کد خبر: ۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
یک متخصص جراحی عمومی با بیان اینکه جراحی دیابت برای اولین بار در سال ٢٠٠٨ میلادی توسط جراح برزیلی انجام شد، گفت: این روش، درمانی مناسب برای بیماران دیابت نوع 2 با شاخص توده بدنی طبیعی است.
دکتر مهرداد بهلولی با اشاره به شیوع دیابت نوع دوم در سال‌های اخیر، گفت: تحقیقات و مدل‌های حیوانی جراحی دیابت نشان می‌دهد که این جراحی قالب و مسیر هورمون‌های گوارشی را تعویض می‌کند و در بیشتر موارد قند خون بیماران در مدت زمان کوتاهی و در حدود چند روز بعد از جراحی به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

وی انتخاب درست بیماران برای انجام جراحی دیابت را از مهم‌ترین مرحله کار دانست و افزود: قبل از انجام جراحی بیمار باید تحت آزمایشات و مطالعات متعددی قرار گیرد تا افراد مناسبی جهت انجام این جراحی انتخاب شوند.

بهلولی با بیان اینکه بیمار از دو تا سه روز قبل از عمل جراحی در بیمارستان بستری شده و تحت تغذیه با رژیم غذایی مایعات قرار می‌گیرد، افزود: بعد از انجام معاینه کامل، انجام آزمایشات قند خون (ناشتا و دو ساعت بعد از غذا)، آزمایش HbA1C، تست‌های کبدی، پروفیل کامل چربی و تست‌های کلیوی نیز ضروری است.

این متخصص جراحی افزود: بررسی کامل ریوی همراه با گرافی ریه، نوار قلب، سونوگرافی کامل شکم و لگن در کنار معاینه چشم و دندانپزشکی اولین اقدامات قبل از جراحی است. در تعدادی از بیماران بررسی‌های دیگری نیز قبل از جراحی لازم خواهد بود.
وی به نحوه انجام جراحی دیابت اشاره کرد و گفت: جراحی ileal interposition جزو جراحی‌های ماژور ( بزرگ) محسوب شده و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد و به‌ طور متوسط حدود چهار تا شش ساعت طول می‌کشد.

بهلولی با اشاره به اینکه این عمل به روش لاپاراسکوپی و سوراخ‌های ٥ تا ١٢ میلی‌متر انجام می‌شود، افزود: در این عمل جراحی قسمت آخر روده باریک به قسمت اول آن آورده شده، پیوند زده می‌شود. قسمتی از انحنای بزرگ معده هم که ترشح هورمون Ghrelin را برعهده دارد، خارج می‌شود.
این متخصص جراحی عمومی گفت: در این نوع جراحی هیچ قسمتی از روده برداشته نمی‌شود و فقط قسمت‌های مختلف آن جابجا می‌شوند و اگر در آینده بیمار نیاز به انجام کولونوسکوپی داشته باشد، این بررسی به راحتی انجام می‌شود و همچنین با توجه به اینکه طول روده تغییری نکرده، عوارض طولانی مدت هم متوجه بیمار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در نوع ٢ دیابت در بافت پانکراس هنوز مقداری از سلول‌های B پانکراس فعالیت دارند و ترشح انسولین را ادامه می‌دهند، خاطر نشان کرد: در نوع ١ دیابت تمام این سلول‌ها تخریب شده‌اند و تولید انسولین به طور کامل متوقف شده است و چون اساس این جراحی بر اساس تحریک سلول‌های B برای افزایش تولید انسولین است، این نوع جراحی فقط در نوع ٢ دیابت کارایی دارد.

بهلولی به مراقبت‌ها و نوع تغذیه بعد از جراحی دیابت اشاره کرد و افزود: بعد از انجام عمل جراحی بیمار حدود چهار تا پنج روز در بیمارستان می‌ماند و در روز دوم بعد از جراحی؛ تغذیه با مایعات شروع شده و بعد از یک هفته رژیم نیمه جامدات مانند سوپ برای بیمار شروع می‌شود.

وی با توصیه به تنظیم پروتئین در رژیم غذایی بعد از عمل و همچنین مصرف روغن زیتون تصریح کرد: فعالیت‌های بدنی منظم قسمتی از برنامه روزانه بیمار را تشکیل می‌دهد. پیاده‌روی‌های طولانی بعد از دو هفته و حرکات هوازی یک ماه بعد از جراحی شروع می‌شوند. انجام ورزش‌های شکمی نیز حدود دو تا سه ماه بعد از عمل توصیه می‌شود.

بهلولی در پایان عوارض ناشی از جراحی دیابت را مانند دیگر جراحی‌های بزرگ دانست و افزود: عفونت محل جراحی، هماتوم، تهوع و استفراغ از جمله عوارض احتمالی است. خونریزی و باز شدن بخیه‌های روده و انتشار ترشحات روده به داخل شکم (که احتمال بروز آن در تمام جراحی های شکمی به ندرت وجود دارد) بسیار ناچیز است. خطر فتق روده داخل شکم نیز زیر یک درصد است.

برچسب ها: جراحی ، دیابت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)