کد خبر: ۴۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
یافته‌ای جدید نشان می‌دهد که امکان کاهش اشتها بدون نیاز به جراحی برای رسیدن به وزن ایده‌آل وجود دارد.

یافته‌ای جدید نشان می‌دهد که امکان کاهش اشتها بدون نیاز به جراحی برای رسیدن به وزن ایده‌آل وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در حالی که ثابت شده است که جراحی برای کاهش وزن یک درمان بلند مدت موثر است، اما می‌تواند هزینه‌بر هم باشد و عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

این یک روش تهاجمی است که حدود یک سوم از کسانی که آن را انجام می‌دهند طی پنج سال بعدی به جراحی مجدد یا بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین، جای تعجب نیست که تنها حدود یک درصد از کسانی که نگرانی‌های مربوط به اضافه وزن دارند جراحی را انجام می‌دهند.

اکنون یک مطالعه جدید بر مزایای متابولیسمی جراحی کاهش وزن، به ویژه تاثیر آن بر سطح اسید صفراوی و نقشی که این عمل در تنظیم اشتها دارد پرداخته است. محققان دریافتند افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند، سطوح بسیار پایین‌تری از اسید صفراوی داشتند. این اسید با اشتهای بالاتر و متابولیسم ضعیف‌تر مرتبط است.

محققان با مطالعه‌ی سطوح اسید صفراوی در گروهی از بیماران پس از عمل جراحی در آمستردام و همچنین دو گروه از افرادی که تحت جراحی قرار نگرفته بودند، دریافتند که یک مکمل فیبر به طور طبیعی سطح این اسید را کاهش می‌دهد. این نتایج راه را برای توسعه درمانی می‌گشاید که می‌تواند کاهش اشتها و بهبود عملکرد متابولیسمی را به همراه داشته باشد تا به افراد کمک کند وزن خود را بدون استفاده از هیچ گونه روش تهاجمی کاهش دهند.

کریستینا منی (Cristina Menni) از کینگز کالج لندن و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: با درک بهتر تعامل پیچیده‌ی میان ژنتیک، میکروبیوم روده و رژیم غذایی در تنظیم سطح اسید صفراوی و تاثیر آنها بر اشتها و سلامت متابولیک، ممکن است بتوانیم روش‌های جدیدی برای پیشگیری و درمان چاقی و سندرم متابولیک ایجاد کنیم.

این اولین باری نیست که دانشمندان برای کاهش وزن به میکروبیوم روده روی می‌آورند، اما محققان دانشگاه ناتینگهام، کینگز کالج لندن و مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام مورد جدیدی را در مورد مزایای ناشناخته‌ی جراحی کاهش وزن نشان داده‌اند و آن کاهش اشتهاست.

درک مکانیسم‌های متابولیک که منجر به کاهش اشتها می‌شود می‌تواند منجر به ایجاد درمانی ایمن و موثر برای کاهش وزن شود. چاقی با عارضه‌های جدی از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی همراه است که بسیاری از آنها را با کاهش وزن می‌توان کاهش داد یا حتی معکوس کرد.

آنا والدز (Ana Valdes)، سرپرست تیم تحقیقات از دانشکده دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید: آنچه که مطالعه ما نشان می‌دهد این است که سوخت و ساز میکروبی خاص در ایجاد برخی از این مزایا دخیل است و اگر چه به میزان متوسط، فیبر ممکن است بتواند برخی از این اثرات را شبیه‌سازی کند. این یافته‌ها می‌تواند به طراحی مکمل‌های غذایی با هدف افزایش سیری و بهبود پارامترهای کبدی کمک کند.

این تحقیق تاکید می‌کند که میکروب‌های روده ما چقدر در متابولیسم و تنظیم سطوح اسید صفراوی نقش دارند.

تیم اسپکتور (Tim Spector)، استاد اپیدمیولوژی ژنتیک در کینگز کالج لندن، می‌گوید: این مطالعه، نقش کلیدی فیبر در تنظیم اشتها و متابولیسم را که توسط میکروب‌های خاص روده کنترل می‌شوند، نشان می‌دهد. میکروبیوم روده و فرآورده‌های شیمیایی آن‌ها مانند اسیدهای صفراوی نویدبخش کاهش وزن بدون نیاز به جراحی‌های تهاجمی هستند.

این مطالعه در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)