کد خبر: ۴۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل دامپزشکی استان گفت: از ابتدای امسال تا کنون، ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در کرمان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) واکسینه شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: از ابتدای امسال تا کنون، ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در کرمان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) واکسینه شده‌اند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین رشیدی گفت: بروسلوز (تب مالت) به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که منجر به از دست رفتن ارزش‌های اقتصادی دام‌های مبتلا و همچنین باعث ابتلای انسان می‌شود، به همین دلیل حائز اهمیت بسیاری است که بدین منظور اداره کل دامپزشکی استان کرمان هر ساله مبارزه همه جانبه‌ای با بیماری تب مالت را در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در استان کرمان هر ساله واکسیناسیون تب مالت یا بروسلوز در دام سبک و سنگین از سوی دامپزشکی صورت می‌گیرد، افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان کرمان مورد انجام واکسیناسیون تب مالت قرار گرفته‌اند.

 مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: واکسیناسیون دام‌ها، شناسایی و حذف دام‌های آلوده و به خصوص آموزش افراد جامعه و دامداران از مهم‌ترین راه‌های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی است.

وی با اشاره به اینکه دام‌هایی که به این بیماری مبتلا شده‌اند باید از گله حذف شوند، گفت: این بیماری در دام از لحاظ بالینی علائم مشخصی ندارد و سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید شیر از عمده‌ترین علائم بیماری بروسلوز در دام می‌باشد و تنها راه مبارزه و پیشگیری از آن واکسیناسیون است.

رشیدی راه‌های انتقال بیماری به انسان را مصرف شیر خام آلوده یا فراورده‌های لبنی حاصل از آن که به خوبی جوشانده نشده‌اند، استنشاق هوای آلوده در محیط‌های نگهداری دام، ورود باکتری از راه خراش‌های پوستی و ملتحمه چشم اعلام کرد.

وی افزود: موارد بروسلوز انسانی ناشی از مصرف گوشت و فراورده‌های آن کمتر از موارد ناشی از مصرف فراورده‌های لبنی آلوده است که دلیل این امر پختن مناسب گوشت دام و حساسیت باکتری بروسلا (عامل بیماری تب مالت) به دما است.

این مقام مسئول گفت: از علائم این بیماری در انسان، تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل  است که می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین برود و دوباره نمود کند و در برخی افراد تب مالت می‌تواند مزمن شده و علائم آن تا چندین سال ادامه یابد.

وی به همشهریان توصیه کرد: از آنجایی که مصرف شیر خام و فراورده‌های لبنی آلوده، خصوصا پنیر محلی تازه، سر شیر و بستنی خامه‌دار غیرپاستوریزه یا تماس با جنین سقط شده دام‌ها عمده‌ترین راه انتقال بیماری تب مالت به انسان است جا دارد شهروندان در خصوص رعایت اصول بهداشتی توجه لازم را داشته باشند و تا حد امکان از شیر پاستوریزه استفاده کنند و در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه، شیر فله را قبل از مصرف به مدت ۵ دقیقه بجوشانند.

رشیدی همچنین گفت: همشهریان از وسایل حفاظتی، مانند: دستکش، عینک، چکمه و لباس غیرقابل نفوذ در زمان تماس با دام استفاده و از مصرف پنیر تازه محلی خودداری کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)