کد خبر: ۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان شیلات گفت: اگر مدیریت تولید از مبدأ (بچه‌ماهی) تا پرورش و بازار براساس تکنولوژی روز و عاری از بیماری باشد، پرورش قزل‌آلا، میگو و ماهی خاویاری می‌تواند جزو سودآورترین فعالیت تولیدی در صنعت آبزی‌پروری باشد.
رییس سازمان شیلات گفت: اگر مدیریت تولید از مبدأ (بچه‌ماهی) تا پرورش و بازار براساس تکنولوژی روز و عاری از بیماری باشد، پرورش قزل‌آلا، میگو و ماهی خاویاری می‌تواند جزو سودآورترین فعالیت تولیدی در صنعت آبزی‌پروری باشد.

حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در این زمینه گفت: برنامه‌های توسعه‌ای در زمینه آبزی‌پروری در ماهیان قزل‌آلا و کپور ماهیان در مناطق داخلی کشور یکی از نکات کلیدی است که می‌خواهیم سرمایه‌گذاران به آن توجه کنند. تولید بچه ماهی به ویژه بچه‌ماهی اصلاح شده یا لاین نیز مورد توجه است چراکه می‌تواند به افزایش بهره‌وری در صنعت آبزی‌پروری به ویژه ماهی قزل‌آلا کمک کند. 

به گفته وی سال گذشته نسل اول ماهیان قزل‌آلا به کشور وارد شد و امسال برای اولین‌بار بچه ماهی قزل‌آلا تولید و به برخی مراکز تحویل داده شد که امیدواریم از سال آینده توسعه پیدا کند. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، صالحی افزود: با وجود اینکه ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده قزل‌آلای آب شیرین است، دلارهای نفتی باعث شد از سال‌های 1384 تا 1392 به واردات تخم چشم زده وابسته شویم که بیماری‌هایی نیز در بین آن برای کشور به ارمغان آورد اما باید در این زمینه خودکفا شویم و کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند توصیه می‌شود به تولید تخم چشم زده و بچه ماهی قزل آلا ورود کنند که سازمان شیلات نیز به صورت کامل از آنها حمایت خواهد کرد. 

رییس سازمان شیلات ادامه داد: براساس قیمت‌های کنونی پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری باید در اولویت قرار داشته باشند، چراکه بازار تقاضای آنها اشباع نشده است. همچنین در زمینه‌ قزل‌آلا اگر به موضوعاتی مانند تامین تخم چشم زده، بچه ماهی عاری از بیماری، اصلاح نژاد و غذای سالم و با کیفیت توجه شود، می‌تواند یکی از سودآورترین بخش‌های آبزی‌پروری شود که البته در این زمینه نیز باید به تولید خاص در بازار‌های هدف توجه کرد، چرا که ممکن است کشوری این ماهی را با وزن خاصی بخواهد خریداری کند یا این‌که ماهی برای قشر خاصی از سنین مختلف در جامعه تولید شود؛ به عنوان مثال کشورهای حاشیه خلیج فارس از ایران تقاضای تولید ماهی قزل‌آلا با وزن بیش از یک کیلوگرم دارند که تولید آن تقریبا در ایران صفر است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در سه دهه گذشته در جهان هیچ فعالیت تولید مواد غذایی به اندازه آبزی‌پروری رشد پیدا نکرده است که دو نکته را به ما نشان می‌دهد و آن این‌که تقاضا برای این نوع محصولات بسیار زیاد و سودآوری در این صنعت بسیار مناسب است. 

رییس سازمان شیلات با بیان این‌که مدیریت در آبزی‌پروری از مولفه‌های مهم موثر در سودآوری و میزان آن است، گفت: در ایران نیز اگر مسائل مدیریتی مانند مکان‌یابی، دانش فنی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و مدیریت و رصد دقیق بازار در راستای تولید انجام شده صورت گیرد و تولید براساس بازار‌های هدف و مشتری‌محور انجام شود، دامنه سودآوری آبزی‌پروری بیش از 30 درصد خواهد بود. 

صالحی اعلام کرد: پرورش ماهی در قفس جزو اولویت‌های اول سازمان شیلات قرار دارد، چرا که می‌توان هم از ظرفیت آب‌های شور دریا استفاده کرد و هم فضای جدیدی برای توسعه دارد و می‌تواند در آب‌های شیرین نیز قابل توسعه باشد. همچنین پرورش در سواحل نیز مد نظر سازمان شیلات قرار دارد و کسانی که علاقه‌مند به پرورش ماهی، میگو و ماهیان خاویاری در سواحل هستند می‌توانند از حمایت‌های سازمان شیلات نیز برخوردار شوند. 

وی افزود: اگر این شرایط در تولید و پرورش قزل‌آلا رعایت شود می‌تواند یکی از محبوب‌ترین و بهترین فعالیت‌های آبزی‌پروری تلقی شود، چراکه در بازار داخلی و صادراتی مشتریان بسیاری دارد. 

رییس سازمان شیلات تاکید کرد: حرکت به سمت تولید محصولات ارگانیک در این زمینه می‌تواند در افزایش سودآوری نقش مهمی داشته باشد، چرا که اینگونه محصولات بازار خاص و ویژه خود را دارند که مسلما از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. 

صالحی اظهار کرد: علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در زمینه‌ تولید و پرورش محصولات شیلاتی می‌تواند به اداره کل شیلات در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف یا به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه و موافقت اصولی، پروانه تاسیس و بهره‌برداری دریافت کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)