کد خبر: ۴۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
دولت جو بایدن با مقام‌های اسرائیلی و اروپایی درباره توافق موقت با ایران رایزنی کرده
یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت که دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته پیشنهاد توافق موقت با ایران را با متحدان خود مطرح کرده است. به گفته این منابع، دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه (دی - بهمن) آغاز و آن را در ماه فوریه (بهمن - اسفند) با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است. به نوشته اکسیوس، وزارت خارجه ایران به درخواست این پایگاه خبری برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت که دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته پیشنهاد توافق موقت با ایران را با متحدان خود مطرح کرده است. به گفته این منابع، دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه (دی - بهمن) آغاز و آن را در ماه فوریه (بهمن - اسفند) با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است. به نوشته اکسیوس، وزارت خارجه ایران به درخواست این پایگاه خبری برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، پایگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته با شرکای اروپایی و اسرائیلی درباره نوعی «توافق موقت» با ایران رایزنی کرده است.

مقام‌های اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی که از جزئیات طرح آمریکا مطلع هستند گفته‌اند که طرح مد نظر کاخ سفید شامل رفع برخی تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

پایگاه آکسیوس نوشته رویکرد جدید دولت بایدن نشان‌دهنده میزان نگرانی کاخ سفید از پیشروی‌های جدید برنامه هسته‌ای ایران است.

این در حالی است که مقام‌های دولت آمریکا در چند ماه گذشته بار‌ها مدعی شده‌اند که توافق با ایران بر سر برجام «فعلاً» در دستور کار کاخ سفید نیست.

ده منبع مطلع می‌گویند دولت بایدن گفتگو در خصوص این رویکرد جدید را در ماه ژانویه آغاز کرد و در ماه فوریه مقام‌های اسرائیلی و سه کشور اروپایی را در جریان آن قرار داد.

طرح کاخ سفید شامل برداشتن برخی تحریم‌های ضد ایرانی در ازای توقف برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی است.

یک مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی به آکسیوس گفت ایرانی‌ها از رایزنی‌های آمریکا در خصوص این طرح مطلع هستند، اما تا کنون این ایده را رد کرده‌اند.

آکسیوس نوشته این طرح شبیه طرحی در سال ۲۰۱۳ است که توسط مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا پیشنهاد شد و در نهایت به امضای «برنامه اقدام مشترک» (معروف به توافق موقت ژنو) منجر شد.

هدایت آن طرح در دولت اوباما توسط «جیک سالیوان» و «بیل برنز» انجام گرفت که در حال حاضر در دولت بایدن، به ترتیب، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رئیس سیا هستند.

در توافق موقت ژنو مقرر شده بود ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را در ازای رفع بخشی از تحریم‌ها متوقف کند. مدت اصلی این توافق ۶ ماه در نظر گرفته شده بود، اما ایران و قدرت‌های جهانی، تا زمان حصول توافق نهایی یعنی برجام چند بار آن را تمدید کردند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به آکسیوس گفت رئیس‌جمهور بایدن «کاملاً متعهد است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و ما هنوز معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به آن هدف است.»

این سخنگوی کاخ سفید که اشاره‌ای به نام او نشده گفته که بایدن با هماهنگی کامل با شریکان و متحدانش از جمله اسرائیل در حال آماده شدن برای همه گزینه‌ها و شرایط اقتضائی است.

وی همچنین اضافه کرده است: «اما کاخ سفید در خصوص شایعات دست دوم در خصوص رایزنی‌های دیپلماتیک اظهار نظری غیر از اینکه تقریباً همه چنین شایعاتی غلط هستند مطرح نمی‌کند.»

سه مقام صهیونیستی و دیپلمات‌های غربی گفته‌اند: «ایرانی‌ها تا کنون طرح جدید را رد کرده و گفته‌اند که چنین طرح‌هایی قبلاً هم کارساز نبوده‌اند و آن‌ها توافقی را که محتویات آن به هر نحوی کمتر از توافق ۲۰۱۵ باشد نمی‌خواهند.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)