معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان گفت: شناسایی، جذب و نگهداشت دانشآموزان بازمانده از تحصیل و تارکان تحصیل از برنامههای اولویتدار معاونت آموزش متوسطه است.
به گزارش گفتارنو به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، اصغر پارسا در گردهمایی قطب (۲) معاونان آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان که به میزبانی شهرستان بم برگزار شد، اظهارداشت: علمی که اثر تربیتی نداشته باشد بیثمر است، آموزش و تربیت گره خورده به هم هستند، كوچكترين سهلانگاري و بيتوجهي در امر آموزش موجب تربيت ناصحيح شهرونداني میشود که تبعات منفی آن به کل جامعه برمیگردد.
وی با تاكيد جدي بر اجراي صحيح طرح شهيد محمودوند خاطرنشان کرد: هدف اصلي اين طرح، شناسايي، جذب و نگهداشت تاركان تحصيل است، با توجه به شرايط امروزي حاكم بر جامعه، عدم تعيين تكليف افراد بازمانده از تحصيل منجر به دور شدن اين گروه از محيط آموزش و يادگيري ميشود و غفلت از اين گروه تبعات شخصي و اجتماعي زيادي به دنبال خواهد داشت و در نهايت جامعه متضرر آسيبهاي جبران ناپذيري میشود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان ضمن تبیین برنامهها و فعالیتهای سال ۱۴۰۲ معاونت آموزش متوسطه اظهار کرد: قطعا یکی از مهمترین برنامهها در دوره اول متوسطه هدایت تحصیلی است، هدايت تحصيلي، آينده تحصيلي و شغلي دانشآموزان را رقم ميزند که اين امر بايستي به صورت جدي مورد تاكيد و توجه قرار گیرد و در این فرآیند مهم نقش بیبدیل معلمان در کشف و شکوفایی استعداد دانشآموزان کاملا اثبات شده است و باید بیشترین نقش در فرآیند هدایت تحصیلی برای معلمان در نظر گرفته شود.
پارسا گفت: هدایت تحصیلی ما مناسب نیست، هدایت را باید با مشارکت معلمان پیش ببریم، بایستی موضوع توسعه متوازن و افزایش سهم آموزشهای مهارتی را با جدیت و برنامهریزی دنبال کنیم.
وی با اشاره به اجرایی کردن برنامههای ابلاغی وزارت آموزش و پرورش ذیل برنامههای سند تحول بنیادین گفت: چقدر مهارتآموزی اثربخش در دوره متوسطه دوم داشتهایم؟ دانش آموز یا هنرجوی دیپلم ما چقدر مهارت برای ورود به بازار کار دارد؟ ما بایستی از همه ظرفیتهای درون و برون سازمانی آموزش و پرورش استفاده کنیم که همه اینها برگرفته از یک هدایت تحصیلی مناسب است. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به بررسی نتایج امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ و تجزیه و تحلیل آنها جهت ارائه برنامه بهبود کیفیت عملکرد آموزشی و ارتقای وضعیت آموزشی در خرداد ۱۴۰۳ گفت: ارزشیابی جهت دهنده نظام آموزشی است، باید مرتب نبض نظام آموزشی را بگیریم و ببینیم اشکالها در کجاست؟ اینکه صرفا امتحانی از دانشآموز گرفته و نمرهای اعلام شود گویای چگونگی زدن نبض نظام آموزشی نیست، بلکه یکی از مولفههایی است که به ما کمک میکند که تا حدودی از وضعیت آموزشی آگاه شویم.
وی ادامه داد: برای ایجاد شرایط آموزشی مطلوب نیاز به طراحی آموزشی داریم، ایجاد تنوع در محیطهای یادگیری، رصد عملکرد معلمان و ارائه بازخورد، اولویت قرار داشتن کلاس درس، یادگیری معکوس و آموزش ترکیبی، از اهم مواردی است که باید اولویت مهم سرگروههای آموزشی قرار گیرد.
پارسا گفت: ارتقای کیفیت و رفع نابرابری آموزشی، توانمند سازی دبیران، جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموزان، شناسایی، جذب افراد بازمانده و تارک تحصیل و نگهداشت آنان، افزایش حداکثری پوشش تحصیلی و جلوگیری از هدر رفتن سرمایههای انسانی جامعه، توسعه متوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی از جمله موارد مهمی هستند که در آموزش متوسطه استان در حال اجرا و پیگیری هستند.