کد خبر: ۴۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
در مراسم نکوداشت محمدجواد حجتی کرمانی عنوان شد:
مراسم نکوداشت حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی در موسسه اطلاعات با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی برگزار شد.

مراسم نکوداشت حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی در موسسه اطلاعات با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی برگزار شد.
به گزارش گفتارنو به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این مراسم حجتی کرمانی را یکی از یاران کم نظیر انقلاب دانست و گفت: یاد مرحوم آقای دعایی را در روزنامه اطلاعات گرامی می داریم. من اولین بار است بعد از رحلت ایشان، غیر از مراسم نماز و تشییع پیکر، به روزنامه می آیم و حضور در مجموعه ای که ما را یاد ایشان می اندازد، خیلی تلخ و شکننده است. از خداوند برای آن بزرگوار هم طلب غفران و رضوان واسع می کنیم.
یادگار امام با اشاره به اینکه این دو بزرگوار عاشق و دیندار بودند، افزود: یکی از فلاسفه معاصر تعبیر لطیفی دارد که می گوید، دین هرکسی را هرچه هست، همان گونه «تر » می‌کند؛ انسان‌ها وقتی دیندار می شوند اگر خشن باشند خشن تر می شوند، مهربان باشند مهربان تر می شوند، قدرت طلب باشند قدرت طلب‌تر می‌شوند و بخشنده باشند بخشنده‌تر می‌شوند. یعنی دین مثل ذره بینی است که انسان ها در زیر آن بزرگ تر می شوند.
وی ادامه داد: این همان نکته ای است که به ما می آموزد در کنار دینداری باید به اخلاق هم توجه کنیم. البته ممکن است کسی بر من خرده بگیرد که اخلاق خود یکی از ارکان دین است. درست است ولی شاید معنای فی الاهم دارد؛ ما باید به ساختن وجود خودمان بیشتر از آنچه که نامش را شریعت می‌گذاریم، توجه کنیم. البته مغالطه معروفی وجود دارد که «می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری مکن»؛ خیر، نه می بخور، نه منبر بسوزان و نه مردم آزاری کن!
سید حسن خمینی یادآور شد: در زمان ناصرالدین شاه، یا فتحعلی شاه، به مرحوم میرزای قمی نامه ای می‌نویسند و می‌گویند اعلی حضرت وقتی روزه می‌گیرند اعصابشان به هم می‌ریزد و ممکن است حکم قتل بدهند، اگر اجازه بدهید ایشان روزه نگیرند که تزاحم پیش می‌آید؛ ایشان نوشته بود که اعلی حضرت روزه بگیرند و عصبانی هم نشوند. اگر نمی‌شود، پست اعلی حضرتی را بدهند به یک نفر دیگری که عصبانی نشود!
سید حسن خمینی تأکید کرد: دینداری کار مهمی است، اما انسان قبلش باید در درون خود ویژگی‌های بزرگ اخلاقی را ایجاد کند. به نظر من آقای دعایی و آقای حجتی کرمانی شاهدان خیلی خوبی برای سخنان من هستند. انقلابی بوده اند، اما چون جوهره وجود آرام، مهربان و پاکی داشتند، دینداری و انقلابی‌گری آنها بعد از وقوع به یک مهربانی بیشتر و یا به تعبیری به صفایی منجر شده است.
وی افزود: روزنامه اطلاعات همیشه انسان را به یاد خاطراتی از مرحوم آقای دعایی می‌اندازد. چرا ایشان تا این اندازه در روابط با انسان‌ها تابع همین نکته بود؟ برای اینکه در وجودش جوهره‌ای را ساخته بود. کم هم اذیت نشده بود، اما این دینداری او را به یک نقطه بسیار پررنگ تری از صفا و صمیمیت رسانده بود.
یادگار امام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جایگاه مرحوم آقای دعایی و همچنین آقای حجتی، یک نکته‌ای را باید اشاره کرد و آن اینکه زبان مبارزین روزهای انقلاب و روزهای سخت، زبان تلخی است؛ چون این طیف شجاعت لازم برای گفتن حرف‌هایشان را دارند و اگر قرار بود شجاع نباشد انقلابی نمی‌شدند. به همین جهت در روزهایی که ما احیانا نپسندیم، ممکن است زبان تلخی پیدا کنند. این ارزشمند است؛ حضرت امام تعبیری دارند و می‌گویند انتقاد و بلکه تخطئه از الطاف خفیه الهی است؛ البته انتقاد برای اصلاح و نه برای مچ گیری و کینه ورزی و از بین بردن، برای ساختن.
وی افزود: ما که در دل کسی نیستیم که نیت خوانی کنیم. اگر قرار بود این طیف امثال آقای حجتی آرام بنشینند، روزی که همه آرام بودند اینها هم آرام بودند. ضمن اینکه البته صد درصد آن صفا و نگاه توأم به آینده و سازنده شان را دارند، اما طبیعی است نسلی هستند برآمده از شرایطی که دلشان می سوزد و اگر زبان تلخ و گزنده ای هم دارند، ریشه در واقعیت هایی دارد که آنها را به اینجا رسانده است.
مراسم نکوداشت حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی در موسسه اطلاعات با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، آیت الله محقق داماد، دکتر مهدی محقق، محمد جواد ظریف، سید علی اکبر صالحی، محسن حاجی‌میرزایی، حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای، معصومه ابتکار، مجید انصاری، سید اصغر قریشی، حسن بلخاری، محمد توسلی، مجید تخت روانچی، محمدرضا باهنر، محمدرضا نوراللهیان، محمد باقر لاریجانی، سید رضا صالحی امیری، علی کمساری، سیدحسین مرعشی، جواد مظفر، سید محمد علی ابطحی و جمعی از چهره های فرهنگی و سیاسی برگزار شد.
در حاشیه این مراسم از دو کتاب جدید حجتی کرمانی به نام‌های «آموزه‌های راشد؛ عطر زندان» و «سه رساله از تقریرات درس خارج امام خمینی» رونمایی شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)