کد خبر: ۴۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده است، که این تصمیم از پیش اعلام نشده می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی‌اعتباری ایشان منتهی شود.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده است، که این تصمیم از پیش اعلام نشده می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی‌اعتباری ایشان منتهی شود.

به گزارش مهر، سالار ساکت با اشاره به اینکه چنین تصمیمی باید پیش از آغاز فصل برداشت و شروع خریدهای خارجی اتخاذ و ابلاغ می‌شد، ادامه داد: وجود برخی مشکلات در مناسبات اقتصادی دو کشور از جمله منفی شدن تراز تجاری، دلایلی است که با انجمن واردکنندگان برنج ایران برای این تصمیم مطرح شده است و این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های مالی ناشی از تحریم و همچنین عدم پشتیبانی شرکت‌های کشتیرانی، جایگزین کردن دیگر کشورهای تولیدکننده برنج در کوتاه مدت ممکن نیست.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه تا پیش از این تصمیم برنج هندی بیشترین سهم از بازار برنج‌های وارداتی کشور را به خود اختصاص داده بود، تصریح کرد: کیفیت بالا و قیمت مناسب موجب شده تا مصرف‌کننده ایرانی نسبت به برنج هندی اقبال داشته باشد و واردکنندگان نیز آنچه را وارد می‌کنند که نیاز بازار است و برای آن تقاضا وجود دارد و تغییر ذائقه مصرف‌کننده و جایگزینی برنج دیگر در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه برنج هندی علاوه بر تأمین نیاز ۶ دهک کم‌برخوردار، تعدیل کننده قیمت برنج‌های ایرانی است، توضیح ‌داد: توقف واردات علاوه بر اینکه به افزایش قیمت محصول داخل منجر می‌شود، باعث شده تا تجار پاکستانی قیمت‌ها را نه تنها برای صادرات به ایران که برای عرضه در بازار کشور خودشان افزایش دهند.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه قشر پرجمعیتی از مصرف‌کنندگان کشور به دلیل مزیت قیمت، مصرف‌کننده برنج هندی هستند، اظهار کرد: در تأمین نیاز برنج کشور باید همه اقشار دیده شوند و در حالی که جمعیت قابل توجهی از مصرف کنندگان متقاضی برنج هندی هستند، حذف آن از سبد واردات کشور در کوتاه مدت ممکن نیست.

وی توضیح‌داد: در صورت عدم واردات برنج از هند بازار با کسری عرضه روبرو می‌شود و این به معنی تورم تقاضا در بخش دیگر بازار است که به افزایش قیمت منتهی خواهد شد و به قشر بزرگی از خانواده‌های کم‌برخوردار آسیب می‌زند.

ساکت با اشاره به اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران با پیش‌بینی وضعیت بازار، با ارسال نامه‌های مکرر به مسئولان متولی بازار هشدار داده‌است که پیش از وقوع مشکل چاره‌اندیشی کنند، افزود: متأسفانه این تصمیم به طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی اتخاذ شده است و برای حفظ تعادل در بازار باید تصمیمی عاجل اتخاذ شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تصمیم منطقی دولت برای واردات برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حالی که قریب به ۱۰ سال ممنوعیت فصلی واردات اعمال می‌شد و چهار ماه ابتدایی فصل برداشت که بازار با افزایش عرضه و تعدیل قیمت روبرو است، واردات ممنوع می‌شد، امسال این ممنوعیت حذف شد.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران مطرح کرد: در حالی که این تصمیم موجب می‌شد با خرید برنج از مبادی تولیدی در ابتدای فصل برداشت که قیمت‌ها ارزان‌تر است، قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده کاهش یابد، متأُسفانه این ممنوعیت ناگهانی آن تصمیم منطقی را خنثی و بی‌اثر کرده است.

وی با اشاره به اینکه همه کشورهای تولیدکننده برنج ظرفیت مازاد برای صادرات ندارند، توضیح‌داد: در کشورهایی که تولید و صادرات محدود است، ورود تجار ایرانی و ایجاد تقاضای جدید موجب برهم خوردن نظم بازار می‌شود.

ساکت با بیان اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران به دولت پیشنهاد داده است، به جای هدایت بخش خصوصی به خرید از تولیدکنندگانی چون تایلند، شرکت بازرگانی دولتی برنج ذخیره احتیاط کشور را از این مبادی تهیه کند، مطرح کرد: متأسفانه این شائبه وجود دارد که این محدودیت واردات با هدف ایجاد انحصار برای شرکت بازرگانی دولتی ایجاد شده تا این شرکت موجودی ۳۰۰ هزار تنی برنج خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کند.

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم مسئولان دولت هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و مانع بروز اختلال در بازار شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)