کد خبر: ۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس دانش آموزان و والدین آنان باید به کیفیت تغذیه، خواب، رعایت اصول بهداشتی همچنین لوازم مورد نیاز در مدرسه توجه ویژه داشته باشند.
با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس دانش آموزان و والدین آنان باید به کیفیت تغذیه، خواب، رعایت اصول بهداشتی همچنین لوازم مورد نیاز در مدرسه توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش سینا نیوز، با توجه به این‌که به فصل پاییز و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 94 نزدیک می‌شویم به منظور ارتقاء کیفیت شرایط دانش آموزان برای داشتن جسمی و روحی سالم‌تر و شاداب‌تر بیان چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛ از جمله این موارد می‌توان به کیفیت خواب، تغذیه، مراقبت‌های لازم بهداشتی در جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در میان دانش آموزان و ابزار مدرسه دانش آموزان اشاره کرد.

خواب‌های نامنظم تمرکز و یادگیری را پایین می‌آورد

دکتر سید رضا مهدوی، متخصص روانپزشک در گفت‌وگو با سینا، درباره خواب دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی گفت: در طول تابستان نباید نظم خواب کودک به هم بریزد؛ دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری نیاز به تمرکز بالا دارند و به هم ریختن سیکل خواب و نامنظم شدن آن اولین تاثیرات را بر روی حافظه، تمرکز و یادگیری فرد می‌گذارد به شکلی که می‌تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب شود.

وی در ادامه افزود: در تحقیقات مشخص شده خواب‌های نامنظم تمرکز و یادگیری را پایین می‌آورد و اضطراب و عصبانیت را افزایش می‌دهد.

این روانپزشک تاکید کرد: درست کردن سیستم به هم ریخته خواب کار راحتی نیست و این‌که والدین فکر کنند که کودک در طول تابستان می‌تواند تا دیر وقت بیدار باشد سپس در ابتدای پاییز به دنبال تغییر خواب فرزند به شکل سابق باشند اشتباه است، به این دلیل که ممکن است تنظیم خواب دانش آموز برای بازگشت به حالت طبیعی دو تا سه ماه طول بکشد، همچنین خوب شروع نکردن سال تحصیلی برای دانش آموز ممکن است تا پایان سال تحصیلی تاثیر منفی در یادگیری وی داشته باشد.

با تغذیه مناسب از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید

دکتر علی معصومی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با سینا درباره نوع تغذیه دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی گفت: مصرف شیر، مایعات و غذاهایی که کالری

مناسبی به کودکان می‌دهد بسیار مهم است به این دلیل که این مواد غذایی فاکتورهایی هستند که می‌توانند مقاومت بدن را بالا‌تر ببرند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: عدم خرید مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد بسیار مهم است به این دلیل که منجر به مصونیت در مقابل بیماری‌های اسهالی می‌شود.

بیماری‌های شایع دوران مدرسه

وی درباره بیماری‌های شایع در ابتدای فصل پاییز و به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: در ابتدای سال تحصیلی دو گروه از بیماری‌های عفونی قابل انتقال هستند که شامل بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی‌، گلو درد چرکی، آنفلوآنزا و اوریون می‌شوند.

وی در ادامه افزود: یک گروه دیگر از بیماری‌های عفونی که شیوع بیشتری دارند شامل بیماری گوارشی مانند اسهال است که دو نوع ویروسی یا میکروبی در دانش آموزان را شامل می‌شود؛ برخی بیماری‌های انگلی مانند انگل شیاربیا فرد به فرد قابل انتقال است که ممکن است در صورت رعایت نکردن بهداشت، فرد تا چند ماه اسهال داشته باشد.

راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در میان دانش آموزان

معصومی درباره راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در دانش آموزان نیز بیان کرد: در کودکان رعایت بهداشت دست بسیار ضروری است؛ استفاده از صابون فردی برای دانش آموزان بهتر است و می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی پیشگیری کند، دانش آموزان از لیوان و دستمال شخصی در مدارس استفاده کنند همچنین دانش آموزان باید در برابر بیماری‌هایی که با واکسن قابل پیشگیری هستند در طول سال واکسینه شوند.

پرهیز از خرید کفش با سایزهای بزرگ‌تر برای دانش آموزان

دکتر عبدالحسین مهدی نسب، متخصص اورتوپد در گفت‌وگو با سینا درباره ویژگی‌های کفش مناسب برای دانش آموزان گفت: به دلیل انعطاف پذیری پای کودک، کف و پاشنه کفش نباید با یکدیگر هم سطح باشند، بنابراین کفش باید مقداری حالت خم شدگی و نرمی داشته باشد تا انعطاف پذیری پا حفظ شود همچنین جلوی پا هیچ‌گاه نباید تنگ و باریک باشد.

وی ادامه داد: کفش‌های دارای جلوی باریک به تدریج باعث انحراف شصت پا به سمت بیرون می‌شوند پس باید پنجه پا پهن و جادار باشد تا فشاری به پا وارد نشود

به این دلیل که فرد در آینده دچار درد پا و میخچه می‌شود.

مهدی نسب با بیان این‌که کفش‌های ورزشی محافظ بهتری برای پا هستند و کاربرد بهتری نسبت به کفش‌هایی با پشت باریک دارند، ابراز کرد: به شکل طبیعی ارتفاع پاشنه کفش نسبت به کف کفش باید یک اینچ (2.54 سانتی متر) باشد به شکل طبیعی برای کودکان حدود 2 سانت کفایت می‌کند همچنین باید از خرید کفش تنگ یا گشاد برای کودک پرهیز کرد.

این متخصص اورتوپد درباره استفاده از کوله پشتی برای دانش آموزان به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: از نظر وزن کل محتویات کوله پشتی نباید بیش از یک چهارم وزن بدن فرد باشد و هنگام استفاده کودک باید بنشیند و کوله پشتی بر روی کتف وی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: معمولاً وسایل داخل کوله پشتی باید به شکلی چیده شوند تا همه چیز به شکل قرینه باشد و وزن به شکل مساوی تقسیم شود.

این متخصص اورتوپدی با بیان این‌که کوله پشتی دارای یک بند برای حمل وسایل سبک است و نباید وزن زیاد داشته باشد، تاکید کرد: در غیر این صورت فشار زیادی به کودک وارد می‌شود و اگر سنگین باشد ممکن است کودک خود را به یک سمت دیگر متمایل کند که باعث کمر درد شود اما بهترین نوع کوله پشتی از نوع دو بند آن است تا بر روی دو کتف قرار گیرد.

دانش آموزان را برای ورود به مدرسه آماده کنیم

دکتر مریم کوشا، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با سینا گفت: باید بتوانیم فضای خوبی از مدرسه را برای دانش آموزان به ویژه کلاس اولی‌ها توصیف کنیم تا واهمه‌ای از حضور در مدرسه نداشته باشند

وی افزود: بسیاری از مواقع نگرانی کودک از این است که نمی‌داند در مدرسه چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد اما باید برای کودک شرایط مدرسه، وجود معلمان و دوستان جدید را توضیح داد همچنین والدین کودک بر این موضوع که «که ما در کنار تو هستیم و به تو کمک می‌کنیم» تاکید کنند تا با این روش کودک به مدرسه عادت کند.

وی ادامه داد: بهتر است والدین فرزند را پیش از آغاز مدرسه به این مکان ببرند تا با محیط آن آشنا شود البته در این زمینه مدارس نیز یک روز زود‌تر برای کودکان کلاس اولی جشن برپا می‌کنند تا آنان برای شروع مدرسه آماده باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)