کد خبر: ۴۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس مرکز مبارزه با جرایم مالی پلیس فتای فراجا با بیان اینکه قریب به ۳۶ درصد جرایم سایبری مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است گفت: ۲۲ درصد پرونده‌های سایبری نیز مرتبط با حوزه برداشت‌های غیر مجاز بوده و از طریق فیشینگ و اسکیمر اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز مبارزه با جرایم مالی پلیس فتای فراجا با بیان اینکه قریب به ۳۶ درصد جرایم سایبری مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است گفت: ۲۲ درصد پرونده‌های سایبری نیز مرتبط با حوزه برداشت‌های غیر مجاز بوده و از طریق فیشینگ و اسکیمر اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مصطفی نوروزی، در مورد کلاهبرداری‌ها و جرائم سایبری گفت: از بین ۷۵ مصداق مجرمانه‌ای که در قانون جرایم سایبری مصوب سال ۸۷ تعریف شده، مصادیقی مانند نشر اکاذیب، مزاحمت‌های اینترنتی از جمله جرایم سایبری است که بیشترین پرونده‌های پلیس فتا را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: یکی از مسائلی که مجرمین امروزه از آن سوء استفاده می‌کنند، بحث ارسال لینک‌های آلوده در قالب پیامک است که کاربران با کلیک بر روی لینک و دادن اطلاعات بانکی خود فرصت سوءاستفاده و کلاهبرداری را به کلاهبرداران می‌دهند.

نوروزی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که برای مجرمین همواره مهم بوده، کسب منافع اقتصادی از فرآیند جرم و ارتکاب به جرم است گفت: کلاهبرداران با ارسال پیامک‌هایی حاوی پیام تهدید به قطع خدمات، تلاش می‌کنند برای کاربران ایجاد استرس و اضطراب و نگرانی کنند تا تفکر صبورانه را از آنها سلب کرده و فرد را تشویق به کلیک کردن بر روی لینک کنند و در فرآیند بعدی دسترسی به گوشی و اطلاعات کارت بانکی آنها را پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قوانین ارسال پیامک‌های ابلاغیه از سوی سازمان‌ها و ادارات باید از طریق سرشماره صورت بگیرد و به هیچ عنوان حق ندارند از شماره شخصی ابلاغ قانونی را ارسال کنند گفت: دریافت پیامک از شماره شخصی قطعا کلاهبرداری است و نصب هر برنامه‌ای به واسطه کلیک بر روی لینک‌های ارسالی زمینه کلاهبرداری را فراهم می‌کند.

نوروزی خاطر نشان کرد: مردم برای اینکه دامنه آسیب دیدگی و ضرر مالی خود را در صورت گرفتار شدن در دام کلاهبرداران کاهش دهند باید در کارت خرید روزانه خود مبلغ جزیی پول داشته باشند.

رئیس مرکز مبارزه با جرایم مالی و سازمان یافته پلیس فتا که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: برخی از مجرمینی که در حوزه سایبر کار می‌کنند مجرمین باهوش و در واقع مجرمین یقه سفیدی هستند که ضریب هوشی بالایی دارند و فرد را از طریق مهندسی اجتماعی در حالت استرس و اضطراب قرار می‌دهند. البته ماموران پلیس نیز همواره یک قدم از آنها جلوتر هستند.

نوروزی توصیه کرد: کاربران در صورت مشاهده موارد مشکوک می‌توانند موضوع را از طریق سایت پلیس فتا، بخش گزارشات مردمی و یا از طریق ارتباط برخط سامانه ۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)