کد خبر: ۴۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان هشدار داد؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز نگرانی از افزایش ابتلا به HIV در نوجوانان و سنین کمتر و افزایش ابتلای زنان نسبت به مردان، آن را زنگ خطری برای جامعه دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز نگرانی از افزایش ابتلا به HIV در نوجوانان و سنین کمتر و افزایش ابتلای زنان نسبت به مردان، آن را زنگ خطری برای جامعه دانست.

به گزارش ایسنا، محسن بارونی در نشست خبری کمپین اطلاع رسانی ایدز(HIV) در کرمان گفت: اول دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده و نقش رسانه در خصوص پیشگیری از این بیماری بسیار با اهمیت است.

وی عنوان کرد: باید با اطلاع‌رسانی حلقه‌های متعدد بعد از ابتلا شکسته و از آن پیشگیری شود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با توجه به داروهای ضد ویروسی و درمان‌های ترکیبی، لود ویروس HIV به قدری ضعیف می‌شود که احتمال انتقال آن کاهش یافته است. اما اگر بیمار داروهای خود را قطع کند این بیماری برگشت‌پذیر است.

طبق اعلام بارونی، متاسفانه متوسط سن ابتلا به ۲۵ سال رسیده و براساس بیماران رصد شده، بیشترین مبتلایان به HIV جامعه در رده سنی ۲۰ تا ۴۵ ساله هستند و در ادامه ابراز امیدواری کرد که این سن پایین‌تر نیاید.

وی تماس جنسی، انتقال از مادر آلوده به نوزاد، تزریق خون و سرنگ مشترک را از راه‌های انتقال HIV برشمرد و اظهار کرد: مراکز گذری کاهش آسیب «DIC » با هدف شناسایی و تحت نظر قرار دادن مسائل بهداشتی افراد مبتلا به این بیماری راه‌اندازی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزایش موارد مبتلا به HIV  از طریق روابط جنسی محافظت نشده را از نگرانی‌های دانشگاه علوم پزشکی دانست و بیان کرد: تشخیص زودهنگام HIV بسیار حیاتی است زیرا عمر بیمار را بیشتر می‌توان کرد و از تبدیل آن به ایدز جلوگیری می‌شود.

او با بیان این مطلب که دوره نهفتگی HIV حتی به ۲۵ سال می‌رسد و در ادامه درباره اهمیت آموزش در زمینه پیشگیری از ابتلا به HIV گفت: براساس مطالعات انجام شده در مورد HIV در ایران، ۴۰ درصد افراد جامعه ایران در مورد این بیماری اطلاعات لازم را ندارند لذا باید رسانه‌ها در این زمینه ورود پیدا کنند.

بارونی تعهد و پایبندی به نظام خانواده، تسهیل ازدواج و استفاده از وسایل محافظت فردی را از جمله راه‌های کاهش ابتلا به HIV دانست و افزود: این بیماری روی اقتصاد خانواده و شهر بسیار تاثیرگذار است حتی این تاثیر بیشتر از کووید ۱۹ است.

وی در پاسخ سوالی درمورد خبر منتشر شده روز گذشته تحت عنوان «صحبت از ایدز در مدارس ممنوع است» و باتوجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان رویکرد اساسی خود را در آموزش می‌داند، لذا این دانشگاه چگونه می‌خواهد به هدف‌گذاری خود دست یابد؟ گفت: شاید در سطح وزارت آموزش و پرورش مشکلاتی وجود داشته باشد اما در سطح استان کرمان این دانشگاه با آموزش و پرورش استان تعامل بسیار خوبی دارد و آموزش‌های ما کاملا علمی و براساس پروتکل ارسالی از وزارت بهداشت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: آموزش‌ها براساس گروه‌های هدف است به طوری که آموزش دانشجویان با دانش‌آموزان فرق دارد و ملاحظات آموزش و پرورش را در آموزش‌ها کاملا رعایت می‌کنیم و بدانید بدون اجازه آموزش و پرورش به مدارس ورود پیدا نمی‌کنیم اما تعامل خوبی با یکدیگر داریم.

وی با بیان این مطلب که هنوز این ابلاغیه مطرح شده در خصوص ممنوع بودن آموزش HIV در مدارس به این دانشگاه نرسیده و از آن آگاهی ندارم، اظهارداشت: باید آموزش‌ها پیشگیرانه باشد و از عوارض و عواقب مسئله گفته شود و تا آموزش نباشد نمی‌توان حلقه‌های متصل به بیماری را شکست.

به گفته بارونی، ایجاد زبان مشترک و تبیین اهداف آن آموزش که همان سواد سلامت HIV است می‌تواند موانع اطلاع‌رسانی را بردارد ضمن آنکه براساس نوع مخاطبان باید آموزش پیشگیری از HIV داده شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)