کد خبر: ۴۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
اطلاعیه آموزش و پرورش درباره حجاب:
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.

به گزارش انتخاب، وزارت آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف بیانیه‌ای صادر کرد و به ۱۶ برنامه این وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

اساتید و بزرگان تعلیم و تربیت و فرهیختگان بر این باورند، بال‌های ترقی یک جامعه خانواده و سپس نظام تعلیم و تربیت است. آن‌ها معتقدند اگر هر دوی آن‌ها قوی و هماهنگ عمل کنند، هدف متعالی تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر در سایه‌سار مبانی اسلامی تحقق می‌یابد.

برای قوی عمل کردن این دو نهاد مؤثر در امر تربیت می‌بایست نگاه به خانواده و آموزش و پرورش تغییری راهبردی پیدا کند و تمامی دستگاه‌ها در خدمت این دو نهاد مؤثر قرار گیرند.

داشتن نگاه کلان به مولفه‌های فرهنگی و راه‌های نهادینه نمودن آن‌ها از جمله موضوع حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در نظام فکری و فرهنگی است.

در هر امر فرهنگی و تربیتی دو مقوله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی بحث آشنایی افراد با موضوع و دوم بحث نهادینه و درونی نمودن آن مولفه در قلب و جان افراد می‌باشد.

در بخش اول یعنی آشنایی دانش آموزان، کودکان و نوجوانان با مولفه‌های مختلف فرهنگی، آموزش و پرورش وظایفی دارد و خانواده و سایر ارکان تربیت وظایفی.

در ادامه به اهم وظایف آموزش و پرورش اشاره خواهد شد.

اما در بخش دوم ساخت فرهنگ و تربیت، یعنی درونی شدن و باور قلبی پیدا کردن به یک هنجار و فرهنگ، نیازمند تقویت شاخصه‌هایی، چون هویت ملی، دینی و جنسیتی و همچنین ایجاد نشاط درونی در دانش‌آموزان هستیم. این مهم در حال حاضر جزو سیاست‌ها و برنامه‌های مهم نظام تعلیم و تربیت کشور قرار گرفته و به صورت جدی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی سایر بخش‌های آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.

خانواده و مدرسه مهمترین عوامل باورمندی به حجاب

به طور خاص در موضوع عفاف و حجاب خانواده و مدرسه مهم‌ترین عامل در آشنایی و باورمند کردن دانش‌آموزان هستند، اما رسانه‌های جمعی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر برای به ثمر نشاندن زحمات خانواده و مدرسه در این موضوع نقش موثری دارند و نباید از تأثیرپذیری دانش‌آموزان از اشخاص محبوب که بعضاً نقش الگویی در ذهن دانش‌آموزان دارند، غفلت کرد و لازم است همه عوامل موثر در تربیت کودکان و نوجوانان همپای نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و تضادی نداشته باشند.

بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش با نگاهی آینده نگرانه با برنامه‌ریزی در محور‌های تربیتی و فرهنگی، مأموریت‌های خود را مشخص و با تلاش همه همکاران محترم و خانواده‌های گرانقدر به انجام کامل وظایف خود همت گمارده است و از دستگاه‌های مختلف کشور هم می‌خواهد که در این امر خطیر، نظام تعلیم و تربیت را یاری نمایند. اهم عناوین سیاست‌ها، راهبرد‌ها و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف به شرح زیر می‌باشد.

ازهمه همکاران و فرهنگیان درخواست می‌شود به انجام این امور اهتمام ویژه داشته باشند:

۱. ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش‌آموزان در موضوع فرهنگ و اعتقادات اسلامی، اجتماعی و بومی اسلام و ایران.

۲. پاسخگویی مربیان، معلمان و مبلغان حوزه‌های علمیه کشور به سؤالات دانش‌آموزان در موضوعات مختلف دینی و تربیتی در مدارس و برگزاری گفتمان‌های دینی و جلسات پرسش و پاسخ با دانش‌آموزان سراسر کشور.

۳. استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی.

۴. اهتمام به ایجاد نگرش درست و مثبت و زیبا اندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان.

۵. رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز رفاهی و فرهنگی، اردوگاه‌ها و فضا‌های پرورشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش.

۶. اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری و علمی جذاب و مستمر برای آشنایی و درونی‌سازی حجاب و عفاف و سایر هنجار‌های فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها.

۷. اهتمام به معرفی الگو‌های برتر دانش‌آموزی از بین دختران و پسران نخبه و ممتاز.

۸. آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی برای متقاضیان و داوطلبان از بین دانش‌آموزان و والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان.

۹. آشنا کردن دانش‌آموزان به تناسب سطوح تحصیلی با اقدامات و برنامه‌های مخرب غرب و معرفی توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس.

10. استفاده از بستر‌های هنری نظیر شعرخوانی، قصه‌گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهدکودک جهت آشنا کردن کودکان با هنجار‌های اسلامی و تربیتی.

۱۱. بهره‌مندی از اساتید و چهره‌های محبوب علمی و دینی همچون اساتید، مربیان، نفرات برتر علمی، المپیادی‌ها و خانواده‌های ایثارگران برای تبیین فرهنگ اسلامی و به‌ویژه مظاهر عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان.

۱۲. تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی و معیار‌های رفتار صحیح زن و مرد و روابط انسانی و اجتماعی آن‌ها و اهمیت خانواده و جامعه در برنامه رسمی و فوق برنامه مدارس.

۱۳. تهیه و تدوین و نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در راستای تبیین موضوعات اعتقادی و دینی و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان توسط انجمن اولیا و مربیان.

۱۴. غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با تأکید بر کنش‌گری خود دانش‌آموزان و اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی در زمینه حجاب و عفاف.

۱۵. آموزش، ساماندهی، توجه و به‌کارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان.

۱۶. انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در بسط و گسترش هنجار‌های تربیتی از جمله حیا و عفاف و به‌کارگیری نتایج آن.

درپایان ضمن قدردانی از قاطبه دانش‌آموزان و خانواده‌های فهیم و عزیز به جهت رعایت ارزش‌ها و قوانین و مقررات پوشش در همه اماکن آموزشگاهی، یادآور می‌شود آموزش وپرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی بوده تا دانش‌آموزان در یک محیط بانشاط وسالم ضمن ارتقای سواد و تجربه فردی و اجتماعی، در موقعیت‌های ویژه تربیتی قرار بگیرند و فردای جامعه ایران اسلامی را از انسان‌های شریف و تربیت یافته در مکتب متعالی اسلام برخوردار سازند، از این رو بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)