کد خبر: ۴۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
بالگرد يك بار مي‌نشيند و دوباره بلند مي‌شود... پنجشنبه چهارم اسفند ماه سال جاري حميد سجادي، وزير ورزش و جوانان كشور با بالگردي كه حامل او و هيات همراهش بود در ورزشگاهي در شهر «بافت» كرمان درست هنگام نشستن و درحالي كه ارتفاعش را كاهش داده بود، دچار سانحه شد و عملا سقوط كرد. پس از آن وزير ورزش دچار «خونريزي مغزي» و در بخش ICU بيمارستان «باهنر» بستري شد. اسماعيل احمدي، مديركل حوزه رياست وزارت ورزش نيز جانش را در اين حادثه از دست داد.

اعتماد نوشت: بالگرد يك بار مي‌نشيند و دوباره بلند مي‌شود... پنجشنبه چهارم اسفند ماه سال جاري حميد سجادي، وزير ورزش و جوانان كشور با بالگردي كه حامل او و هيات همراهش بود در ورزشگاهي در شهر «بافت» كرمان درست هنگام نشستن و درحالي كه ارتفاعش را كاهش داده بود، دچار سانحه شد و عملا سقوط كرد. پس از آن وزير ورزش دچار «خونريزي مغزي» و در بخش ICU بيمارستان «باهنر» بستري شد. اسماعيل احمدي، مديركل حوزه رياست وزارت ورزش نيز جانش را در اين حادثه از دست داد.

گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه اكثر مديراني كه در اين بالگرد حضور داشتند دچار شكستگي دست و پا شده بودند. محمد حسيني، معاون پارلماني رييس‌جمهور روز حادثه براي عيادت از حال وزير ورزش و مصدومان حادثه به كرمان سفر كرد و درباره حال مصدومان اعلام كرد: «همه كساني كه در بالگرد بودند به نوعي آسيب ديدند اما حال مصدومان نسبتا مساعد است و در شرايط بهتري هستند.»

اين درحالي است كه وزير ورزش از بيمارستان باهنر كرمان به يكي از بيمارستان‌هاي تهران منتقل شد. همچنين محسن معتمدكيا، مدير روابط عمومي وزارت ورزش و ايمان روحاني‌منش، مدير تشريفات وزارت ورزش و جوانان پس از انتقال به تهران، براي ادامه روند درمان در بيمارستان بستري شدند. گفتني است كه براساس اخبار منتشر شده اين بالگرد يك بار مي‌نشيند و سپس دوباره بلند مي‌شود كه موقع نشستن دچار چنين حادثه‌اي مي‌شود. اين هليكوپتر (بالگرد) متعلق به جمعيت هلال‌احمر بود و به گفته رييس سازمان هوايي اين بالگرد در سامانه سازمان ثبت نشده بود. پيش از اين حادثه پيرحسين كوليوند، رييس جمعيت هلال‌احمر عنوان كرده بود: «10 بالگرد هلال‌احمر به دليل كمبود اعتبار تعميرات اساسي زمين‌گير شده است.»

يكي از افرادي كه در لحظه سقوط بالگرد آنجا بوده مي‌گويد: «بالگرد در لحظه سقوط دچار «نقص فني» و واژگون شد. در آن لحظه همهمه‌اي برپا بود.»

يك منبع مطلع نيز با ارايه جزييات بيشتري در مورد اين حادثه، مي‌گويد: «گردهمايي در كرمان برگزار بود كه مديران كل ادارات ورزش استان‌ها، معاونان و مديران در اين گردهمايي شركت داشتند. اين گردهمايي به ميزباني كرمان از 2 اسفندماه الي 5 اسفند ماه برگزار شده ‌بود. اختتاميه برابر شده بود با روز پنجشنبه يعني همان روزي كه حادثه اتفاق افتاد. روز حادثه اين‌گونه بود كه وزير ورزش از سيرجان به كرمان آمد تا در گردهمايي شركت كند. مراسم اختتاميه حول و حوش ساعت 12 ظهر روز پنجشنبه (4 اسفند ماه) تمام شد. همان موقع نماينده حوزه انتخابي به آقاي وزير اصرار كرد كه از منطقه ما (بافت) هم بازديد كنيد. بعد هم با «بالگرد امدادي» كه كارش امدادرساني است او و هيات همراهش را به بافت مي‌برند. هيات همراهش هم حدودا «18 نفر» بودند. چهار نفر از مديران كل سوار اين بالگرد بودند.»

اين منبع آگاه به سوالات ديگري درخصوص حادثه پاسخ مي‌دهد.

  بالگرد امدادي هلال‌احمر معمولا براي چند نفر ظرفيت دارد؟

بالگرد امدادي براي انتقال پزشك و كادر اورژانس استفاده مي‌شود و نهايتا براي 3 الي 4 نفر ظرفيت دارد.

  اعلام شده كه بالگرد امدادي هلال‌احمر فرسوده بوده. در اين باره چه مي‌دانيد؟

طبق اعلام رييس سازمان هواپيمايي كشور اصلا اين بالگرد ثبت سامانه هوايي نشده بود و خود سازمان هلال‌احمر هم چندي پيش عنوان كرده بود كه تعدادي از بالگردهاي‌شان زمين‌گير شده.

   از لحظه سقوط بالگرد بگوييد.

بالگرد از كرمان به سمت شهر «رابر» مي‌رود و آنجا به خاطر مشكلي كه پيش آمده بود، فرود مي‌آيد. آنها حدود نيم الي يك ساعت در رابر به ‌سر مي‌برند. مجدد سوار مي‌شوند تا به شهرستان بافت بروند كه اين حادثه رخ مي‌دهد. از رابر تا بافت حدود 20 الي 25 كيلومتر فاصله است. دقيقا وقتي بالگرد مي‌خواست در ورزشگاه «شهيد چاهايي» كرمان فرود بيايد، دچار سانحه شد. معاونان و برخي افراد ديگر براي استقبال در كنار چمن اين ورزشگاه حضور داشتند كه متوجه ماجرا مي‌شوند و سريع از يك خلبان كه در آن نزديكي بوده، كمك مي‌گيرند. اين خلبان هم سريع ارتباط «باتري بالگرد» با موتور را قطع كرده و از آتش‌سوزي بعد از سقوط جلوگيري  مي‌كند.

گفت‌وگو با خلباني كه بالگرد را از آتش‌سوزي نجات داد

عرفان رضايي، خلباني است كه توانست بالگرد را از آتش‌سوزي نجات دهد. 28 سال دارد و مهندس اويونيك و خلباني است. او درخصوص اقدامي كه انجام داده مي‌گويد: «محل استقرار من آن روز در همان ورزشگاه بود، چون سرباز پليس راهور هستم به خاطر حضور آقاي وزير آن روز ما آنجا مستقر بوديم. بعد هم وقتي آن حادثه رخ داد سريع به صحنه رفتيم تا ببينيم چه اتفاقي افتاده. همان موقع سرهنگ جانشين با توجه به اطلاعاتي كه از من داشت به من گفت كه آيا مي‌تواني ارتباط باتري و موتور بالگرد را قطع كني! خب آشنايي من با هواپيما است و با هليكوپتر آشنايي چنداني ندارم. براي همين سردار با يك خلبان تماس گرفت و او هم مرا راهنمايي كرد كه چه كارهايي بايد انجام دهم. بعد هم من بايد در يك بازه زماني مشخص اول برق كابين را قطع مي‌كردم و سپس مراحل ديگر را انجام مي‌دادم. بالگرد وقتي سقوط كرد مرتب «نشت بنزين» داشت و اگر به‌موقع باتري‌اش كشيده نمي‌شد، منجر به آتش‌سوزي مي‌شد. خطر ديگري كه وجود داشت اين بود كه برق بالگرد در همان لحظه‌اي كه سقوط كرده بود، وصل بود و اول بايد برق هليكوپتر را قطع مي‌كردم و بعد باتري آن را جدا مي‌كردم. خود اين عمل هم خطرناك بود چون اگر يك دكمه را اشتباه مي‌زدم، مي‌توانست باز منجر به انفجار يا آتش‌سوزي شود.»

براي اطلاعات جعبه سياه بايد با كشور سازنده بالگرد يعني روسيه هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد

پس از سانحه سقوط بالگرد امداد هلال‌احمر محمد اميرخاني، معاون امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر استان كرمان درباره جعبه سياه اين بالگرد عنوان كرد: «روز جمعه تيمي متشكل از كادر فني و رييس سازمان امداد و نجات به كرمان سفر كردند. اين تيم جعبه سياه بالگرد حامل وزير ورزش را باز كردند تا به تهران ارسال شود. تيم فني ديگري هم روز گذشته از تهران به استان كرمان سفر مي‌كند و جزييات حادثه سقوط بررسي خواهد شد. بال‌هاي ذخيره و لاستيك‌هاي بالگرد باز مي‌شوند و پس از سبك‌سازي، لاشه بالگرد را به آشيانه كرمان و سپس تهران مي‌فرستند. جعبه سياه هم به تهران ارسال مي‌شود تا علت سقوط دقيق بررسي و مشخص شود. اينكه اطلاعات جعبه سياه چه زماني منتشر مي‌شود، نمي‌توان گفت. بايد هماهنگي لازم با كشور روسيه به عنوان سازنده بالگرد صورت گيرد ضمن آنكه ما در بازخواني جعبه سياه دخل و تصرفي نداريم. كاپيتان پرواز مي‌گويد؛ بالگرد مشكلي نداشته اما لحظه‌اي تعادل خود را از دست مي‌دهد و او با وجود آنكه خيلي تلاش كرده آن را كنترل كند، اما موفق نبوده است. زمان حادثه باد مي‌وزيد اما به نحوي نبود كه براي بالگرد خطرساز باشد. اين نوع بالگرد توانايي حمل سه نفر بار را دارد و وزن مسافران نيز نصف اين ميزان ظرفيت نبوده. بنابراين چيزي وجود نداشته كه از اين منظر نيز مشكل‌ساز شود. هيچ چيز فعلا مشخص نيست، شايد مشكل از نقص فني باشد زيرا در چنين حوادثي گاهي يك اتفاق جزيي باعث يك حادثه بزرگ مي‌شود.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

نوآموزان برای سنجش سلامت تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)