کد خبر: ۴۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
ارتباط بین رژیم‌ غذایی و افسردگی قوی‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند؛ بنابراین باید بررسی کنید که چگونه رژیم‌ غذایی شما ممکن است دلیل افسردگی شما باشد.

ارتباط بین رژیم‌ غذایی و افسردگی قوی‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند؛ بنابراین باید بررسی کنید که چگونه رژیم‌ غذایی شما ممکن است دلیل افسردگی شما باشد.

به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه و محققان به این سوال که آیا مواد غذایی که مصرف می‌کنید، در میزان خطر ابتلا یا افزایش علائم افسردگی موثر است، پاسخ مثبت می‌دهند.

دیگانت دیو، مدیر سلامت روان در بیمارستان ال کامینو در مونتین ویو کالیفرنیا، اظهار کرد: رژیم‌ غذایی ممکن است تاثیر قابل‌ توجهی در پیشگیری و درمان افسردگی داشته باشد.

وی افزود: افسردگی می‌تواند اشتها را افزایش یا کاهش دهد و مشخص شده که حالت‌های خلقی منفی تمایل به غذاهای سرشار از قند، چربی و یا نمک را تحریک می‌کند اما مشکل این است که مصرف مکرر این غذاها با مواد مغذی اندک می‌تواند منجر به دریافت کمتر از حد توصیه شده مواد مغذی ضروری مغز مانند ویتامین‌های B، روی، فولات و منیزیم شود. بدن شما به این مواد مغذی نیاز دارد تا در سطوح بهینه باقی بماند و به ساخت مواد شیمیایی مغز کمک کند زیرا مصرف این مواد باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و کمتر افسرده شوید.

دیو اظهارداشت: خوردن احساسی نیز می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود. همچنین این رفتار می‌تواند منجر به احساس خجالت، انزجار و گناه بیشتر شود که فرد را افسرده‌تر می‌کند و نهایتا به یک چرخه معیوب منجر خواهد شد.

در حالی که رابطه علت‌ و معلولی بین غذا و خلق‌ و خو نسبتا ساده به نظر می‌رسد اما یک ارتباط پیچیده بین مغز و روده وجود دارد.

متخصصان تغذیه می‌گویند: نتایج مطالعات نشان داده‌ میکروبیوتای روده، یعنی تعداد زیادی باکتری که داخل روده زندگی و به طرق مختلف به سلامت کلی کمک می‌کند، در افراد سالم به طور قابل‌ توجهی با افراد افسرده متفاوت است.

غذاهایی که می‌خورید باکتری‌های روده را تغذیه می‌کند و سویه‌های مختلف این میکروب‌ها ترجیح می‌دهند چیزهای مختلفی بخورند. میکروبیوتای روده انسان از پنج نوع باکتری (باکتروئیدها، فیرمیکوت‌ها، اکتینوباکترها، فوزوباکتریوتا و پروتئوباکتریا) تشکیل شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از موش و انسان، باکتروئیدها و فیرمیکوت‌ها بیشترین تاثیر را در افسردگی دارد. علاوه بر این بدن شما به منابع کافی از یک دسته کامل از مواد مغذی برای کمک به توانایی خود در تولید انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین که گاهی اوقات به آن ماده شیمیایی احساس خوب نیز گفته می‌شود، نیاز دارد. انتقال‌دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی است که پیام‌ها را بین نورون‌ها حمل می‌کند.

ایلین چاوز، دیگر محقق این بررسی، افزود: سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که به تنظیم خواب، اشتها، خلق‌ و خو و مهار درد کمک می‌کند. این ماده عمدتا در دستگاه گوارش تولید می‌شود که با میلیون‌ها سلول عصبی یا نورون پوشانده شده است.

اینکه نورون‌ها چقدر خوب کار و سروتونین تولید می‌کند، تحت تاثیر میکروبیوم روده شماست که در باکتری‌های خوب رشد می‌کند و اغلب در مکمل‌های پروبیوتیکی یافت می‌شود و هدفشان حمایت از سلامت روده است. این باکتری خوب به نوبه خود با غذاهای کامل که دارای فیبر بالا و سرشار از مواد مغذی است مانند سبزیجات برگدار، چربی‌های سالم و غلات کامل رشد می‌کند.

نتایج بررسی‌ها نشان داده اگر افسردگی دارید، آنچه می‌خورید ممکن است علائم را بهبود دهد یا بدتر کند.

میا سین، یک متخصص تغذیه، در این خصوص می‌گوید: رژیم‌ غذایی غنی از غذاهای با کیفیت بالا که مواد مغذی قابل‌ توجهی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را فراهم می‌کند، ممکن است به تغذیه مغز و محافظت از آن در برابر رادیکال‌های آزاد یا استرس اکسیداتیو کمک کند.

به‌ طور کلی رژیم‌ غذایی که برای پیشگیری و کاهش علائم توصیه می‌شود، شامل سبزی، میوه، غلات کامل، آجیل، روغن زیتون، ماهی و لبنیات کم‌چرب است. این نوع رژیم اغلب به‌ عنوان رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای توصیف می‌شود. مطالعات نشان داده که خطر افسردگی در کسانی که این نوع رژیم را دارند، ۲۵ تا ۳۵ درصد کمتر است.

رژیم‌غذایی حاوی غذاهای کامل و تصفیه نشده با پروتئین، چربی سالم و فیبر به ثابت نگاه داشتن قند خون بعد از غذا کمک می‌کند که در خلق‌ و خوی نیز موثر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

دانش آموزان برای امتحانات نهایی فقط کتب درسی را بخوانند

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

تله کابین کرمان بالاخره مجوز فعالیت را از اداره استاندارد گرفت

اسباب‌کشی در ایام عید فقط با مجوز پلیس امکانپذیر است

2308  کلاس درس طی ایام عید در کرمان میزبان مسافران نوروز خواهد بود

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

عرضه سوخت به خودروهای پلاک مخدوش ممنوع شد

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)