کد خبر: ۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نابیناست زیرا آمار دقیقی از فعالیت‌های کشاورزی به ویژه در تولید و زمین‌های زیر کشت ندارد در نتیجه نمی‌توان برنامه‌ریزی درست و دقیق داشت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نابیناست زیرا آمار دقیقی از فعالیت‌های کشاورزی به ویژه در تولید و زمین‌های زیر کشت ندارد در نتیجه نمی‌توان برنامه‌ریزی درست و دقیق داشت.

به گزارش مهر، سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این کنگره ملی گفت: در آغاز دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی ۵ کار را در اولویت قرار داد؛ نخستین آن در تأمین غذای مردم است که از سوی کشاورز تأمین می‌شود. کشاورز برای موفقیت و بهره‌وری باید معیشت خوبی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به خرده کشاورزی در کشور چاره‌ای جز کشت قراردادی نداریم که درآمد کشاورز افزایش پیدا کند.

ساداتی نژاد ادامه داد: مراکز جهاد کشاورزی در استان‌ها باید شرکت‌های پشتیبان پیدا کنند که با کشاورز قرارداد ببندند. بانک مرکزی قبول کرده این قرارداد به هر بانکی برده شود به عنوان سند و وثیقه پذیرفته شده و به کشاورز تسهیلات پرداخت شود.

وی اضافه کرد: پارامتر دوم در تأمین امنیت غذا الگوی کشت است. الگوی کشت ابلاغ شده و تا اجرا باید موانع رفع شود. تلاش داریم در تأمین منابع مالی کمک شود و به این ترتیب در بودجه ۱۴۰۲ ردیفی برای الگوی کشت تعریف شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اولویت‌های این وزارتخانه به اطلاعات و داده‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد رصدخانه و تأمین داده‌های درست از فعالیت‌های کشاورزی است. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسب و درست داشت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امروز دچار مشکلات آماری هستیم تصریح کرد: این امر منجر به کمبود و پیشبرد تولید در کشور شده است. داده‌ها و اطلاعات تخمینی و برآوردی است. به عنوان مثال اطلاعات به وزارت جهاد کشاورزی می‌رسد که در کشور دو میلیون رأس دام اضافه وجود دارد. دستور صادرات داده می‌شود اما دو ماه بعد با کمبود گوشت در بازار مواجه می‌شویم. در طیور و محصولات کشاورزی هم همین گونه است. عنوان می‌شود فلان هکتار زیر کشت گوجه فرنگی است که در آمار تولیدی وزارت جهاد کشاورزی نیامده است. اعلام می‌شود ۸ هکتار زمین زیر کشت پیاز است و با مازاد تولید رو به رو هستیم. مجوز صادرات داده می‌شود اما در ادامه با کمبود در داخل مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: مراکز جهاد کشاورزی نباید به دلیل نمره منفی آمار زیرکشت را با عدد بالا اعلام کنند زیرا این امر امنیت غذایی را زیرسوال می‌برد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر آمار تولید محصولات کشاورزی از ۹۰ تا ۱۳۵ میلیون تن ذکر می‌شود که مشخص نیست آمار درست کدام عدد است. بنابراین از ۵ محور اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی رصدخانه و جمع‌آوری داده‌های دقیق مهم‌ترین محور به شمار می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سومین محور عنوان کرد: سنددار کردن اراضی کشاورزی از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه بوده که قرار است تا پایان دولت سیزدهم سند زمین‌های کشاورزی در دست کشاورزان باشد.

ساداتی نژاد صادرات و سرمایه گذاری را محور چهارم و پنجم عنوان کرد و گفت: در نهایت کاشت یک میلیارد اصله نهال از دیگر اقدامات وزارتخانه بوده که در این راستا امسال ۴۰ میلیون نهال و از سال آینده هر سال ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته می‌شود تا این هدف‌گذاری به سرانجام برسد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)