کد خبر: ۴۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
با قرارگیری احیای برجام در هاله‌ای از ابهام، آینده برای ایران نامشخص است و اجرای توافق ۲۵ ساله تقریبا غیرممکن است. چشم‌انداز وجود ثبات جهت سرمایه‌گذاری روشن نیست و ایران در حال خارج شدن از رادار چین برای انجام تجارت است. از آنجایی که کشور‌های خلیج فارس سیاست خارجی متعادلی دارند، گزینه‌های جالب‌تری برای تجارت هستند.

با قرارگیری احیای برجام در هاله‌ای از ابهام، آینده برای ایران نامشخص است و اجرای توافق ۲۵ ساله تقریبا غیرممکن است. چشم‌انداز وجود ثبات جهت سرمایه‌گذاری روشن نیست و ایران در حال خارج شدن از رادار چین برای انجام تجارت است. از آنجایی که کشور‌های خلیج فارس سیاست خارجی متعادلی دارند، گزینه‌های جالب‌تری برای تجارت هستند.

Sabena Seddiqi در رسانه آمریکایی یالمانیتور نوشت: چین با امضای قرارداد مشارکت راهبردی جامع ۲۵ ساله با ایران که دو سال پیش منعقد شد، قرار است در مورد همکاری‌های اقتصادی بیشتر گفتگو کند. اما در بیشتر موارد، همزمان با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، اوضاع مبهم باقی می‌ماند.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین ماه گذشته با ورود به عربستان سعودی در یک سری جلسات با رهبری کشور‌های خلیج‌فارس شرکت کرد و متعهد شد که یک «چارچوب امنیتی جمعی» برای برقراری ثبات در منطقه ایجاد کند. پس از نشست شی‌جین پینگ با رهبران عرب، بیانیه مشترکی نیز صادر شد که شریک استراتژیک پکن یعنی ایران را با ابراز همبستگی با درخواست‌های برخی کشور‌های منطقه‌ای، تضعیف کرد.

در گذشته، پکن فاصله خاصی را از درگیری‌ها در خاورمیانه حفظ می‌کرد، اما بیانیه مشترک به وضوح از ادعا‌های ارضی امارات حمایت می‌کند.

رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز، از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه تاکید کردند.

قابل درک است که دخالت پکن در این مناقشه انتقاد ایران را برانگیخت. چانگ هوا، سفیر چین در تهران، چند روز پس از اجلاس سران برای اگاهی از «نارضایتی شدید» ایران احضار شد و محمد کشاورززاده، نماینده ایران در چین نیز یادداشت اعتراض‌آمیزی به پکن تسلیم کرد.

به همکاری چین و امارات متحده عربی، حمایت مشترک آن‌ها از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته گذشته برای گفتگو درباره بازدید جنجالی وزیر راست افراطی اسرائیل از یک مکان مقدس در اورشلیم بود.

با این وجود، در برابر این روابط میان خلیج فارس و چین، سیاست خارجی تهران گزینه‌های محدودی دارد.

برای اولین بار، چین تلاش کرده است یکی از شرکای استراتژیک خود را به قیمت شریک دیگر خشنود کند و از سیاست توزان بین عرب‌های خلیج فارس و ایران فاصله گرفت.

حمیدرضا عزیزی، عضو یک موسسه مطالعاتی در آلمان، به المانیتور گفت که موضع چین در مورد جزایر سه گانه به شکلی بی‌سابقه بر روابط ایران و چین تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: «پکن و مسکو می‌دانند که ایران هیچ جایگزینی ندارد.... این نقطه عطفی بین تهران و پکن بود، نقطه عطفی تنزل مشارکت استراتژیک به نوعی نقش اتکا بر چین.»

البته همچنان نشانه‌هایی از روابط بهتر بین تهران و پکن وجود دارد. در این راستا، اولین خط کشتیرانی که چین را به بندر چابهار ایران متصل می‌کند، در ماه جاری با پهلوگیری یک کشتی کانتینری در بندر جنوبی ایران افتتاح شد. چندی پیش چین اولین سرکنسولگری خود را در بندرعباس افتتاح کرد.

اما به دلایل مختلف، پکن نیز طرح B خود را کلید زده است. یکی از دلایل این است که کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس تحت تحریم نیستند و بازاری باثبات برای سرمایه‌گذاری باقی می‌مانند. شکست مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ایران آسیب رسانده است.

با قرارگیری احیای برجام در هاله‌ای از ابهام، آینده برای ایران نامشخص است و اجرای توافق ۲۵ ساله تقریبا غیرممکن است.

عزیزی می‌گوید: احتمالاً شاهد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهیم بود و در نتیجه شرکت‌های چینی تلاش خواهند کرد که از تحریم‌های ثانویه در امان بمانند.

او افزود: چشم انداز وجود ثبات جهت سرمایه‌گذاری روشن نیست و ایران در حال خارج شدن از رادار چین برای انجام تجارت است. از آنجایی که کشور‌های خلیج فارس سیاست خارجی متعادلی دارند، گزینه‌های جالب‌تری برای تجارت هستند.

ایران اگر روابط بهتری با غرب داشت می‌توانست از سیاست «نگاه به شرق» خود دور شود، اما فضای کمی برای مانور باقی مانده است.

یک دیپلمات اروپایی مستقر در اسلام‌آباد که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت می‌کرد، گفت که سفر شی جین پینگ به عربستان سعودی «در تهران از چشم‌ها پنهان نمانده است».

کمال خرازی رئیس شورای روابط خارجی ایران ماه گذشته گفت که موضع چین در مورد تمامیت ارضی ایران در رابطه با جزایر اشتباه بوده و آن را با موضوع تایوان مقایسه کرد.

به نظر می‌رسد تهران و چین احتمالاً روابط خود را بدون قطع کردن ادامه خواهند داد.

این دیپلمات اروپایی گفت: «ایران هیچ علاقه‌ای به تضعیف این روابط باتوجه به انزوای بین‌المللی خود ندارد. وی افزود، پوشش مطلوب رسانه‌های چینی از سرکنسولگری در بندرعباس «نشانگر تمایل برای غلبه بر سوء تفاهم‌های فوق‌الذکر است.»

هو چونهوا معاون نخست وزیر چین پس از سفر شی جین پینگ به عربستان سعودی، به طور قابل پیش‌بینی، در تلاش برای بهبود شرایط، از امارات و ایران بازدید کرد. هو در تهران راه‌های تقویت مشارکت استراتژیک جامع ۲۵ ساله را مورد بحث و بررسی قرار داد.

با این وجود، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در دیدار با هو، «نارضایتی» خود را ابراز کرد و خواستار «جبران» موضع اخیر چین شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

پربازدید ها

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)