کد خبر: ۴۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در مراسم تجدید میثاق اعضای مجمع روحانیون مبارز با آرمان‌های امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه امام پیشنهاد دهنده جمهوری اسلامی بودند، تصریح کرد: معتقدم جمهوری اسلامی می‌تواند برآورنده نیاز‌های زمان ما، خواسته‌های مردم و گشاینده راهی به سوی یک زندگی بهتر باشد که این ملت مستحق آن است. امیدوارم خدای متعال ما را در دفاع از امام یا لااقل اعلام این امور که امام را با کدام موضع می‌شناسیم و اینکه ایشان و مردم چه می‌خواستند و اگر از آن مسأله انحرافی پیدا شده باید چه کار کنیم که از آن انحراف نجات پیدا کنیم، موفق کند تا بتوانیم در جهت مرضی رضای خودش و مصحلت مردم، کشور و جامعه عمل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در مراسم تجدید میثاق اعضای مجمع روحانیون مبارز با آرمان‌های امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه امام پیشنهاد دهنده جمهوری اسلامی بودند، تصریح کرد: معتقدم جمهوری اسلامی می‌تواند برآورنده نیاز‌های زمان ما، خواسته‌های مردم و گشاینده راهی به سوی یک زندگی بهتر باشد که این ملت مستحق آن است. امیدوارم خدای متعال ما را در دفاع از امام یا لااقل اعلام این امور که امام را با کدام موضع می‌شناسیم و اینکه ایشان و مردم چه می‌خواستند و اگر از آن مسأله انحرافی پیدا شده باید چه کار کنیم که از آن انحراف نجات پیدا کنیم، موفق کند تا بتوانیم در جهت مرضی رضای خودش و مصحلت مردم، کشور و جامعه عمل کنیم.
اعضای مجمع روحانیون مبارز دوشنبه شب (۱۷ بهمن ماه) با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
به گزارش جماران، در این مراسم که آیت الله سید محمد موسوی خوئینی‌ها دبیرکل و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی رئیس شورای مرکزی حضور داشتند، اعضای مجمع روحانیون مبارز با حضور بر مزار امام راحل به مقام شامخ ایشان ادای احترام کرده و ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطره ایشان را در چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی گرامی داشتند.
در حاشیه این مراسم، جلسه مجمع روحانیون مبارز با حضور یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی برگزار شد.
در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی طی سخنانی با تأکید بر اینکه در عظمت امام تردیدی نیست، گفت: امام شخصیت ممتازی است که به لحاظ عرفانی، حکمی، فقهی و سیاسی انسان بزرگی است و همین که ایشان به کمک این ملت بزرگ توانستند یک رژیم استبدادی وابسته را سرنگون کنند، مسأله مهمی است.
رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: من عظمت امام را از این جهت که بنیانگذار جمهوری اسلامی است، می‌دانم؛ «جمهوری» به همان معنا که در دنیا هست و «اسلامی» هم به شکلی که در آستانه انقلاب معرفی و بر اساس آن از مردم رأی گرفته شد. اما امروز نمی‌دانیم آیا باید به خاطر پیروزی انقلاب جشن بگیریم و خوشحال باشیم یا آنکه به خاطر انحرافی که در مسیر آن ایجاد شده عزادار باشیم؟! این مسأله بسیار مهم است و باید مشخص کنیم که امروز از چه چیزی دفاع می‌کنیم.
وی ادامه داد: البته معتقدم برخی انحرافات در زمان امام هم بود، ولی امام بحمدالله در اواخر عمرشان گفتند، «ان‌شاءاللّه تصمیم دارم در تمام زمینه‌ها وضع به صورتى درآید که همه طبق قانون اساسى حرکت کنیم. آنچه در این سال‌ها انجام گرفته است در ارتباط با جنگ بوده است. مصلحت نظام و اسلام اقتضا مى‌کرد تا گره‌هاى کور قانونى سریعاً به نفع مردم و اسلام باز گردد». ولی در آنچه عملا واقع شد، ما چندان آثاری از تحقق این سخن ایشان را نمی‌بینیم. یعنی اگر امروز می‌خواهیم از امام دفاع کنیم باید بگوییم ایشان چه می‌خواستند و اگر آن اهداف تحقق پیدا می‌کرد چه می‌شد؟ سپس بگوییم عملا چه چیزی تحقق پیدا کرد و باید چه کار کنیم که به معیار‌هایی که معرفی شد، برگردیم؟!
خاتمی با اشاره به اینکه آنچه که در ۱۲ فروردین به آن رأی داده شد، «جمهوری اسلامی» بود، یادآور شد: البته جمهوری اسلامی دارای ابهام است؛ حقیقت اسلام مشخص است، ولی اسلام در عرصه اجتماعی باید به صورتی باشد که بتواند با جمهوریت سازگار شود. نمی‌خواهم بگویم با قصد و غرض، ولی متأسفانه آنچه که اتفاق افتاد چیز دیگری بود.
وی با اشاره به اینکه امام پیشنهاد دهنده جمهوری اسلامی بودند، تصریح کرد: معتقدم جمهوری اسلامی می‌تواند برآورنده نیاز‌های زمان ما، خواسته‌های مردم و گشاینده راهی به سوی یک زندگی بهتر باشد که این ملت مستحق آن است. امیدوارم خدای متعال ما را در دفاع از امام یا لااقل اعلام این امور که امام را با کدام موضع می‌شناسیم و اینکه ایشان و مردم چه می‌خواستند و اگر از آن مسأله انحرافی پیدا شده باید چه کار کنیم که از آن انحراف نجات پیدا کنیم، موفق کند تا بتوانیم در جهت مرضی رضای خودش و مصحلت مردم، کشور و جامعه عمل کنیم. معتقدم می‌توانیم آرزو‌های یاد شده را از مبانی امام استخراج کنیم، چرا که امور چندان پوشیده‌ای نیست.
رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: گرچه دیگران هم سعی می‌کنند روال و روشی که خودشان اتخاذ کرده اند را به نحوی منتسب به امام کنند، ولی من معتقدم امام همان کسی است که «جمهوری اسلامی» را پیشنهاد داده و مردم هم به آن رأی داده اند، ولی در عمل آنچه که رخ داد انحراف از آن مسیر است.
وی در پایان گفت: مهم این است که خداوند به ما توفیق بدهد، اولا راه را بشناسیم و ثانیا توفیق پیدا کنیم راهی که باید برویم را طی کنیم.
در ابتدای این جلسه، دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در سخنانی یادآور شد: مجمع روحانیون مبارز در حقیقت با تأیید فکری و معنوی حضرت امام و به خصوص با عنایت یادگار گرانقدر ایشان، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آقا تشکیل شد؛ و رسالت این مجمع پاسداری از اهداف بلند انقلاب اسلامی و آرمان‌های حضرت امام بوده و در طول این مدت طولانی تشکیل، بحمدالله این توفیق را داشته که در فراز و فرود‌های تاریخ انقلاب و حوادث بعد از رحلت حضرت امام، علی رغم همه محدودیت‌ها و مسائلی که بوده، در حد مقدور سعی کند در اعلام مواضع و حضور سیاسی -و گاهی هم که مشکلات حضور رسمی بوده، با سکوت توأم با تشکیل جلسات غیر رسمی و غیرعلنی-، به حیات سیاسی خودش ادامه بدهد و در تاریخ سیاسی کشور اثرگذار باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری افزود: افتخار مجمع در طول این مدت حرکت در صراط مستقیم حضرت امام و پافشاری بر آرمان‌ها و ارزش‌های والایی بوده که امام و مردم ایران در انقلاب اسلامی دنبال آن بودند؛ هرچند با مسائل و مشکلاتی هم مواجه بود.
وی در پایان سخنان خود گفت: باید یاد کنیم از اعضای مجمع که در جمع ما بوده اند و امروز در میان ما نیستند؛ مثل مرحوم آیت الله توسلی، آیت الله خلخالی و آقایان درچه ای، محتشمی و صدوقی که واقعا جای همه آن‌ها خالی است. از خداوند علو درجه برای همه آن‌ها و حشر با امام و شهدا را خواستاریم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)