کد خبر: ۴۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
خاتمی به نوعی عبور از اصلاح طلبی را تایید کرده و از به بن بست رسیدن راه اصلاح خواهی و اصلاح طلبی به شیوه سابق سخن می گوید و معتقد است که باید جزیره های جدا فارغ از خط و ربط های سیاسی کنار هم باشند و به سمت اصلاح پیش بروند.

پایگاه خبری جماران نوشت: «اصلاح طلبی به شیوه و روال تجربه شده، اگر نگوییم ممتنع شده است، دست کم به صخره ستبر بن بست برخورد کرده است و مردم حق دارند از آن مثل خود نظام حاکم ناامید باشند.» این جملات نه بخشی از اظهارات و تحلیل‌های یک کارشناس یا فعال سیاسی که بخش مهمی از بیانیه مهم سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات است که ضمن بیان نقد‌هایی صریح و بی پرده به عملکرد برخی نهاد‌های مهم حاکمیتی، جریان سیاسی متبوع خود را نیز به نقد کشیده و پیشنهاد نهایی خود برای آینده پیش روی جریان اصلاحات را علنی کرد.
در روزی که رهبری انقلاب فرمان عفو گسترده محکومان و متهمان حوادث اخیر را صادر کرد، در سویی دیگر بیانیه بلند و مهم سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات بازار خبر‌های سیاسی را شلوغ‌تر کرد؛ بیانیه‌ای که در آن از یکسو بر عدم علاقه اش برای بازگشت به قدرت تأکید شده بود و سوی دیگر راهکار‌هایی برای مهار بحران و عبور از تنگا‌های فعلی کشور بیان شده بود.

راهکار خاتمی برای عبور کشور از بحران
رئیس دولت اصلاحات دراین بیانیه ضمن مُهر تایید زدن بر نارضایتی‌های گسترده از ساختار سیاسی کشور، صراحتا به اشتباهات حکمرانی در کشور هم اشاره کرده و می‌گوید، «آنچه امروز آشکار است، نارضایتی گسترده است و اشتباه بزرگ نظام حکمرانی کشور اینست که جلب رضایت بخش کوچکی از جامعه را که به خود وفادار می‌داند به قیمت افزایش نارضایتی اکثریت جامعه که گرفتار مشکلات فراوان است و متأسفانه امید به آیندة بهتر را از دست داده است، مدّ نظر قرار داده است».
خاتمی بعد از تشریح دلایل این نارضایتی ها، کم هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راه برون رفتن از بحران را معرفی کرده و معتقد است، «به نظر من "اصلاح خود" هم در ساختار و هم رویکرد و هم رفتار، کم هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راه برون رفتن از بحران است. به صراحت می‌گویم که باید به توقع و خواست ملت تمکین کرد و ملت را فراتر از نسل ما و نسل هائی که در انقلاب و حتی اصلاحات حضور داشتند دانست. اصلاح خود نام دیگر دفاع از همان آرمان‌ها و خواست هائی است که ملت داشته و از جمله در انقلاب آن را آشکار کرده است و نه بازگشت به آن شیوه از اصلاحاتی که در اثر سرسختی حاکمیّت و نیز خطا‌های خود ناتمام ماند».
خاتمی البته بعد از بیان راهکارهایش، خط بطلان بر هر گونه ادعا مبنی تلاشش برای بازگشت به قدرت می‌کشد و می‌گوید، «من نه به سودای بازگشت به قدرت، بلکه برای گشودن راهی به سوی مهار بحران و عبور از تنگنا‌ها آنچه را گفته و نوشته ام به نوعی تکرار می‌کنم».

تعیین تکلیف خاتمی برای اصلاح طلبان
خاتمی، اما در این بیانیه تنها ساختار سیاسی حاکم را مخاطب قرار نداده است. او در فاصله یک ساله تا انتخابات مجلس، به نوعی تکلیف جریان اصلاحات را روشن کرده و مسیری جدید را پیش روی آنان قرار داده است.
رئیس دولت اصلاحات شیوه اصلاح طلبی رایج و تجربه شده را که بر اساس آن حضور در قدرت به هر قیمتی از یک سو و درخواست از مقامات بالادستی برای اصلاح که از نگاه او گوش شنوایی هم برای آن وجود ندارد، از سوی دیگر را، شیوه‌ای به بن بست رسیده می‌داند و عبور مردم از اصلاح طلبی را حق مردم دانسته است.


اعتراف به عبور از اصلاح طلبی
خاتمی به نوعی عبور از اصلاح طلبی را تایید کرده و از به بن بست رسیدن راه اصلاح خواهی و اصلاح طلبی به شیوه سابق سخن می‌گوید و معتقد است که باید جزیره‌های جدا فارغ از خط و ربط‌های سیاسی کنار هم باشند و به سمت اصلاح پیش بروند.
او که گویا تلاش صرف اصلاح طلبان برای تغییر در رویه‌ها و ساختار حاکمیت را کافی ندانسته، معتقد است اگر این بخش‌های جدا از هم کنار یکدیگر باشند شاید حاکمیت به سمت اصلاح بروند، «اگر راه اصلاح خواهی و اصلاح طلبی به شیوه سابق به بن بست رسیده است و اگر اصلاح طلبی ظرفیتی بیش از اصلاح طلبان به معنای متعارف دارد- که دارد، می‌توان گفت و امیدوار بود که اگر این جزیره‌های جدا از هم به هم بپیوندند و خود را در کنار مردم و آشنا با درد‌های مردم و دغدغه دار نسبت به کشور و صلاح آن نشان دهند و بی‌لکنت زبان و با شفافیت و نیز با اتخاذ شیوه‌های مدنی خشونت پرهیز صدای خود را به جامعه و حاکمیت برسانند شاید (و البته شاید) حاکمیت را هم وادار به تغییر رویه و پذیرش اصلاح گردانند».

سیگنال‌های مهم خاتمی به سوی عقلای سیاست
اما خاتمی در این پیام تنها پالس‌ها را به سمت جریان متبوع خود نفرستاد است، بلکه سیگنال‌هایی مهم را روانه اردوگاه اعتدالیون و عقلای سیاسی دیگر جریانات سیاسی نیز کرده است؛ آن‌ها که از نگاه او فارغ ازخط و ربط جریانی و حزبی، در قامت «دلسوزان نظام»، خواستار تغییر ساختار و رویکرد‌ها هستند و البته از اوضاع ناراضی مردم نگرانند.
آنجا که می‌گوید، «در این برهه از زمان نباید خود را اسیر اصطلاحات و نیز تقسیم بندی‌های طبیعی یا مصنوعی کرد. اصلاح طلبان بخشی از جامعه متکثر هستند. فراوانند افرادی که در جبهه اصولگرایان بوده (و هستند) و نیز وابسته به جبهه‌های نام و نشان دار یا بی نام و نشانند و نیز بسیارند نخبگان، اندیشمندان و وطن‌خواهانی که خود را وابسته به جبهه‌ای نمی‌دانند، ولی از اوضاع ناراضی و نسبت به آینده کشور نگرانند و خواستار تغییر ساختار و رویکرد و رفتارند، ولی براندازی را به خصوص با خطراتی که برای مردم و کشور دارد توصیه نمی‌کنند.»

چه کسانی دور میز می‌نشینند؟
اما این فراخوان برای همراهی در جهت تغییر ساختار‌ها و رویکرد‌ها مسبوق به سابقه نیز هست. انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و مجلس ۹۴ از جمله ادوار انتخاباتی بودند که طیف اعتدالی و اصلاح طلب در کنار یکدیگر گام‌های سیاسی-نتخاباتی را برداشتند. گرد هم نشستن حسن روحانی، خاتمی، آیت الله هاشمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری برون دادنش کنار زدن طیف خاصی بود که آن روز‌ها در ساختار اجرایی و تقنینی کشور حضور داشتند.
اما امروز گردش روزگار بار دیگر حاکمیت سیاسی را یکدست کرده و باز هم یک طیف دست برتر را در برخی ساختار‌ها و نهاد‌های سیاسی دارد؛ شاید همین امر هم خاتمی را بر آن داشته که بار دیگر عقلای قوم را به سمت همنشینی برای عبور از این مرحله فرا بخواند.
اما شاید این بار یک تفاوت وجود داشته باشد و آن، تفاوت در طیف بندی منتقدان وضعیت فعلی است. این روز‌ها در اردوگاه منتقدان شرایط فعلی تنها اصلاح طلبان و اعتدالیون حضور ندارند، بلکه چهره‌های شاخص از جریان اصولگرا که نگاه اصلاح گرایانه و میانه رو دارند نیز حضور دارند که بر این اعتقادند باید به سمت تغییر رفت. آن‌ها تسلط یک طیف سیاسی بر ساختار‌های حاکمیتی را خطری جدی برای نظام محسوب می‌کنند.
شاید از همین روست که می‌توان انتظار داشت اگر این فراخوان گوش شنوایی داشته باشد این بار دور میز چهره‌هایی دیگر نیز بنشینند؛ چهره‌هایی اعتدالی از درون جریان اصولگرا، چون علی لاریجانی که آن‌ها نیز طعم برخورد‌های آن جریان خاص را چشیده اند....

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)