کد خبر: ۴۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
جک اس 5 و تیگو 7 جزو کراس اوورهای چینی قدیمی‌تر، اما همچنان پرطرفدار بازار هستند. در ادامه دو شاسی بلند جک S5 و تیگو 7 را مقایسه می‌کنیم.

گجت‌نیوز نوشت: جک اس 5 و تیگو 7 جزو کراس اوورهای چینی قدیمی‌تر، اما همچنان پرطرفدار بازار هستند. در ادامه دو شاسی بلند جک S5 و تیگو 7 را مقایسه می‌کنیم.

به‌خاطر علاقه بی‌حد و حصر ایرانیان به شاسی بلندها و شرایط موجود، کراس اوورهای جمع‌وجور یا کامپکت چینی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار خودرو ایران دست و پا کنند. چری تیگو ۷ و جک S5 هم جزو پرفروش‌ترین کراس اوورهای کامپکت چینی موجود در ایران به‌حساب می‌آیند که گزینه‌های خیلی‌ها برای خرید یک شاسی بلند جمع و جور برای رفت و آمدهای روزانه‌اند. این دو خودرو چینی را به‌دلیل اشتراکات فنی، قیمتی و امکاناتی می‌توان رقیبی برای همدیگر دانست که شاید انتخاب از بین آن‌ها برای مشتریان دشوار باشد. در ادامه پس از معرفی مختصر، به مقایسه جک S5 فیس لیفت و تیگو 7 می‌پردازیم.

جک اس ۵ را که عرضه‌اش برای اولین بار به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد، کرمان موتور در سال ۱۳۹۴ به‌صورت مونتاژی به ایران آورد. بازار ایران مثل همیشه پذیرای شاسی بلندها و کراس اوورها بود و قوای محرکه و امکانات و تجهیزات قابل قبول موفقیت این محصول کرمان موتور را تضمین کردند. در واقع، اس ۵ حتی یکی از پرطرفدارترین خودروهای چینی بازار ایران شد که هرچند کراس اوور جدید کی ام سی کی ۷ از راه رسید، همچنان در سبد محصولات کرمان موتور باقی ماند. در سال ۱۴۰۰ نسخه فیس لیفت اس ۵ با طراحی به‌روزرسانی‌شده و پیشرانه جدید عرضه شد.

چری تیگو 7 در سال 2016 روانه بازار چین شد و کمپانی مدیران خودرو در سال 1396 عرضه آن در بازار ایران را بر عهده گرفت. این کراس اوور در آن زمان جزو لوکس‌ترین خودروهای چینی موجود در کشور بر شمرده می‌شد. با این‌که حالا فونیکس برند پرچمدار مدیران خودرو است، تیگو 7 هنوز تحت برند ام وی ام مونتاژ و عرضه می‌شود. نسل اول تیگو 7 را باید رقیب جک S5 در نظر گرفت، از آنجا که دومین نسل آن یا همان نسخه پرو در رده بالاتری قرار می‌گیرد. کی ام سی کی 7 رقیب تیگو 7 پرو از سبد محصولات کرمان موتور است.

اول از همه نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که تیگو 7 و جک S5 فیس لیفت با توجه به عمرشان از به‌روزترین طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی برخوردار نیستند. از این رو، نباید انتظار المان‌هایی نظیر طراحی دو قسمته چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب سرتاسری و نمایشگر دوگانه یکپارچه را از آن‌ها داشت. با وجود این، اگر انتظارات خود از این دو کراس اوور چینی را تنظیم کنیم، می‌توانیم طراحی آن‌ها را همچنان در سطحی رضایت‌بخش در نظر بگیریم. البته وقتی دقیق‌تر طراحی تیگو 7 مدیران خودرو و جک S5 کرمان موتور را با یکدیگر مقایسه کنیم، جدیدتر بودن کراس اوور مدیران خودرو به‌وضوح به‌چشم می‌آید.

در حالی که در کابین چینی‌های جدید بازار ایران مثل لاماری ایما نمایشگر دوگانه یکپارچه به‌چشم می‌خورد، در جک اس 5 و تیگو 7 همان داشبورد ساده با یک نمایشگر کوچک مرکزی چینی‌های چند سال قبل مشاهده می‌شود. اگرچه طراحی داشبورد این دو شاسی بلند در پایه و اساس تفاوتی با یکدیگر ندارد، چندین عامل کابین Tiggo 7 مدیران خودرو را از رقیب آن متمایز می‌کنند؛ از طراحی چشم‌نوازتر و همچنین سرراست‌تر صفحه آمپر و جاگذاری هماهنگ‌تر کنترل‌های وسط با المان‌های روز تا استفاده از مواد نرم‌تر یا سافت تاچ در داشبورد.

در نهایت، تفاوت بین جک اس ۵ فیس لیفت و تیگو ۷ فاحش نیست، ولی آثاری از طراحی مدرن‌تر در شاسی بلند مدیران خودرو قابل مشاهده‌اند؛ برجسته‌ترین نمونه هم استفاده از خطوط برجسته بیشتر در قسمت‌های مخلف بدنه است. در زمینه کابین هم تفاوت این دو خودرو چینی به جزئیات ختم می‌شود؛ به‌طوری که شاید حتی بیشتر ترجیحات مشتری تعیین‌کننده باشند.

در مقایسه جک S5 و تیگو 7 از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، این دو کراس اوور در یک سطح قرار می‌گیرند. ضمن این‌که بسته به رده خود امکانات مناسبی را پیش روی خریدار می‌گذارند. با وجود این، کراس اوور ام وی ام با چند آپشن در برابر کراس اوور کرمان موتور دست بالاتر را دارد. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به دوربین 360 درجه، آپشن ایرانی‌پسند سقف پانوراما و اتوهلد اشاره کرد. تنها آپشن برجسته جک اس 5 که تیگو 7 از آن بهره‌مند نیست، حافظه یا مموری صندلی راننده است. در ادامه می‌توانید با مشاهده لیست امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی تیگو 7 و جک S5 آن‌ها را از این منظر مقایسه کنید:

امکانات و تجهیزات جک S5 فیس لیفت

مه‌شکن‌های جلو و عقب

چراغ‌های روشنایی روز یا دی‌لایت

سنسور نور و باران

سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی ۹ اینچی

۶ اسپیکر

رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی

شیشه‌های برقی

شیشه راننده اتوماتیک

شیشه درب پنجم دودی

آینه‌های بغل تاشو برقی با گرم‌کن

تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‌ای

صندلی‌های چرمی

تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه صندلی

گرم‌کن صندلی‌های جلو

استارت بدون کلید

کروز کنترل

سانروف

دوربین دید عقب

سنسورهای پارک جلو و عقب

ترمز پارک برقی

فرمان با نیرو کمکی برقی

سنسور فشار باد تایرها

امکانات و تجهیزات تیگو 7 IE

مه‌شکن‌های جلو و عقب

چراغ‌های روشنایی روز یا دی‌لایت

سنسور نور و باران

فعال‌سازی مه‌شکن‌های جلو همزمان با چرخش فرمان

سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی ۹ اینچی

۶ اسپیکر

رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی

شیشه‌های برقی اتوماتیک برای تمام سرنشینان

پاور ویندوز

آینه‌های بغل تاشو برقی با گرم‌کن

تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‌ای

دریچه در ناحیه عقب

صندلی‌های چرمی

تنظیم برقی صندلی راننده

گرم‌کن صندلی‌های جلو

استارت بدون کلید

کروز کنترل

سقف پانوراما

دوربین ۳۶۰ درجه

سنسورهای پارک جلو و عقب

ترمز پارک برقی با اتوهلد

فرمان با نیرو کمکی برقی

سنسور فشار باد تایرها

حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت

سطح ایمنی

هر دو شاسی بلند چینی تیگو 7 و جک اس 5 را می‌توان در سطح مناسبی از نظر ایمنی بر شمرد. این دو شاسی بلند 5 ستاره ایمنی C-NCAP را به‌عنوان پشتوانه خود دارند و به امکانات و سیستم‌های کمک‌راننده و ایمنی متعدد نظیر کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی برای حرکت در سربالایی و ایربگ‌های جلو و جانبی مجهزند. در مقایسه کلی تیگو 7 و جک S5 در زمینه ایمنی، کراس اوور ام وی ام به‌لطف ایربگ‌های پرده‌ای در کفه سنگین‌تر ترازو است. در ادامه لیست امکانات و آپشن‌های ایمنی و کمک‌راننده این دو خودرو چینی بازار ایران را مشاهده کنید:

امکانات ایمنی و کمک‌راننده تیگو 7 IE

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)

کنترل سرعت در شیب (DAC)

۶ ایربگ در ۱۰ نقطه (ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو و پرده‌ای سرتاسری)

ترمز ضد قفل (ABS)

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

ترمز کمکی (EBA)

کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)

کنترل کشش (TCS)

امکانات ایمنی و کمک‌راننده جک اس ۵ فیس لیفت

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)

کنترل سرعت در شیب (DAC)

۴ ایربگ (ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو و جانبی سرنشینان جلو)

ترمز ضد قفل (ABS)

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

ترمز کمکی (EBA)

کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)

تیگو ۷ مدیران خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که توان تولید قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را دارد. نیروی این پیشرانه را یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت این کراس اوور چینی ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلوتر برآورد می‌شود. ضمن این‌که شتاب‌گیری آن از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰.۹ ثانیه زمان می‌برد.

جک اس 5 فیس لیفت زیر کاپوت خود یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش مستقیم سوخت دارد که می‌تواند 161 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 6 سرعته هم جهت انتقال نیرو در این شاسی بلند کرمان موتور به‌کار رفته است. این خودرو با این پیشرانه، در یک سیکل ترکیبی 8.6 لیتر به‌ازای هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند. همچنین این قابلیت را دارد تا ظرف 10.5 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. نکته قابل توجه پیشرانه جدید S5 فیس لیفت این است که اگرچه نسبت به پیشرانه قبلی حجم کمتری دارد، بازدهی و عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد.

وقتی عملکرد فنی جک S5 و تیگو 7 را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم، اختلاف قابل ملاحظه‌ای بین آن‌ها پیدا نمی‌شود. عملکرد این دو خودرو به‌عنوان کراس اوورهای خانوادگی جمع‌وجور چینی با محدوده قیمتی پایین، تا حدودی رضایت‌بخش است. برخی از ویژگی‌های فنی مثبت آن‌ها هم سرعت بالای تعویض دنده توسط گیربکس دو کلاچه و اعمال حداکثر گشتاور در دور موتور پایین هستند. زمانی هم که مسئله سواری در میان باشد، خشکی غالب بین خودروهای کراس اوور خصوصاً به‌خاطر استفاده از سیستم تعلیق نیمه‌مجزا در عقب قابل انتظار است. در مجموع اما تیگو 7 تجربه رانندگی نرم‌تر با ارگونومی بهتر را ارائه می‌کند.

در حوزه شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت، اس 5 جدید و تیگو 7 با شتاب‌گیری بین 10.5 تا 11 ثانیه یا حتی بیشتر، باز هم هم‌رده‌اند. وقتی این دو شاسی بلند بازار ایران تفاوت پیدا می‌کنند که موضوع گیربکس مطرح باشد. تیگو 7 و اس 5 به‌ترتیب مجهز به گیربکس خشک و تر هستند و تیگو 7 در نتیجه استفاده از گیربکس دو کلاچه خشک، دارای حساسیت و استهلاک دوچندان است؛ همچنین این احتمال وجود دارد که در ترافیک سنگین با افزایش بیش از حد دما مواجه شود. همین باعث می‌شود که دارندگان Tiggo 7 مجبور باشند در حرکت کم‌سرعت بدون استفاده از گاز و توقف طولانی با حالت D گیربکس دقت به خرج بدهند.

جمع‌بندی مقایسه شاسی بلندهای جک S5 و تیگو ۷

در آخر، باید نقاط قوت کراس اوور تیگو را طراحی هماهنگ‌تر با المان‌های جدید و برخورداری از امکانات و تجهیزات رفاهی بیشتر دانست. جک S5 هم نقاط قوتی نظیر افت پایین‌تر قیمت برای نسخه‌های دست دوم و استهلاک و حساسیت کمتر گیربکس دارد. اگرچه ترجیحات مشتری هم نقشی کلیدی را ایفا می‌کنند، جمع‌بندی مقایسه جک S5 و تیگو 7 این است که محصول مدیران خودرو گزینه‌ای بهتر و به‌روزتر به‌شمار می‌رود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)