معاون راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان، با اشاره به اینکه اعتبارات احداث راههای روستایی به صورت استانی است و با توجه به اعتبارات کم استان امکان زیرسازی و آسفالت تمام راههای روستایی جنوب استان در مدت زمان کوتاهی وجود ندارد، اظهار داشت: واقعیت این است که با کمبود اعتبار مواجه هستیم و از طرف دیگر اعتبارات ملی چندانی هم در اختیار راهداری قرار نمیگیرد.
به گزارش تسنیم، وحید میرافضلی، با بیان اینکه بخشی از اعتبار روکش راههای فرعی و روستایی از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در اختیار ما گذاشته میشود و بخشی از آن به استان انتقال پیدا کرده است، گفت: اعتبارات محدود است و امیدواریم با اعتباراتی که امسال به ما تخصیص پیدا میکند، روکش راههای فرعی و روستایی جنوب استان به اتمام برسد.
وی با اشاره به اینکه مجموع راههای روستایی ما در جنوب استان چیزی در حدود 6 هزار و 200 کیلومتر است که شامل راههای آسفالته، راه شوسه و راه خاکی است، افزود: از این میزان چیزی در حدود 4 هزار و 200 کیلومتر آن در سال گذشته و امسال روکش آسفالت شده است.
معاون راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان، با بیان اینکه متاسفانه با کمبود اعتبارات مواجه شدیم و پروژههای ما با کندی در حال انجام است، ادامه داد: اگر اعتبارات به موقع به ما تزریق شود تا پایان سال بخش زیادی از راههای روستایی ما روکش آسفالت خواهد شد.
میرافضلی با اشاره به اینکه 99 درصد اعتبار ساخت راههای روستایی باید از طریق استان تامین شود و در این حوزه اعتبار چندانی از طرف سازمان دریافت نمیکنیم، بیان کرد: دلیل اصلی کندی اجرای پروژهها راهداری کمبود اعتبارات است.
احمد بلندنظر، فرماندار شهرستان جیرفت، نیز با اشاره به وضعیت راههای روستایی در شهرستان جیرفت، اظهار داشت: بیش از هزار و 700 کیلومتر راه روستایی خاکی در شهرستان جیرفت داریم و سال گذشته بیشترین اعتبارات این شهرستان در حوزه راههای روستایی هزینه شده است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل عقبماندگی ما در حوزه آسفالت راههای روستایی هزینه بالای احداث این مسیرها است، گفت: در مناطق جلگهای با 5 میلیارد تومان یک کیلومتر جاده احداث میشود اما در مناطق کوهستانی و صعبالعبور بیش از سه برابر این اعتبارات باید هزینه شود و این موضوع کار ما را سخت کرده است.
فرماندار شهرستان جیرفت با اشاره به اینکه سه بخش جبالبارز، ساردوئیه و اسفندقه، شهرستان جیرفت در منطقه کوهستانی واقع شده است، افزود: اکثر راههای این مناطق روستایی است و با کمترین بارش، گرفتار سیلاب شده و راههای ما مسدود میشود.
وی با بیان اینکه طی سالهای 1401 و 1402، در شهرستان جیرفت 80 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده که چهار برابر دو سال قبل خود بوده است، ادامه داد: با توجه به محرومیت و عقبماندگی که در جنوب استان در این حوزه وجود دارد، اقدامات انجام شده کم است نیاز به نگاه ویژهای در این حوزه داریم.