مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش تولید و روند منظم عرضه خودرو به بازار و همچنین عرضه خودروهای وارداتی، پیشبینی میشود که با ریزش قیمتها در بازار خودرو تا پایان سال مواجه شویم.
به گزارش ایرنا، عبدالله توکلی لاهیجانی با بیان اینکه اساساً خودرو نمیتواند کالای مناسبی برای سرمایهگذاری محسوب شود، اظهارداشت: دامن زدن به تلاطمات در بازار خودرو و فضاسازیهای رسانهای در خصوص افزایش قیمت خودرو نیز معمولاً از جانب سوداگرانی دنبال میشود که نفعی در این بازار دارند و طبعاً با بازار سازی کاذب تلاش دارند تا تهدیدی که افزایش تولید و یا واردات برای سودهای کلانشان دارد را خنثی کنند.
وی تصریح کرد: وزارت صمت در رقابتی کردن بازار خودروی کشور مصمم است و هم روند افزایش تولید و هم رقابتی سازی بازار خودرو از طریق واردات در ماههای آتی شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ورود محصولات متنوعی از برندهای اروپایی، چینی، کرهای و ژاپنی به کشور بر اساس سفارشهای ثبتشده قطعی است و در مورد قیمت محصولات عرضه شده هم بهگونهای خواهد بود که بازار کشور حتی در مقایسه با قیمت محصولات داخلی به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت.
توکلی یادآور شد: سازوکاری در خصوص افزایش عمق داخلی سازی خودروهای داخلی و استفاده بیشتر از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در این خصوص تدوین شده است، بهگونهای که داخلی سازی محصول مزیت رقابتی در راستای کاهش قیمت نهایی محصول ایجاد کند، نه آنکه خودروسازان مونتاژکار با حداقل داخلی سازی (مبتنی بر CKD کاری) با پرداختن بها از جیب مشتری بتوانند بازاری انحصاری را تصاحب کنند.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: در سالهای اخیر با ممنوعیت واردات خودروی کامل، برخی از خودروسازان فقط بر پایه مونتاژ و حداقل داخلی سازی، محصولات خود را با قیمتهای گزاف به بازار عرضه کردند، حال آنکه سازوکار جدید طراحی شده بهگونهای است که اگر خودروساز نتواند مزیت رقابتی بر پایه حداکثر داخلی سازی بر اساس مقیاس بالای تولید ایجاد کند، واردات CBU به مونتاژکاری CKD با داخلی سازی پایین ارجحیت خواهد یافت.
این مسوول تاکید کرد: پس هدف وزارت صمت تمرکز بر داخلی سازی بهگونهای است که مزیت رقابتی ایجاد کند، در غیر این صورت هیچ حفاظ تعرفهای یا حاشیه امنی در بازار برای محصولاتی که با برچسب مونتاژ داخل با تیراژهای کم، قیمتهای غیررقابتی دارند، ایجاد نخواهد شد.
وی گفت: با وجود تحقق افزایش تولید و ثبت رکورد یکی از بیشترین میزانهای رشد تولید خودرو در دنیا در سال جاری، روند اجرای برنامههای تحولی در صنعت خودروی کشور ادامه خواهد داشت، زیرا یک برنامه چهار ساله برای صنعت خودروی کشور به منظور رقابتی کردن و احیای ظرفیتهای تولید این صنعت طراحی شده است که در گامهای آتی بر روی توسعه محصولات با نشان بومی و توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی با اتکا به شرکتهای دانشبنیان تکیه شده است.