رانندگان خودروهای با لاستیک فرسوده در تصادفات به یک تا پنج سال محرومیت از رانندگی محکوم میشوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرهنگ زکیزاده اظهار کرد: عاج لاستیک نو، ۹ میلیمتر است و هر چقدر استفاده از لاستیک بیشتر میشود عاج لاستیک نیز کمتر میشود.
وی افزود: این نکته مهم است که خود راننده میبیند که لاستیک خودروی وی، به مرور زمان صاف و فرسوده میشود و اگر تصادفی روی دهد مطابق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، به دلیل استفاده از وسیله با نقص موثر در تصادف به بیش از دو سوم بیش از مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.
زکیزاده تصریح کرد: همچنین حسب صلاح دید مقام قضایی، راننده خاطی به یک تا پنج سال محرومیت از رانندگی و یا تصدی وسیله نقلیه موتوری محکوم میگردد.
وی افزود: میزان عاج لاستیک با استفاده از شیار سنج اندازهگیری میشود که طبق جدول مربوطه هرچقدر این ارتفاع کمتر شود به سمت غیر مجاز بودن و غیر قابل استفاده بودن میرود.
کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: مثلا ۶ دهم میلیمتر حد وسط استفاده از لاستیک است یعنی عاج به ۶ میلیمتر رسیده و چنانچه این میزان کمتر شود لاستیک به مرحله غیر قابل استفاده بوده و هشدار رسیده است.
زکی زاده گفت: پلهای بر روی لاستیک خودرو قابل مشاهده هست که اگر ارتفاع عاج لاستیک زیر این پلها قرار بگیرد لاستیک قابل استفاده نیست.
وی افزود: مورد دیگر این است که اگر لاستیک نو باشد خطهای رنگی را نمیبینید اما به مرور زمان و به میزان فرسایش لاستیک، این خطوط بین لاستیکها پدیدار میشود و به راننده این هشدار را میدهد که زمان تعویض لاستیک خودروی شما فرا رسیده است.
کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: استفاده از لاستیک صاف و بدون عاج جزء مواردی میباشد که خود راننده با علم به آن، این کار را انجام میدهد.