کد خبر: ۴۸۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
در سال‌های اخیر به موازات تخریب روزافزون امام توسط جریان اپوزیسیون خارج از کشور و رسانه‌های فارسی‌زبان، در داخل نیز شاهد کمرنگ‌سازی این عنصر هویت‌بخش مهم هستیم این کمرنگ‌سازی معمولا در دو جریان موازی رخ می‌دهد:

اعتماد نوشت: در سال‌های اخیر به موازات تخریب روزافزون امام توسط جریان اپوزیسیون خارج از کشور و رسانه‌های فارسی‌زبان، در داخل نیز شاهد کمرنگ‌سازی این عنصر هویت‌بخش مهم هستیم این کمرنگ‌سازی معمولا در دو جریان موازی رخ می‌دهد:

۱- طیفی از تحول‌خواهان که تصور می‌کنند نام امام توان جذب قشر خاکستری را ندارد.

۲-اصولگرایانی که پس از کم‌توجهی به برخی محکمات اندیشه امام مثل رای مردم، عدم دخالت نظامیان در سیاست و آگاهانه و برنامه‌ریزی شده یا ناآگاهانه و تدریجی، نسبت به تکرار نام امام احساس بی‌نیازی می‌کنند.

نتیجه مشترک هر دو طیف یادشده، جایگزین کردن عناصری جدید به جای عنصر گرمابخش پیشین یعنی امام خمینی است.

گروه اول، با استعمال مفاهیم و کلیدواژه‌های مدرن‌تر که حساسیتی در مخاطبان احتمالی‌شان ایجاد نمی‌کند، به‌رغم خویش به دنبال بازسازی گفتمانی است و گروه بعد هم با جایگزین کردن نام‌ها و عنوان‌های تازه‌تر و دم‌دست‌تر، رندانه می‌خواهد نسل‌های جدید مخاطب خود را با روش‌های آسان‌تر جذب کند و با تکیه بر روش‌های تبلیغاتی سرمایه‌دارانه، خود را به‌روز کند!

اما واقعیت این است که مخالف مشترک هر دو جریان یاد شده هنوز بیشترین هجمه تبلیغاتی خود را متمرکز روی امام می‌گذارد، چراکه به خوبی از پتانسیل بالقوه و بالفعل تفکر و شخصیت او در نظام و جامعه ایرانی آگاه است.

از جمله مصادیق مهم این غفلت از نام امام را می‌توان در سرود سلام فرمانده دید که به‌رغم اعتراضات مکرر، در دومین ورژن آن که نیمه شعبان امسال منتشر شد نیز به چشم می‌خورد و تعجب‌آورتر آنکه، در هر دو نسخه اسامی شخصیت‌های مختلفی برده می‌شود که تمام هستی و هویت خود را مدیون شخص امام هستند و نام بردن از آنها بدون یاد امام بی‌معناست. توصیفات پرشمار رهبری و وصیتنامه شهدایی چون سرداران سلیمانی و همت در این زمینه به اندازه کافی گویاست و نمی‌توان نام آنها را تعارف و تشریفات نامید.

عجیب‌تر اینکه، در هر دو سرود بعضا نام اشخاصی برده می‌شود که هیچ نسبتی با نهضت اسلامی امام ندارند و ترویج آنها در اثری که مورد حمایت دستگاه‌های رسانه‌ای رسمی جمهوری اسلامی ایران است بسیار جای تعجب دارد؛ به خصوص آنکه جامعه هدف این کارها نسل‌های دهه ۸۰ و ۹۰ هستند و شناساندن مفهوم انتظار و شیعه بدون احیاگر این مفاهیم در دوره حاضر یعنی امام خمینی، بی‌معناست و تکرار آن تأمل‌برانگیز. اینجاست که تئوری‌های بدبیانه درخصوص نفوذ برخی رگه‌های فکری اسلامی متضاد با قرائت دینی امام و انقلاب اسلامی جای بحث پیدا می‌کند.

همین فراموش‌کاری‌ها در سطوح مختلف دیگر نیز خود را جلوه‌گر می‌سازند تا جایی که مثلا معاونت زنان و خانواده رییس‌جمهور هم در نطق ویدیویی خود برای مخاطبان خارجی، تصویر امام را فراموش می‌کند. اتفاقی که در جلسات مختلف دیگر بعضا رخ داده است.

می‌توان به جرات گفت که یک وجه تخریب بی‌امان میراث انقلاب اسلامی توسط دشمنان خارجی، همین غفلت از ریشه‌ها توسط داخلی‌هاست. کمرنگ ساختن نام امام را نمی‌توان اتفاقی دانست، اگرچه لزوما نمی‌توان «عامدانه»اش خواند. ولی در هر حالت، نقطه خوبی برای تأمل در انحرافی است که تدریجا رخ داده و امروز به این شکل خود را نمایان می‌کند.

آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)