کد خبر: ۴۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان گفت: سرشماری وحوش این شهرستان در سال ۹۹ بالغ بر ۲۰۰۰ راس قوچ ومیش، کل و بز را نشان می‌دهد در حالی که یکسال بعد آمار ۱۷۰۰ رأس وحوش ثبت شده و این کاهش ناشی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان بین حیوانات حیات وحش بوده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان گفت: سرشماری وحوش این شهرستان در سال ۹۹ بالغ بر ۲۰۰۰ راس قوچ ومیش، کل و بز را نشان می‌دهد در حالی که یکسال بعد آمار ۱۷۰۰ رأس وحوش ثبت شده و این کاهش ناشی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان بین حیوانات حیات وحش بوده است.

به گزارش ایسنا، حسین آخوندی در مانور پدافند غیرعامل اظهارداشت: بر اساس سرشماری در سال ۹۹ بالغ بر ۲ هزار رأس قوچ و میش، کل و بز شناسایی شدند اما بنا به خشکسالی‌های دو سال اخیر و نیز شیوع طاعون ما شاهد کاهش ۳۰۰ راسی حیوانات وحشی در مناطق حیات وحش رفسنجان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری طی دو سال اخیر به خصوص در اطراف مناطق کوه سرخ، راویز و اطراف منصورآباد اتفاق افتاد و خوشبختانه با تشکیل تیم‌ها از سوی محیط زیست و دامپزشکی با توجه به آمادگی که همکاران محیط زیست و اداره دام پزشکی داشتند آبشخورها و منابع آبی ضدعفونی شدکه موجب کاهش این بیماری شده است.

آخوندی بیان کرد: با وجود بیماری‌های حیات وحش امکان واکسیناسیون این حیوانات وجود ندارد ازطرفی بیماری‌های مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش که از طریق آبشخورهای مشترک منتقل می‌شود قرار بر این شد که مانور مبارزه با بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک را در سطح شهرستان رفسنجان با همکاری فرمانداری، ادارات مرتبط از جمله منابع طبیعی، شبکه دام پزشکی، جهاد کشاورزی، برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: به همین منظور سناریویی تهیه شد که مواردی از این بیماری مشاهده شده است و جلسه‌ای با حضور فرماندار و اعضای کارگروه تشکیل و راهکار مبارزه با این بیماری بررسی شد.

آخوندی ادامه داد: در این پدافند غیرعامل، عوامل شبکه دام پزشکی نسبت به ضدعفونی کردن آبشخورها و اطراف آن با محلول و آب آهک تا شعاع ده متری اقدام کردند و از طرفی گروه دوستداران طبیعت که بخش خصوصی است در این زمینه کمک‌های شایسته‌ای انجام داد.

رئیس اداره محیط زیست رفسنجان از مردم به خصوص دامداران محلی خواست که از ورود دام‌های واکسینه نشده به منطقه خودداری کنند و دام‌هایی که مشکوک یا از جای دیگر خریداری شده است حتما واکسینه رایگان شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)