کد خبر: ۴۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدیدمیثاق فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح با آرمان‌های امام گفت: امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد. پاسداری از این نهال در ابتدا وظیفه همه دلبستگاه این سرزمین است. استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلامیت و معنویت «با هم‌دیگر» باقی می‌مانند.

یادگار امام با تأکید بر اینکه مردم بیش از اینکه از سخن امام پند بگیرند از عمل او درس گرفتند، گفت: امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد. قبل از او همه حرف از «حکومت اسلامی» می‌زدند. ولی امام پیوند دین را با معنویت آحاد مردم گره زد. جمهوری اسلامی ودیعه خدایی بود و در سال ۵۷ بعد از انقلاب شکوهمند مردم، تحقق پیدا کرد. پاسداری از این نهال در ابتدا وظیفه همه است.
به گزارش جماران حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در مراسم تجدید میثاق نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های امام خمینی (س)، گفت: برای کسانی که با شخصیت امام آشنایی دارند، یا توفیق داشته اند که از نزدیک آن بزرگوار را ببینند و یا با متون مختلف نوشتاری و گفتاری ایشان سر و کار دارند، واقعا گزافه نیست اگر بگوییم ایشان شخصیتی بسیار بزرگ و دست نیافتنی هم در حوزه علم و هم در حوزه عمل بودند.
یادگار امام افزود: رهبری معظم انقلاب تعبیری دارند و من کرارا از ایشان شنیده ام که می‌فرمایند، «مثلا اگر ما ۱۰۰ سال دیگر به دنیا می‌آمدیم و می‌خواندیم که چنین شخصیتی ۱۰۰ سال پیش بوده، خیلی غبطه می‌خوردیم که چرا در دوره او نبوده ایم». امام در هر حوزه‌ای که پانهادند با استعدادی بسیار ویژه و عزمی ستودنی یک قله‌ای را فتح کردند.
وی ادامه داد: باز هم تعبیری رهبر معظم انقلاب دارند که می‌فرمایند، «فلز وجود انسان‌ها با هم فرق می‌کند». مثلا فلز وجود بعضی‌ها آهن است؛ البته می‌شود از آهن یک شیء بسیار ارزشمند درست کرد و هم می‌توان از آن حلبی ساخت. ولی یک فلز‌های وجودی در تاریخ و جغرافیا کم و نادر هستند. نمی‌خواهم وارد حوزه‌های مختلف فقه، اصول، فلسفه و عرفان شوم؛ اما کتاب‌های امام در عرفان نظری و عرفان عملی مثل «سرّالصلاة» و «آداب الصلاة» مثال زدنی است. یا در حوزه اخلاق، شهید بزرگوار مرحوم آیت الله مطهری که قبل از انقلاب تعبیر لطیفی دارند و می‌فرمایند «آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست» صبح‌های پنجشنبه در مدرسه فیضیه درس اخلاقی داشت و یک هفته در شعاع اخلاق او بودیم.
سید حسن خمینی یادآور شد: امام جمله‌ای دارند که بر سر در مدرسه دارالشفاء نقش بسته است که می‌فرمایند، «رفتار استاد درس می‌دهد؛ نه گفتار استاد». خود ایشان همین گونه بود و با مردم سخن گفت، ولی بیش از اینکه از سخن او پند بگیرند از عمل او درس گرفتند. به هیچ عنوان نمی‌توانید بگویید امام سخنور توانایی بود؛ تا بعد‌ها نگویند با سرّ کلامش مردم را جادو کرد. او مردم را جذب کرد، ولی با رفتار، آرمان و دل؛ آ دو برابر آنچه که به استقبالش آمدند به بدرقه اش رفتند. چه بسیار از کسانی که فرزند و برادر دادند تا پیرمرد خم به ابرو نیاورد.

امام «جمهوری اسلامی» را برای ایران و مردم ما به یادگار گذاشتند
وی یادآور شد: شاید ذکر آنچه که دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد در جمع نیرو‌های مسلح، زیره به کرمان بردن باشد. ما به اندازه سن خودمان لمس کردیم، ولی کسانی که سنی از آن‌ها گذشته به درجه سرداری و امیری رسیده اند، عشق و همیتی که دوران دفاع مقدس شکل گرفت را می‌دانند؛ امروز باید سعی کنیم همان را ادامه بدهیم. اما امام یک موجودی را برای ایران و مردم ما به یادگار گذاشتند و آن «جمهوری اسلامی» است؛ همان چیزی که فرمود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش. امام آمدند و خلقی را بر دوش خود حمل کردند؛ نهالی را غرس کردند و دو سه ماه بعد از پیروزی مردم رأی دادند و نظامی با عنوان «جمهوری اسلامی» پدید آمد که صد پله عمیق‌تر از چیزی که در ظاهرش می‌بینیم، در باطنش وجود دارد.

امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد
یادگار امام با اشاره به اینکه امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد، اظهار داشت: قبل از او همه حرف از «حکومت اسلامی» می‌زدند. ولی امام پیوند دین را با معنویت آحاد مردم گره زد. جمهوری اسلامی ودیعه خدایی بود و در سال ۵۷ بعد از انقلاب شکوهمند مردم، تحقق پیدا کرد. پاسداری از این نهال در ابتدا وظیفه همه است؛ تک تک افرادی که دل به این سرزمین داده اند و آرزوی سعادت و پیروزی دارند، می‌دانند سعادت مردم از راه گره خوردن استقلال، آزادی، جمهوریت و دینداری است و هیچ کدام از این‌ها بدون دیگری باقی نمی‌ماند. باید قاطعانه حول این مسأله ایستاد و از او دفاع کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مولی الموحدین (ع) در عهدنامه مالک تعبیری در رابطه با نیرو‌های نظامی دارند که حتما دوستان خوانده اند و اگر نخوانده اند توصیه می‌کنم لااقل این بخش را بخوانند. ایشان جدای از اینکه توصیه در بحث معیشت و رفاه و حتی بحث اینکه چگونه با خانواده شهدا برخورد کنیم، اکید دارند؛ شخصیت سرداران نظام اسلامی را در ۱۰ بند معرفی می‌کنند.
سید حسن خمینی تصریح کرد: اولین ویژگی این است که خیرخواه‌ترین مردم برای دین خدا، دین رسول (ص) و امام باشد. دومین ویژگی که مولی الموحدین (ع) اشاره می‌فرمایند «دل پاک» است. سومین ویژگی را که ایشان برای یک فرمانده نظامی این است که او را کسی می‌خوانند که از همه بردبارتر است؛ در مقام فرماندهی، «بردباری» بسیار مهم است. ویژگی بعدی که ایشان می‌فرمایند هم اینکه، ایشان فرمانده نظامی اسلامی را کسی می‌دانند که دیر به دیر غضب به سراغش می‌آید و زود هم غضبش فروکش می‌کند. در بیان ویژگی بعدی هم می‌فرمایند دانش او از همه بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از صفاتی که امیرالمؤمنین (ع) برای سرداران نظام اسلامی بیان می‌کنند «یرحم الضعفا» است، افزود: جا دارد نقش بسیار ارزشمند نیرو‌های مسلح در حوادثی مثل زلزله و سیل را یادآوری کنیم. دستگیری از ضعفیان بسیار مهم است. اسیر عناوین و القاب یا خدای ناکرده زر و زور نشوید. آنچه خلاف میل واقع می‌شود را جوش نیاورید.
یادگار امام در پایان با بیان اینکه آخرین مورد که امیرالمؤمنین (ع) در خصوصیات فرمانده نظامی می‌فرمایند این است که ضعف او را زمین گیر نکند، تأکید کرد: تردید نباید داشت آنچه که امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید، عهدنامه مالک مختص همه حاکمان است و باید این ویژگی‌ها را سرلوحه زندگی خودمان قرار دهیم.

سرلشکر باقری: روز به روز وحدت ارتش و سپاه افزایش پیدا کرده و خواهد کرد
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تاکید بر اینکه ارتش و سپاه قوی‌تر از همیشه روز به روز وحدت و انسجام خود را افزایش می‌دهند، گفت: نیروی قدرتمند هوایی ارتش طی سال‌های اخیر توانسته قدرت آفندی و تهاجمی خود را به خوبی تقویت کند که در ساعات آینده یک پرده دیگر از قدرت آن رونمایی می‌شود.
سردار سرلشکر باقری روز سه شنبه در آیین تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نیرو‌های مسلح با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار داشت: امروز قوی‌تر از همیشه با اقتدار و تدبیر راه خود به طرف آرمان‌های انقلاب به پیش می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه تلاش دشمنان برای خاموش کردن نور الهی راه به جایی نخواهد برد، افزود: روز به روز وحدت ارتش و سپاه افزایش پیدا کرده و خواهد کرد.
سردار باقری با اشاره به وضعیت قدرت دفاعی کشور در روز‌های آغازین انقلاب اسلامی، گفت: در آن دوران کمتر از پنج درصد تجهیزات ما در داخل تولید می‌شد؛ اما امروز قدرت دفاعی و توان بازدارندگی جمهوری اسلامی آنچنان بارور شده که بیش از ۹۰ درصد محصولات مورد نیاز را خودش تولید می‌کند و تجهیزات دفاعی ما درخواست‌کنندگان فراوانی پیدا کرده است.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: رژیم جلاد صهیونیستی امروز صرفاً در حد کلام، تهدیداتی را انجام می‌دهد، اما می‌داند که برای عملی ساختن تهدیداتش قدرتی ندارد و در میان کشور‌های محور مقاومت محاصره شده است که این از برکات انقلاب اسلامی است.
وی همچنین عنوان کرد: نیروی قدرتمند هوایی ارتش طی سال‌های اخیر توانسته قدرت آفندی و تهاجمی خود را به خوبی تقویت کند، روندی که کماکان تداوم داشته و ان‌شاءالله در ساعات آینده یک پرده دیگر و گفته نشده از قدرت این نیرو رسانه‌ای خواهد شد و مردم عزیز ایران از این قدرت‌نمایی دلشاد و دشمنان نیز از هرگونه فکر تعدی به ایران عزیز ناامید خواهند شد.
سرلشکر باقری تأکید کرد: با آرمان‌های امام راحل، فرمانده معظم کل قوا و شهدای عزیزمان پیمان می‌بندیم که راه شهیدان از جمله شهید سلیمانی و یکایک شهدای ارتش، سپاه و بسیج را ادامه خواهیم داد و هیچ سستی و قصوری در این مسیر وجود نخواهد داشت.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه دشمن از طریق جنگ ترکیبی به دنبال ترویج ناامیدی، ضعف و سستی در کشور است، اظهار داشت: مردم عزیز ما در همین ماه‌های اخیر نشان دادند هر زمانی نیاز باشد کنار نظام مستحکم اسلامی ایستاده اند و در پیروی از رهبر عزیز گام برمی دارند.
سرلشکر باقری تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان عنوان می‌کردند که جمهوری اسلامی چهلمین بهار انقلاب را نخواهد دید، امروز مشاهده می‌کنیم ایران قوی‌تر از همیشه، با اقتدار و توان مضاعف و با تدبیر، راه نورانی خود را به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی پیش می‌برد و سند ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مسیر را برای جوانان و نسل‌های بعدی مشخص کرده است.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و استحکام آن با رأی مردم، برای اولین بار مولفه‌های جمهوریت و اسلامیت به برکت این انقلاب با یکدیگر تجمیع شد و نظامی نمونه در سطح جهان به وجود آمد که ان شاء الله به قیام حضرت بقیه الله متصل خواهد شد.
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول ۴۴ سال گذار از تحریم‌ها، جنگها، فشار‌ها سختی‌ها و مشکلات با تمام توان با قدرت توفنده به سوی اهداف خود پیش رفته و همه مشکلات را پشت سر گذاشته است.
سرلشکر باقری در ادامه خاطرنشان کرد: دشمنان در این مدت همه راه‌ها را برای آسیب به این نظام مقدس آزمودند و با ایجاد ناامنی‌ها، جنگها، تحریم‌ها و مشکلات گوناگون امروز با جنگ ترکیبی وارد عرصه شده و تلاش دارند از همه توانمندی‌ها به طور پیوسته و منسجم علیه ملت ایران استفاده کنند.
وی افزود: دشمن از طریق جنگ ترکیبی به دنبال ترویج ناامیدی، ضعف و سستی در کشور است در شرایطی که مردم عزیز ما در همین ماه‌های اخیر نشان دادند هر زمانی نیاز باشد در کنار نظام مستحکم اسلامی ایستاده اندو در پیروی از رهبر عزیز گام برمی دارند.
سرلشکر باقری گفت: برد خطوط تماس گفتمان انقلاب اسلامی، امروز مرز‌های کشور را درنوردیده و منطقه را در برگرفته است، به گونه‌ای که همه آزادی‌خواهان جهان پیام و آرمان‌های جمهوری اسلامی را آرزو و آرمان خود می‌پندارند و تلاش دشمنان برای خاموش کردن این نور الهی راه به جایی نخواهد برد.
وی افزود: دشمنان در ابتدای انقلاب اسلامی تلاش کردند تا با شعار انحلال ارتش توان دفاعی کشور را تضعیف کنند، اما امام راحل در کنار حفظ و افزایش اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران، نهال جدیدی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را غرس کردند که پاسدار انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن شد و نیرو‌های انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز بازوانی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند.
سرلشکر باقری با بیان اینکه امروز نیرو‌های مسلح کشور در بهترین شرایط آمادگی رزمی و هم افزایی قرار دارند، ادامه داد: امروز ارتش و سپاه دو بازوی قدرتمند این ملت هستند و به حمدلله روز به روز بر برادری و هم افزایی و ارتقاء توان و وحدت این دو بازوی مقتدر انقلاب اسلامی افزوده می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد تجهیزات نیرو‌های مسلح در داخل تولید می‌شود
وی در خصوص توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی از توان بازدارندگی قابل توجهی برخورداریم و بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و تسلیحات نیرو‌های مسلح را بر اساس رهنامه‌ها و نقشه راه بومی کشور در داخل تولید می‌کنیم.
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح بیان داشت: کشور ما در گذشته از داشتن کوچکترین تجهیزات محروم بود و در تحریم ۱۰۰درصدی کامل قرار داشت، اما امروز تسلیحات و تجهیزاتش خواهان و درخواست کننده‌های فراوانی در جهان پیدا کرده است و این افتخاری است که امام بزرگوار برای ملت ایران ایجاد کرد.
وی با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی نیز گفت: آن‌ها در شرایطی که به خوبی می‌دانند قدرت اعمال هیچ گونه تهدیدی را علیه ملت ایران ندارند، و در میان کشور‌ها و ملل محور مقاومت محاصره شده اند باز هم به تهدید و لفاظی زبان می‌گشایند.
سردار باقری با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی و رهبری امامین انقلاب روز به روز بر توان بازدارندگی نیرو‌های مسلح افزوده می‌شود، اظهار داشت: امروز نیرو‌های مسلح ماموریت ذاتی خود را در دفاع از مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی به کار بسته اند و در کنار آن نیز با دولت محترم در خدمت رسانی به مردم شریف همکاری می‌کنند و هر جایی نیاز باشد برای خدمت رسانی پیشگام هستند.
وی زلزله اخیر در شهرستان خوی را نمونه بارز خدمت رسانی نیرو‌های مسلح به مردم شریف عنوان کرد و افزود: نیرو‌های مسلح ضمن انجام مأموریت‌های ذاتی خود، در حوزه محرومیت زدایی و سازندگی کشور نیز مطابق با مقدورات خود گام برمی دارند.
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح ادامه داد: به عنوان رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح تاکید می‌کنم هرچند بازدارندگی دفاعی کشور ما اجازه بروز تهدیدات را نمی‌دهد، اما نیرو‌های مسلح ما حتی برای یک درصد احتمالی تهدید نیز، تمام امکاناتش را با هوشیاری کامل در رصد وضعیت قرار می‌دهد و آمادگی نیرو‌های مسلح امروز به حمدالله از هر زمان دیگری بالاتر است.
رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان تصریح کرد: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در حد مقدورات در مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان وارد عرصه شده و یاری‌رسان همه نهادها، مسئولان در کشور در راستای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی و حل معضلات کشور هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پربازدید ها

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)