کد خبر: ۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
جان کری وزیر خارجه آمریکا در لندن، از ایران و روسیه و سایر کشور دارای نفوذ در سوریه خواست برای پیشبرد مذاکرات سوریه کمک کنند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا در لندن، از ایران و روسیه و سایر کشور دارای نفوذ در سوریه خواست برای پیشبرد مذاکرات سوریه کمک کنند.

وی در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس افزود: نیاز جدی به احیای تلاش ها به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به مناقشه سوریه و پایان بخشیدن به بحران آوارگان در این کشور وجود دارد که وارد پنجمین سال شده و در حال وخیم تر شدن است.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه لازم است وارد مذاکره شویم، خاطرنشان کرد: این چیزی است که به دنبال آن هستیم و امیدواریم روسیه و ایران و هر کشور بانفوذ دیگری به تحقق آن کمک کند زیرا این مساله (مذاکره نکردن) مانع پایان دادن به بحران سوریه است.

کری در ادامه به مذاکراتش با فیلیپ هاموند اشاره کرد و گفت: ما وقت زیادی را به مساله سوریه اختصاص دادیم و بحث و گفت وگوهای زیادی کردیم. همان طور که وزیر امور خارجه انگلیس گفت ما درباره یمن هم صحبت کردیم. ما از همه طرف ها در یمن خواسته ایم که به مذاکرات بپردازند؛ ما درباره لیبی نیز صحبت کردیم.

وی افزود: من و وزیر امور خارجه انگلیس اتفاق نظر داریم که این یک نیازی فوری است تا کشورها دورهم جمع شوند و این جنگ (سوریه) را که مدت زمان زیادی طول کشیده است، حل کنند.
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: چالش سوریه برای قاره اروپا روشن است؛ ریشه این چالش باید حل شود که همانا خشونت در سوریه و ناامیدی و یأس به آینده است که باعث می شود افراد زیادی در این منطقه به علت خشونت ها دچار آن می شوند.

جان کری گفت: ما درباره طرح های مختلفی صحبت کردیم که چگونه از این لحظه، که به نظر می رسد روسیه برای اقدام علیه داعش متعهدتر شده است، استفاده کنیم و راه هایی را برای به پیش بردن راه حل سیاسی بیابیم. این هدف ماست.

وی در مورد مواضع واشنگتن درمورد همکاری آمریکا با روسیه برای مقابله با گروه تروریستی داعش و آینده دولت بشار اسد نیز گفت: به صورت فزاینده این درک در حال ایجاد شدن است که داعش تهدیدی برای همه است. داعش امروز در حال برنامه ریزی برای حمله به غرب است.

وی افزود: ما از این مساله اطلاع داریم. هیچ کشوری نیست که در نزدیکی سوریه باشد اما مخالف داعش نباشد. تا جایی که مسکو می خواهد تمرکزش را به تلاش علیه داعش معطوف کند ما از آن استقبال می کنیم و آماده ایم تا راهی را برای خاتمه دادن سریع و کارآمد به داعش بیابیم.
جان کری ادامه داد: نه تنها نبرد با گروه تروریستی داعش لازم است بلکه ضرورت تلاش های جدید برای یافتن مصالحه ای وجود دارد که منجر به توافق سیاسی لازم برای صلح و ثبات در سوریه شود. این هدف ماست و تا جایی که می دانیم مورد اتفاق نظر روسیه و همه کشورها در منطقه است. ازاین رو باید بتوانیم راهی را به جلو بیابیم.

وی در مورد ادامه حضور بشار اسد در قدرت نیز گفت: چیزی که من گفته ام مطابق با همان سخنانی است که همیشه درباره سوریه گفته ام. ما در یک سال و نیم گذشته گفته ایم که اسد باید برود اما اینکه چقدر طول خواهد کشید تصمیمی است که باید در متن روند مذاکرات ژنو و گفت وگوها تعیین شود. البته گفته ایم که این کار به طور حتم نباید در روز اول یا در ماه اول باشد. این یک روند است که همه طرف ها درباره آن باید به تفاهم برسند.

جان کری افزود: من پاسخ این پرسش را که این جدول زمانی به طور خاص چگونه خواهد بود، نمی دانم... روشن است که درنهایت، این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ضروری است مشغول مذاکره شویم. این چیزی است که به دنبال آن هستیم و امیدواریم که روسیه، ایران و هر کشور دیگری که دارای نفوذ (درسوریه) هستند به تحقق آن کمک کند چون این چیزی است که مانع از خاتمه یافتن بحران می شود. آماده مذاکره هستیم.
کری در مورد پاسخ به پرسشی درباره گزارش های منتشرشده درخصوص ورود نیروهای نظامی و تجهیزات روسی به سوریه نیز گفت: نمی خواهم وارد گمانه زنی ها شوم اما روشن و واضح است که حضورهواپیماهایی با توان جنگ هوا به هوا، هوا به سطح و سطح به هوا پرسش های جدی را مطرح می کند.

وی افزود: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در دیدار با وزیر دفاع روسیه دراین مورد صحبت کرد. به همین دلیل است که ما مشغول گفت وگوهای بیشتر هستیم تا به این پرسش ها پاسخ بدهیم و برای پرسش های مربوط به کاستن از خطر تقابل نظامی، به پاسخی دست یابیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد بحران آوارگان نیز گفت: در مورد آوارگان باید بگویم که وضعیت آمریکا منحصربه فرد است. ما تاکنون رقم چهار میلیارد و 100 میلیون دلار به بحران آوارگان در سوریه اختصاص داده ایم. بر این عقیده هستم که ما در موضع خوبی در خصوص مساله آوارگان قرار داریم و همچنان نیز این موضع خوب وجود خواهد داشت.
وی افزود: سیل آوارگانی که در هفته های گذشته به حرکت درآمده اند برخلاف روال عادی و مستلزم پاسخ فوری است.

کری همچنین از کمک های انگلیس برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک و ایران تشکر کرد و گفت: از ایده های بسیار زیادی که فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و گروه همراهش درخصوص توافق هسته ای به ما داده بودند تشکر می کنم. این توافقنامه تلاش پنج بعلاوه یک بود. این توافقنامه بدون ایده چندجانبه، تعامل و تعهد به آن، هرگز به دست نمی آمد و ما عمیق از تک تک کمک های گروه انگلیسی به این روند تشکر می کنیم. این توافقنامه واقعا نمونه ای عالی از تعهد و ابتکار عمل چندجانبه بود.

وی در مورد درگیری های اخیر در مسجدالاقصی نیز گفت: اوباما در این مورد با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی صحبت کرده است و «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز با عبدالله پادشاه اردن گفت وگو کرد.

وی افزود: در این زمینه من به طور مستقیم با بنیامین نتانیاهو گفت وگو کردم. ما از همه طرفها درخواست می کنیم که آرامش خود و صلح را حفظ کنند و به وضعیت موجود پایبند باشند.
جان کری همچنین به اوضاع اوکراین اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که توافقنامه مینسک به طور کامل اجرا و حاکمیت اوکراین اعاده شود.

در صورت نیاز در ائتلاف علیه داعش مشارکت می کنیم

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز در این نشست خبری گفت: در مورد حملات هوایی ما به روشنی گفته ایم که اگر در یک مقطع زمانی به این نتیجه برسیم که از جنبه نظامی ضرورت دارد انگلیس در حملات هوایی در سوریه برای حمایت از نبرد علیه داعش وارد شود، ما در این صورت به مجلس انگلیس مراجعه خواهیم کرد و به دنبال کسب مجوز خواهیم بود.

وی افزود: وضعیت را همچنان زیر نظر داریم و با هم پیمانان خود درباره وضعیت نظامی در میدان گفت وگو می کنیم. به علت دخالت روسیه، وضعیت در سوریه در حال پیچیده تر شدن است. فکر می کنم ما باید این مساله را به عنوان بخشی از یک مساله بزرگ تر مدنظر قرار دهیم که شامل بحران آوارگان، بحران انسانی در سوریه و نیز ضرورت شکست دادن داعش می شود.

هاموند افزود: در مورد موضوع آوارگان باید بگویم که آمریکا بزرگ ترین کمک کننده و انگلیس دومین کمک کننده به آوارگان در منطقه است. فکر می کنم که این اختیار اخلاقی را داشته باشیم که در این مورد صحبت کنیم.

وی همچنین به جان کری برای موفقیت در عبور دادن توافق هسته ای ایران از کنگره آمریکا تبریک گفت و افزود: این توافقنامه نمونه خوبی است که نشان می دهد چگونه با همکاری و کار با شرکای بین المللی می توان مشکلات دیرینه و طولانی مدت را با موفقیت حل و فصل کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه برای گفت وگو با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در مورد سوریه و بحران آوارگان که چالشی جدی برای کشورهای اروپایی ایجاد کرده است، وارد لندن شد.
کری روز جمعه نیز پس از دیدار با همتای اماراتی اش در لندن گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که مذاکرات نظامی با روسیه در مورد سوریه گام مهم بعدی باشد و امیدوارست این مذاکرات خیلی زود برگزار شود. 
برچسب ها: کری ، ایران ، روسیه ، مذاکرات ، سوریه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)