کد خبر: ۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
تحلیل گفتارنو از وضعیت اقتصادی شهرستان قلعه گنج
پیشینیان ما چه نام نیکی بر این شهر گمارده‌اند؛ قلعه گنج. نامی فراخور و لایق منطقه. برای اثبات این لیاقت هم چندان نباید به تقلا افتاد. کافیست بدانیم داریم درباره یکی از حوضه‌های پر آب استان، سخن می گوییم.

گفتار نو/ محبوبه فیروزآبادی: 
1- پیشینیان ما چه نام نیکی بر این شهر گمارده‌اند؛ قلعه گنج. نامی فراخور و لایق منطقه.  برای اثبات این لیاقت هم چندان نباید به تقلا افتاد. کافیست بدانیم داریم درباره یکی از حوضه‌های پر آب استان، سخن می گوییم. از سرمایه‌ای بس گران‌بها که اگر جنگ جهانی سوم به خاطرش راه نیفتد، بی شک در  تغییر طبقه اجتماعی افراد نقش آفرین خواهد شد. 

وجود آب، کم دلیلی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان نیست. کافی است در تولیدات کشاورزی، سراغ کشت‌های اقتصادی برویم و پرونده تولید محصولاتی چون گندم، هندوانه و ...  را در شهرستان ببندیم. حتی اگر مردمانش کمر همت برای خلق ثروت از این مزیت و فرصت نبندند و به کشاورزی و دامداری اقتصادی روی نیاورند، کافی است این آب با کیفیت و با EC پایین را در بطری آب معدنی کنیم و به بازار بفرستیم. 

وجود آب، کم دلیلی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان نیست

رودخانه‌ها فصلی‌اند و همین باعث می شود  که چهره خشک‌سالی زود رخ بنماید اما  نباید فریب خاک تفتیده و بیابانی‌اش را خورد که گنجی دیگر در دل این دیار است؛ آن هم در روزهایی که لوکس‌ترین و گران‌ترین تورهای تفریحی جهان، تورهای بیابان گردی‌اند. مگر می شود مسحور سراب روز و ستاره شب نشد. مگر می‌شود به صرافت سافاری و مسابقات شترسواری در بیایان‌های بکرش نیفتاد. این ها را گفتم که بگویم وقتی داریم از" قلعه گنج" صحبت می‌کنیم دقیقا داریم از "گنج"‌ صحبت می‌کنیم.

2- آن چه که قلعه گنج آینده می‌خواهد یک نگاه واقع بینانه است. نگاه‌های لوکس و فانتزی، از پشت عینک دودی کارشناسان در دهه‌های اخیر راه به توسعه‌ی این منطقه نبرده است. این نگاه‌های از بالا به پایین و متفرعنانه‌ای که مردمان نستوه را به فاصله گرفتن از اصل خویش و تمدن و فرهنگ دیرپایشان می‌خواند، ضد توسعه‌ترین رفتاری است که می‌شود با این سرزمین  داشت. مگر یادمان رفته که همین چند سال پیش پایمان را کرده بودیم توی یک کفش تا مردمان این سرزمین را از کپرهای زیبایشان به مهمانی مشتی سنگ و آهن و سیمان بیاوریم. مدام هم عکس‌های کپرنشینان را منتشر می‌کردیم و آه و واویلا سر می‌دادیم. 

آخر سر هم کار خودمان را کردیم، مشتی سنگ و سیمان  و بلوک را علم و در بوق و کرنا کردیم  و پز دادیم که کپرنشینی را برچیدیم و این یعنی پایان محرومیت! مردمان صبور قلعه گنج هم مرعوب  فضاسازی‌های رسانه‌ای کردیم تا از کپرهاشان به این منزلگاه‌های سیمانی کوچ کنند و ناگزیر در حیاط خانه‌ها برای خودشان کپری دیگر علم کنند و در خنکایش بیاسایند.

این ها را گفتم که بگویم فرهنگ بومی منطقه را باید به رسمیت بشناسیم و به احترامش کلاه از سر برداریم نه این که این فرهنگ غنی را دستمایه‌ی  آزمون و خطای مدیران کنیم. 

3- گنج ما، مانند هر ثروت دیگری امنیت می‌خواهد. مانند هر سرمایه‌ای مراقبت و پاسداری می‌خواهد. نه این که نداشته باشد اما نیک می‌دانید که ضریب امنیت ذهنی اصولا با ضریب امنیت واقعی تفاوت‌ دارد. برای افزایش ضریب امنیت ذهنی باید چاره اندیشی کرد و تمهیدات لازم را به کار بست. 

4- قرار است قلعه گنج شهر نمونه اقتصاد مقاومتی شود که البته اتفاق مبارکی است به شرط آن که تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. آن‌چه که باید در همین بدو امر بدان توجه شود ایجاد سازوکار و مدلی است  که فاصله‌ی طبقاتی را کم کند نه این که به شکاف طبقاتی دامن بزند. تحمیل پس لرزه‌های اجتماعی حاصل از شکاف‌های طبقاتی قطعا مغایر با اخلاق و توسعه پایدار منطقه است. حضور و سرمایه‌گذاری نهادهای بزرگ را به آن شرط می‌توان به فال نیک گرفت که دست و پای بخش خصوصی واقعی بسته نشود. اگر چه در حال حاضر بخش خصوصی چندان تمایلی به سرمایه‌گذاری دراین منطقه از خود نشان نداده است، اما لازم است در مدل شهر نمونه اقتصاد مقاومتی، مکانیزم تقویت بخش خصوصی دیده شود وگرنه به بیراهه خواهیم رفت. 

برای نوشتن قراردادهای فی‌مابین دولت و بنیاد مستضعفان البته مشاوره با  حقوق‌دانان زبده لازم و ضروری است تا این توافق تا پایان برد – برد  بماند. این ها را گفتم نه برای این که فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینم. که تلاش‌های مدیریت ارشد استان هم برای فقر زدایی از منطقه را هم می‌بینم اما  نگران سرمایه‌های ملی این شهرستانم. نگرانم اگر یک طرف قرارداد به تعهداتش عمل نکند، چه؟ 

پایان سخن اینکه : وحدت عیدی فرماندار قلعه گنج دغدغه توسعه‌ی منطقه اش را دارد. دل‌نگران آن است که پتانسیل‌های طبیعی قلعه‌گنج به فراموشی سپرده شود. به قدرت رسانه ایمان دارد و برای اصحاب رسانه‌ی کرمان در بازدید از منطقه‌ی جازموریان سنگ تمام گذاشت. این نگاه فرماندار در کنار دیدگاه‌های توسعه‌گرایانه و اقتصاد محور مدیریت ارشد استان، می‌تواند فرصت بی‌بدیلی برای منطقه فراهم کند. باشد که چنین شود. کلام آخر انکه، استاد سخن گفت: نابرده رنج، «گنج» میسر نمی‌شود.  

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
کبوتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
1
4
بعضی مطالب را که ادم می خواند امیدوار می شود هنوز در این استان روزنامه نگاری تحلیلی نفس می کشد و زنده است.
ثنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
3
2
سلام نگاه سیاسی به بحث کپرزدایی خیانت به مردم محروم است. اگر کپر برای مردم اصالت و فرهنگ داشت پس در کرمان هم باید در خانه های خشتی و سقف گنبدی می ماندیم و زلزله هم می آمد انگار نه انگار و نه اصلا غارنشین باقی می ماندیم که اصالت داشته باشیم، مردم محروم کپرنشین از کمترین امکانات زندگی مانند یک سرویس بهداشتی محروم بودند و نمی توانستند یک توالت بسازند چه رسد به خانه، متاسم از این نگاه های بیمار سیاست زده در میان دست به قلمان کرمان که حتی به محروم ترین افراد رحم نمی کنند، کپرنشینان که با یک تندباد تمام زندگی شان به باد می رفت و حالا سرپناهی پیدا کرده اند، دعاگوی کپرزدایان هستند و بی شک همین دعاها کار خودش را می کند و نه قلم های سیاست زده بیمار. چه بی شرمانه است که برای پولدار کردن پولدارها و به بهانه جذب توریست مردم را در کپرها نگه داریم و زجرشان را به نظاره بنشینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
این نظر قبلا توسط رییس کمیته امداد کشور هم عنوان شده بود که کپر زدایی سیاست اشتباهی بوده است.
کبوتر
| Iran, Islamic Republic of
ثنا جان! نگاهت بیمار است. رویکرد نویسنده کاملا غیر سیاسی است. این را می شود از هشدارهایی که به مدیران دولت فعلی هم داده , فهمید.
در ثانی شما دیده اید که به اسم کپرزدایی چه سازه هایی در ان منطقه ساخته شده است. کپر در زلزله باعث مرگشان نمی شد اما این سازه های غیر مهندسی حتما بلای جانشان می شود.
کسانی که در کپر زندگی می کنند لزوما محروم نیستند. برخی شان از من و تو هم ممکن است متمکن تر باشند. دست برداریم از این نگاه های سطحی و قضاوت های با پیش فرض!
خیلی ها از خانه های ساخته شده به عنوان اغل گوسفندانشان استفاده می کنند و خودشان همچنان ساکن کپر مانده اند.
این قدر هم ناسپاسی نکنید. حرمت خبرنگارانی که رنج سفر به خود داده اند و بر عکس من و تو به قلعه گنج رفته اند و از انجا نوشته اند را پاس بدارید
در امیزه های دینی ما این تهمت پراکنی ها جایی ندارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
نگاهت هیجانی و احساسی است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
2
0
اگر سرمایه های میلیاردی دولتی وبانکی توسط صاحب منصب ها وافراد با نفوذ به جای سرمایه گذاری در هدف اولیه ، خرج هزینه های تجاری و مسکونی در مراکز وخارج کشور می شود ، قلم به دستان را چنین رنجشی نمی آید، ولی حالا که ذره ای به سمت ذیحقان هدایت شده ، همه روشن می شوند.چرا قدری این سو استفاده ها و معوقات کلان بانکی را شفاف نمی نمائید. چندصباحی در دماهای بالای 50 درجه در کپرها بگذران تا قدر عافیت همین کولر آبی هائی که اخیرا به چشم ما خورده است بدانی . اگر سوختن بچه های همین کپری ها را در آتش این کپرها در اوج گرمای تابستان شاهد بودی ، چنین نوشتاری به مذاق وخوشایند سیاست روز نداشتی .
پاسخ ها
سمیرا
| Iran, Islamic Republic of
لابد بدجور دردشان می آید که هر روز پرونده ی جدید فساد مالی افشا می شود. حتما رنج کشیدند وقتی سرمایه های مملکت را به کانادا بردند, سخت گذشت که معاون رییس جمهور ... شما چطور آقای علی؟ شما در برابر این صاحب منصب ها وافراد با نفوذ چرا سکوت کرده ای؟ چرا در روزهایی که هر روز نقابی جدید از چهره دولت دهم می افتد, به دستانت رنج نوشتن علیه بی عدالتی ها, علیه این ظلم های آشکار دولت اصول گرای پاک دست نمی نویسی آقای علی؟
سنگ صبور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
3
کاش وقتی در استدلال کم می آوریم, پای نگاه سیاسی را وسط نکشیم.
با این استدلال هایی که شما می آورید چطور است برویم چین و ژاپن که خانه هایشان اغلب از چوب است و مثل ما در آپارتمان های با نماهای آلومینیومی زندگی نمی کنند, هم محرومیت زدایی کنیم؟!!!
تیمور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
2
0
سلام ژاپنی ها و چینی ها هم در خانه های شان از کمترین امکانات مثلا سرویس بهداشتی خبری نیست مث کپرای ما؟در شمال ایران هم خانه ها چوبی است بخاطر آب و هواش،اما بسیاری از کپرنشینان به علت فقر در کپر بودند،اگه نگاه سیاسی ندارین برین از خودشون بپرسین کپرزدایی خوب بوده یا بد؟؟؟؟؟
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
0
سلام. ممنون از نوشته کامل شما و نگاه شما نسبت به مسائل مناطق محروم.
برخلاف اینکه شما خودتون در تیتر این مقاله آوردید که قلعه گنج نگاه واقع بینانه می خواهد، بنده حس میکنم که شما خودتان در مورد آنچه که بیان کردید نگاه واقع بینانه نداشته اید.
بنظرم این مقاله بعد از سفر یک یا چند روزه ی شما و تعدادی از خبرنگاران استان به منطقه جازموریان نگاشته شده که جای تقدیر و تشکر از شما داره بابت سفرتون ولی بدونید تا وقتی حداقل چند ماه کنار مردم و در شرایط همونا زندگی نکردید نمی تونید نگاه واقع بینانه ای داشته باشید. باید از تمام آداب و شرایط فرهنگی اقلیمی و اجتماعی مردم آگاه بوده باشید تا بتونید یک راهکار مناسب ارائه بدید.
شاید من هم تا قبل از اینکه مدت ۱۹ ماه از خدمتم رو در منطقه عملیاتی جازموریان و قلعه گنج و رودبار بگذرونم مثل شما فکر می کردم ولی الان نگاهم کاملا متفاوت از قبله.
بیشتر روی سخنم با مسئله کپرزدایی ست که عنوان کردید. متاسفانه آقای استاندار هم چندی پیش سخنی به همین مضمون یادداشت شما زده بود.
تا زمانی که کمترین زیرساخت های توسعه در چنین مناطق محرومی وجود نداشته باشه چطور انتظار رشد و بهره وری بالا رو در این مناطق دارید. مثلا در زمینه گردشگری که شما عنوان کردید. شما خودتون کشورهایی مثل مصر و ترکیه رو مقایسه کنید متوجه منظورم میشید.
جدا از اینها بنده معتقدم تامین امکانات و اولیات یک زندگی ساده حق هر شهروندیه و هر دولتی موظف به تامین این امکانات.
طرح کپرزدایی هم مثل هر پروژه ی شهرسازی دیگه ای البته که می تونست دقیق تر و با در نظر گرفتن جمیع جهات و برنامه ریزی بهتری انجام بشه تا هم اصالت منطقه حفظ بشه و هم خدمات رسانی به مردم بهتر انجام بشه.
در هر صورت مردم منطقه از این طرح و خونه هایی که براشون ساخته شده خیلی راضی ان.
بدون در نظر گرفتن نیات پوپولیستی احتمالی نهفته در اجرای طرح کپرزدایی ، اجرای خوب یا بد، ناقص یا کامل این طرح مانعی برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه در دوره جدید نیست.
امیدواریم با یاری خدا استاندار کرمان در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادیش در مناطق مختلف استان موفق باشند.
هر چند که دلایل و شواهدی مبنی بر احتمال به نتیجه مطلوب نرسیدن این طرح در استان وجود داره.سلام. ممنون از نوشته کامل شما و نگاه شما نسبت به مسائل مناطق محروم.
برخلاف اینکه شما خودتون در تیتر این مقاله آوردید که قلعه گنج نگاه واقع بینانه می خواهد، بنده حس میکنم که شما خودتان در مورد آنچه که بیان کردید نگاه واقع بینانه نداشته اید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)