کد خبر: ۴۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، درباره گفتگوی وزرا خارجه عراق و عمان گفت: دوستانی که کار مکمل انجام می‌دهند و دارو و مواد اولیه و... انجام می‌دهند دو ماه است که خریدهایشان باقی مانده است، وقتی هم مواد اولیه دیر به کشور وارد شود تاثیر خود را روی قیمت‌ها می‌گذارد و مشکلاتی را برای همه به وجود می‌آورد. گام نخست حل این مسئله با توافق بانکی برای تخصیص‌ها ارز نسبت به کالا‌های دو ماه اخیر در حال انجام است. طبق اطلاع من این ارز‌های آزاد شده متعلق به ارز‌های ما در برخی کشور‌های مختلف است که با رایزنی از طریق عراق و با نظارت عمان دسترسی به آن‌ها ممکن شده است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، درباره گفتگوی وزرا خارجه عراق و عمان گفت: دوستانی که کار مکمل انجام می‌دهند و دارو و مواد اولیه و... انجام می‌دهند دو ماه است که خریدهایشان باقی مانده است، وقتی هم مواد اولیه دیر به کشور وارد شود تاثیر خود را روی قیمت‌ها می‌گذارد و مشکلاتی را برای همه به وجود می‌آورد. گام نخست حل این مسئله با توافق بانکی برای تخصیص‌ها ارز نسبت به کالا‌های دو ماه اخیر در حال انجام است. طبق اطلاع من این ارز‌های آزاد شده متعلق به ارز‌های ما در برخی کشور‌های مختلف است که با رایزنی از طریق عراق و با نظارت عمان دسترسی به آن‌ها ممکن شده است. امروز هم فکر می‌کنم دوستانی که دست اندرکار هستند حتما خبر این تخصیص‌ها را اعلام می‌کنند. حضور پادشاه عمان در تهران نیز یک نشانه مثبت است و ایشان قطعا حامل پیام یا خبر‌هایی است که می‌توان تصور کرد آمدن ایشان در راس پادشاه یک کشور نوید گشایش‌های پایدارتری باشد.

به گزارش انتخاب، گفتگو میان وزرای خارجه کشورهای عمان و عراق برای حل مشکلات ارزی میان ایران و امریکا در کنار سفر سلطان عمان به تهران نشانگر احتمال برخی گشایش‌های سیاست خارجی و اقتصادی است که بازار نسبت به حساسیتی که به اخبار این چنینی دارد مسلما به آن واکنش‌های قابل توجهی نشان خواهد داد.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، درباره گفتگوی وزرا خارجه عراق و عمان گفت: الان متاسفانه بازار حساس به اخبار است و این یک رویکردی است که در شرایط تورمی-تحریمی هر کسی اخبار را به نفع خودش مصادره می‌کند. الان یکی از جریاناتی که در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم رقابت تورمی بین تجار است و سعی می‌کنند هرکجا بتوانند نسبت به هم قیمت‌ها را بالا ببرند. نتیجتا بازار حساس به اخبار شده است و دلال‌ها در حوزه‌های مختلف از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند. دلال‌ها به نوعی بر روی این موج‌ها کار می‌کنند. من در توییت‌ام نوشتم درست است که هدف مصرف کننده مردم هستند الان اتفاقی که وجود دارد این است که دو ماه است تخصیص‌های ارزی ما دچار بحران شده است، مثل وضعیت برنج و روغن و نهاده دامی و... کشتی‌ها آمده‌اند اما ارزی نیست که به آنها ارائه شود. کمبود منابع و مشکلات انتقال باعث معطلی این کشتی‌ها شده است. همه می‌دانند که گشایش نهایی این است که با دنیا به تعامل رسیم اما این اتفاق تکه‌ای از یک پازل است که مثل یک توالی منظم می‌تواند دیده شود.

وی در ادامه نسبت به احتمال گشایش‌ها در حوزه‌ی سیاست خارجی و اقتصادی افزود: من چون دیپلمات نیستم به عنوان آدم عادی می‌گویم؛ سخنان اخیر بزرگان کشور در کنار تغییر ناگهانی شمخانی و سپس آزاد شدن دیپلمات ایران در بلژیک نشان می‌دهد که این اتفاقات پیش مقدمه صدایی است که به زودی شنیده می‌شود.  هرچند این تحلیل شخصی من است و شاید غلط باشد اما نظر من به زودی مشکلات ما پله‌پله با دنیا حل خواهد شد. فقط یک سری حساسیت‌ها بر روی برخی واژه‌ها، مثل اف.ای.تی.اف و برجام ... وجود دارد اما اینها نیز حل می‌شود.

شریعتی در پایان درباره اختصاص ارز برای ترخیص کشتی‌های کالاهای اساسی گفت: دوستانی که کار مکمل انجام می‌دهند و دارو و مواد اولیه و...انجام می‌دهند دو ماه است که خریدهایشان باقی مانده است، وقتی هم مواد اولیه دیر به کشور وارد شود تاثیر خود را روی قیمت‌ها می‌گذارد و مشکلاتی را برای همه به وجود می‌آورد. گام نخست حل این مسئله با توافق بانکی برای تخصیص‌ها ارز نسبت به کالاهای دو ماه اخیر در حال انجام است. طبق اطلاع من این ارزهای آزاد شده متعلق به ارزهای ما در برخی کشورهای مختلف است که با رایزنی از طریق عراق و با نظارت عمان دسترسی به آنها ممکن شده است. امروز هم فکر می‌کنم دوستانی که دست اندرکار هستند حتما خبر این تخصیص‌ها را اعلام می‌کنند. حضور پادشاه عمان در تهران نیز یک نشانه مثبت است و ایشان قطعا حامل پیام یا خبرهایی است که می‌توان تصور کرد آمدن ایشان در راس پادشاه یک کشور نوید گشایش‌های پایدارتری باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)