کد خبر: ۴۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
بنابر بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است که زنان به علت شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجه بیشتری به تغذیه خود دارند تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

بنابر بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است که زنان به علت شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجه بیشتری به تغذیه خود دارند تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود که زنان به علت شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجهات تغذیه‌ای ویژه‌ای دارند. در بسیاری از موارد با مراقبت‌های تغذیه‌ای پیشگیرانه و به موقع می‌توان عوامل خطر تغذیه‌ای را محدود و از بیماری‌های غیرواگیر شایع در زنان پیشگیری کرد یا آن را به تعویق انداخت.

در زنان به علت تغییرات هورمونی ماهانه، تغییراتی در تخمدان‌ها و رحم ایجاد می‌شود که این اعضاء را برای باروری تخمک آماده می‌کند. در این شرایط تغییراتی در خلق و خو و وضعیت عمومی آنها نیز ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علامت‌های این دوران عبارت است از هیجان، افسردگی، تغییرات خلق، خستگی، افزایش وزن، درد سینه، گرفتگی‌های عضلانی و درد پشت که از هفت الی ۱۰ روز پیش از قائدگی شروع شده و تا زمان قائدگی افزایش پیدا می‌کند. بهبود وضعیت تغذیه و کاهش استرس می‌تواند به کم شدن علائم کمک کند.

در سنین آخر میانسالی نیز زنان نیاز به توجهات خاص تغذیه‌ای دارند. به علت افت هورمون استروژن که به میزان ۶۰ درصد در حدود ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد، علائمی مانند گرگرفتگی بروز می‌کند و کاهش توده استخوانی و ... از عوارض این دوره است. بر این اساس مصرف غذاهای بر پایه گیاهی که حاوی فیبر محلول و فیتواستروژن‌ها هستند از جمله غلات کامل مانند نان‌های سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌ها، حبوبات، سویا برای کنترل علائم منوپوز (یائسگی) توصیه می‌شود.

همچنین مصرف منابع کلسیم و ویتامین D، ویتامین k، منیزیم برای حفاظت از سلامت استخوان ضروری است. بیماری قلبی، سرطان و سکته از بیماری‌های شایعی هستند که در زنان منجر به مرگ می‌شوند. همچنین افزایش وزن و مصرف غذاهای چرب عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه هستند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ‌در نهایت داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی (حاوی ریز مغذی‌ها به میزان کافی) و کم چرب کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال است. همچنین فعالیت بدنی با تاکید بر ورزش‌های هوازی، استقامتی و تمرینات تحمل کننده وزن، نقش محافظتی برای استخوان، قلب و عروق و روان دارد. توجه داشته باشید که ورزش باید متناسب با وضعیت قلب و عروق فرد باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

خانه مطبوعات استان کرمان درگذشت مرحوم غلامحسین حضرتی را تسلیت گفت+سوابق

افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف "نمک‌های رنگی"

بازار خودرو از رکود خارج می‌شود؟

31 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بم کشف شد

لیست کالاهای مشمول تخفیف ۲۵ درصدی اعلام شد

بازدید از موزه‌ها روز شنبه رایگان است

طرح مولد سازی اقتصاد ایران را بحرانی‌تر از وضعیت بحران‌زده فعلی می‌کند/ دولت بابت گرو گذاشتن اوراق مشارکت ۹۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته است/ در اقتصاد، آزادسازی بر خصوصی‌سازی تقدم دارد/ در بازار منابعی وجود ندارد که دولت بتواند با فروش اموال خود درآمدی داشته باشد

شیوه نامه بهداشتی برگزاری مراسم اعتکاف ۱۴۰۱ منتشر شد

هم میهن: گفت‌وگوی رئیس جمهور حرف جدیدی نداشت/ از کارشناسان درخواست کنید که تحلیلی بر این گفت‌وگو بنویسند/ اینکه بگوییم تورم را ۶۰ درصد تحویل گرفتیم کاملا نادرست است

در آمد ایرانی‌ها چگونه کاهش پیدا کرد؟

پربازدید ها

تغییر زمان آغاز سال تحصیلی و شروع ساعات آموزش / اول مهر دیگر شروع سال تحصیلی نخواهد بود؟

مواد غذایی ضد سرطان را بشناسیم/ از کلم بروکلی تا روغن کلزا

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان: ۱۵۰ یتیم بدون حامی در استان کرمان وجود دارد

بارش برف و باران طی امروز در برخی از مناطق کرمان

کرمان یک سوم بارش سال آبی را دریافت کرده است / بارش ها نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است

علائم کمبود آهن در بدن

محور انار _ یزد و بالعکس مسدود شد

سخنگوی قوه قضائیه بازداشت یکی از اعضای کابینه روحانی در ارتباط با پرونده اکبری را تکذیب کرد

کمبودها در مناطق دور افتاده جنوب کرمان به زودی مرتفع می‌شود / فاصله زیادی با استانداردها داریم / اگر بخش نیروی انسانی تکمیل نشود نمی‌توانیم خدمات‌رسانی پایداری داشته باشیم

احتمال استخدام ۲۰ هزار پرستار در ۱۴۰۲