کد خبر: ۴۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با حضور عضو هیات مدیره شرکت‌های "گهرزمین" و "صنایع ملی مس ایران" در هتل المپیک تهران برگزار شد.

سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با حضور عضو هیات مدیره شرکت‌های "گهرزمین" و "صنایع ملی مس ایران" در هتل المپیک تهران برگزار شد.

 دکتر احد علیخانی عضو هیات مدیره شرکت سنگ‌آهن گهرزمین و عضو هیات مدیره شرکت صنایع ملی مس ایران در سخنرانی خود در بخش اصلی سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس که با موضوع "اکتشافات ذخائر معدنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها" همراه بود، با اشاره به قابلیت‌های معدنی ایران و قرارگیری ایران در کمربند فلزی تتیس گفت: ۷ درصد منابع معدنی دنیا در ایران قرار گرفته است این در‌حالی است که فقط یک درصد خشکی جهان و یک درصد جمعیت جهان را داریم و خداوند هفت برابر بیشتر نعمت خود را شامل سرزمین ایران نموده است ولی متاسفانه سهم معدن در تولید ناخالص داخلی زیر یک درصد است.

وی با تاکید به اینکه تمامی معادن فعلی، دارای سابقه اکتشافی و استخراجی باستانی بوده‌اند اظهارداشت: امروزه با تکنیک‌ها و روش‌های نوین اکتشاف می‌توان معادن کاملا پوشیده و فاقد رخنمون را اکتشاف کرد.

علیخانی تاکید کرد: اکتشافات و استخراج فراسرزمینی باید با هدف افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی در دستور کار شرکت‌های معدنی قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود، پیشنهاداتی نیز برای بهبود وضعیت اکتشافی کشور به شرح ذیل ارائه داشت:

۱- نهادهای حاکمیتی و سیاستگذاری برای تصمیم‌سازی‌های خود در زمینه‌های راهبردی، بایستی از مراکز علمی که تجربه ‌دانش لازم را دارند استفاده نمایند و حتی‌المقدور از تصمیم‌گیری‌های سریع و کوتاه مدت و‌ بدون مطالعه اجتناب کنند.

۲- برنامه اکتشافی کشور در چهارچوب شناخت و ارائه راهبرد در زمینه فرصت‌ها و ‌تهدیدهای موجود در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، بایستی تدوین شود.

- تدوین این برنامه‌ها، همانطور که در دیگر کشورها هم انجام می‌شود، بایستی با بهره‌مندی از مشاوره و راهنمایی مراکز علمی و یا مشاورین با تجربه تهیه شود.

- برنامه فوق‌الذکر باید واقع‌بینانه و منطبق با شرایط طبیعی، جغرافیای، سیاسی، اقتصادی و با ملاحظه زیرساخت‌های فرهنگی_ اجتماعی هر منطقه از کشور عزیزمان ایران باشد.

- در برنامه مذکور نقش نهادهای حاکمیتی، مشخص باشد. در صورت لزوم، پیشنهادات مربوط به بهبود وضعیت همکاری نهادهای ذیربط معین باشد.

- بستر‌سازی قوانین از طریق نهادهای قانونگذاری همراه با تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های لازم برای تسهیل و‌ تسریع اجرا شود.

۳- هم‌اکنون مشاهدات نشان می‌دهند که کشورهای معدنی موفق از قبیل استرالیا و‌ کانادا دارای سازمان‌ها و نهادهای علمی- معدنی‌ای هستند که  تمرکز فعالیت آن‌ها بر شناسایی روش‌های نوین اکتشافی در جهان‌ و توسعه کاربرد این روش‌هاست. کمک به راه‌اندازی موسساتی از قبیل نهادهای فوق‌الذکر در کشورمان مشروط به این است که صرفا گرته‌برداری نباشد و‌‌ با در نظر گرفتن شرایط علمی، فنی و فرهنگی کشور انجام گردد. در این شرایط است که ایران نیز از فعالیت این نوع مراکز علمی برای توسعه اکتشافات در برنامه‌های میان‌مدت و ‌بلند‌مدت منتفع خواهد شد.

۴_ برنامه‌ریزی برای به روز نمودن فناوری‌های سخت‌افزاری (از قبیل تجهیزات حفاری عمیق، تجهیزات و دستگاه‌های برداشت آنالیز پیشرفته) لازم برای اجرای پروژه‌های اکتشافی از دیگر پیشنهادات است.

۵_ بازنگری روش‌های اجرایی فعالیت‌های اکتشافی از طریق جایگزین نمودن پنل‌های اجرایی جدید نیز لازم است

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)