم، گاهی یکی از جوانان مطلبی می‌گذارد و بعدا روی آن فکر می‌کند که این موضوع ممکن است مشکلاتی به وجود آورد. ما باید بتوانیم از مزایا و پتانسیل فضای مجازی استفاده کنیم هرچند این فضا نیز می‌تواند خطرآفرین و مشکل‌آفرین باشد و ما باید زمینه نکات مثبت آن را فراهم کنیم.»
عارف در ادامه اشاره جالبی هم به ائتلاف و کناررفتن به نفع دیگری داشت: «در این مسیر باید افتخار کنیم که اگر به‌نفع کسی کنار می‌رویم، تلاش حداکثری برای رسیدن به وحدت داشته باشیم. نباید فراموش کنیم که در راستای هماهنگی با جبهه اصلاحات قدم برمی‌داریم و خوشبین هستم که بتوانیم اکثریت را در مجلس بعدی به دست آوریم و باید از بعضی تحلیل‌ها و مشابه‌سازی با مجلس پنجم دوری کنیم. ما باید اکثریت و به‌دست‌آوردن اکثریت را در دستور کار خودمان قرار دهیم و برای آن به میدان بیاییم و باید به همه مردم بگوییم اگر ما اکثریت را به دست بیاوریم کارهایی از جمله حق و حقوق قانونی آنها و اجرای کامل قانون‌اساسی را در دستور کار خود داریم.»

غربالگری‌ را باید به مردم سپرد

 سخنان محسن رهامی، مسوول کمیته هماهنگی انتخابات اصلاح‌طلبان بیشتر متمرکز بر راهبرد‌های اجرایی بود تا ایده‌های تئوریک و کلی. او با اشاره به اینکه صندوق‌های رای را از پارچه سفید بیرون بیاوریم در همه دنیا از صندوق‌های شفاف استفاده می‌شود و رای‌دهی الکترونیک به کار می‌رود، گفت: «امیدوارم شورای نگهبان مدافع حقوق مردم در برابر دولت و مرجعی برای شکایت باشد. امیدوارم وقت اینگونه نهادها به غربالگری نگذرد، چراکه غربالگری کار مردم است و غربالگری را باید به مردم سپرد چرا که باید دانست حق انتخاب مردم، حق‌الناس است.» او افزود: «محدودیت‌هایی در برگزاری همایش وجود داشت که امیدواریم در آینده این محدودیت‌ها از میان برداشته شود چراکه در این همایش غیبت چندنفر کاملا مشهود است و صندلی‌هایشان در اینجا خالی است.» رهامی با تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: «لازمه حضور حداکثری مردم، احزاب هستند و باید دانست که معدل خطای خردجمعی کمتر از معدل خطای بزرگان بوده است، لذا نقش تشکل حزبی بسیار حائز اهمیت است به‌طوری که در سال۹۲ هم شاید به قواعد ائتلاف اعتنایی نشد اما باز هم وحدت حائزاهمیت است. آنچه در جمع‌بندی جلسات به آن رسیدیم این است که تلاش کنیم حداکثر مردم به پای صندوق بیایند تا بتوانیم درصد بیشتری از آرا را در سبد آرا کسب کنیم و این درصد را افزایش دهیم و موضوع بعد این است که نباید در این مسیر کوتاه بیاییم و باید بررسی کنیم که کف انتخابات کجا و چیست؟ لذا تهران برای مابقی استان‌ها تصمیم‌گیرنده نیست چراکه چهره‌های مناسبی در این استان‌ها وجود دارند که باید به میدان بیایند و اگر هم حزبی در یک استان دفتر ندارد باید دفترش دوباره برقرار و تاسیس شود.»

نماینده دولت اصلاحاتم

مجری وقتی می‌خواست سخنران بعدی را دعوت کند به اشتباه گفت فردی به نمایندگی از دولت، اما حاضران دیدند که زهرا شجاعی، رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب به‌سمت جایگاه حرکت می‌کند. مجری مجبور شد گفته خود را این‌طور اصلاح کند که چون این سخنران از قبل در برنامه نبود من دچار اشتباه شدم! «زهرا شجاعی» وقتی پشت تریبون قرار گرفت لازم دید ابتدا توضیح بدهد که هیچ نمایندگی‌ای از دولت فعلی ندارد و اگر هم داشته باشد نماینده دولت اصلاحات است که با تشویق و کف حاضران روبه‌رو شد. شجاعی گفت: «گفتمان اصلاح‌طلبی براساس‌مردم‌سالاری، مردم‌داری شایسته، توسعه، امنیت و اخلاقی‌ است که این اخلاق متاسفانه امروز گم شده و باید دانست که انسان از آن روی که مخلوق خداست، اهمیت دارد و جنسیت و رنگ ملاک نیست و تنها علم، تقوا و جهاد ملاک است، بنابراین جنسیت یک کرامت نیست. تشکیل دولت تدبیر و امید برای ما سهم‌خواهی به وجود نمی‌آورد و تنها ابعاد استفاده و مشارکت‌دهی زنان و ظرفیت‌های آنان برای ما بسیار مهم است و اکنون که تفکر اصلاحات توانسته در میان جامعه طنین‌انداز شود، بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت و یکپارچگی هستیم.


مطهری اصلاح‌طلب‌ است



سخنرانی‌های دیگران با تشویق و ابراز احساسات حاضران روبه‌رو بود به‌ویژه وقتی اشاراتی به موضوعاتی خاص داشتند. شاید از همین‌رو بود که «هادی‌ خامنه‌ای» وقتی پشت تریبون رفت به همین اشاره کرد و گفت «من آرام و ریلکس صحبت خواهم کرد که شما حین آن فرصت کنید بخوابید.»
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر اینکه بازگشت به دوران طلایی انقلاب اسلامی، هدف جریان اصلاح‌طلبی است، گفت: «پیگیری مطالبات مردمی دلیل مناسبی است تا برادر عزیزمان، آقای مطهری را هم بتوانیم اصلاح‌طلب بنامیم چراکه ایشان هم پیگیر مطالبات مردمی هستند.» سیدهادی خامنه‌ای با اشاره به جمله رهبری در انتخابات اخیر، گفت: «رای مردم حق‌الناس است و همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند، حتی کسانی که ما را قبول ندارند شرکت کنند و به کسی رای دهند که قبولش دارند، نه آن کسی که من می‌گویم. وقتی کسانی که مرا قبول ندارند در انتخابات می‌توانند شرکت کنند یعنی ممیزان نباید بیش از حد در صلاحیت و خرد مردم دخالت کنند و قیم‌مآبانه به‌جای مردم تصمیم نگیرند و کار را به مردم واگذار کنند، یک ضوابط کلی وجود دارد اما انتخابات واقعی در صورت واگذاری به رای مردم است بنابراین مسوولان بدون آنکه ذکر نام داشته باشند اگر به سخنان رهبری اعتقاد دارند به این صحبت اهمیت دهند.»

اصولگرایان مردم را جایگزین افراطی‌ها کنند

 «موسوی‌لاری» از مجمع روحانیون مبارز بر غیرقابل حذف‌بودن جریان اصلاحات تاکید ‌کرد و گفت: «باوجود تبلیغات یک‌طرفه جریان افراطی و اظهارنظرهای مختلف علیه اصلاح‌طلبان، دیدیم اصلاحات حذف‌شدنی نیست. روش حذفی جریان افراطی اصولگرایی جواب نداده است. نا‌ملایماتی را بر سر راه اصلاح‌طلبان قرار دادند و تلاش می‌کنند که به‌گونه‌ای فعالیت این جریان را با ایجاد خلل مواجه و حتی متوقف کنند اما ما تلاش می‌کنیم این ناملایماتی‌ها را پشت‌سر بگذاریم و مسیر جامعه و مسیر خود را یک مسیر منطقی بر عقل انتخاب خواهیم کرد و پیام این همایش این است که تمامی افراد در زیر چتر نظام و قانون‌اساسی فعالیت کنند تا بتوانیم به جامعه و نظام کمک کرده باشیم.» او روی سخن خود را به سمت اصولگرایان برد و گفت: «سخن ما با کسانی که در اردوگاه اصولگرایی هستند٬ اما از دوستان خود عقلایی‌تر فکر می‌کنند این است که باید با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند به‌طوری که در انتخابات سال۹۲ با یک تفکر و انسجام خوب مسیر عوض شد و باید بگویم که مسیر حذف به جایی نخواهد رسید و به‌جای اینکه از افراطی‌ها دعوت کنند تا در محافل و همایش‌های خود سخنرانی کنند، بیایند و با مردم و روشنفکران صحبت کنند.»

فرمانداران احمدی‌نژادی کنار بروند
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم یکی از کسانی بود که هم با هیجان صحبت می‌کرد و هم سخنانش تشویق حاضران را به‌همراه داشت. او صراحتا گفت که ما به‌دنبال اکثریت در مجلس نیستیم بلکه به‌دنبال همه کرسی‌های مجلسیم: «ما تنها ٢٩٠ کرسی مجلس را می‌خواهیم. مجلسی می‌خواهیم که مانع حرف‌زدن علی مطهری نشود. باید یک خانه‌تکانی اساسی در مجلس انجام دهیم. کواکبیان افزود: «از دولت می‌خواهیم فرمانداران احمدی‌نژاد را کنار بگذارد.» 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)