کد خبر: ۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در روزهايي که بحث بر سر قيمت خودرو داغ است، رئيس هيئت تحقيق و تفحص از خودروسازان از مسائلي سخن مي گويد که کمتر ديده شده است.
در روزهايي که بحث بر سر قيمت خودرو داغ است، رئيس هيئت تحقيق و تفحص از خودروسازان از مسائلي سخن مي گويد که کمتر ديده شده است. 

علي عليلو با پرهيز از صحبت هاي سطحي در مورد خودرو سازان، معتقد است: آن ها هنوز دولتي هستند و اين دولتي بودن سبب ايجاد مشکلات زيادي شده است. اين نماينده مجلس به تسنيم مي گويد: «شکل ظاهري شرکت‌هاي خودروسازي شرکت ثبت‌شده خصوصي است اما در باطن دولت 24 درصد در ايران خودرو و 17.5 درصد در سايپا سهامدار است» به گفته او، رئيس هيئت مديره هر دو خودروساز، معاون وزير صنعت هستند و در واقع يک مديريت دولتي- سياسي بر شرکت هاي خودروسازي حاکم است.

عليلو مشکل بزرگ ديگر خودروسازان را وجود شرکت هاي اقماري مي داند. «شرکت ايران خودرو حدود 164 و سايپا نزديک به 70 شرکت اقماري دارند که عموم اين شرکت‌ها بعد از انتخابات‌ مختلف از جمله رياست جمهوري تأسيس شده‌اند. براساس آمار دريافتي متأسفانه بيشترين رشد اين شرکت‌ها در دولت گذشته بوده است.» زيان ده بودن اين شرکت ها بخش ديگري از صحبت هاي اين نماينده مجلس را به خود اختصاص داد. عليلو معتقد است 60 درصد اين شرکت ها زيان ده هستند و همه اين زيان ها وارد شرکت مادر مي شود. 

به گفته وي، يک سال پيش سايپا حدود 3هزار ميليارد تومان بدهکار بود که در حال حاضر اين رقم به 6هزار و 700 ميليارد تومان رسيده است.اگرچه چندي قبل صحبت از اعطاي وام به خودروسازان بود اما  عليلو اين مسئله را خيانت مي داند و مي گويد: «در تحقيق و تفحص از خودروسازان دو يا سه مورد به شرکت‌هاي خودروساز هزار تا دو هزار ميليارد تومان وام داده‌اند اما آنها اين مبلغ را در خط توليد هزينه نکرده‌اند بلکه اين مبالغ بر زيان‌هاي انباشته آنها هم اضافه کرده است.»عليلو اضافه کرد: علاوه بر اين سايپا هم از سه سال پيش به‌دليل سهام فروشي با مشکلات متعددي روبه‌رو شده است زيرا سهام خود سايپا را با نام کارگر فروختند به‌نحوي که کل نقدينگي سايپا وارد سفته بازي شد.

اين عضو کميسيون صنايع مجلس مديرعامل شرکت هاي خودروسازي را هم از نقدهاي خود بي نصيب نکرد و گفت:« با چه استدلالي بايد يک مديرعامل ليزينگ اقتصادي مديرعامل يک شرکت خودروساز بزرگ شود؟ آنها در پاسخ به پرسش ما گفتند: سايپا با مشکلات مالي مواجه بوده و به همين دليل ما يک مدير مالي را براي اين شرکت انتخاب کرده‌ايم، اين در حالي است که فرد انتخاب شده مدير مالي هم نيست.»وي بر لزوم تغيير جدي ساختار مديريتي و سهامداري شرکت‌هاي خودروساز تأکيد کرد و گفت: آقاي وزير اعتقادي به جراحي صنعت خودرو ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)