کد خبر: ۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
دولت سعودی با بی‌تدبیری و سهل‌انگاری نمی‌تواند حج را خوب اداره کند شناسایی اجساد باقی مانده باید از طریق آزمایش «دی‌ان‌ای» و پیگیری‌های تخصصی پزشکی انجام شود
پرونده حج تمتع که اول شهریور ماه امسال گشوده شده بودروز شنبه 25 مهر ماه با آخرین پرواز حجاج به ایران بسته می شود و به این ترتیب تنها گروه ویژه عملیات تجسس و تفحص و اجساد 65 زائر مفقودی در مکه باقی می مانند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این باره می‌گوید: 9 هزار زائر باقیمانده در مدینه تا روز شنبه 25 مهرماه جاری به ایران برمی گردند و پرونده حج امسال بسته می‌شود اما هنوز سرنوشت 65 زائر ایرانی مفقود شده در فاجعه منا مشخص نشده است.

وی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌افزاید: نمی‌توان زمان مشخصی برای روشن شدن وضعیت این تعداد زائر مشخص کرد چون دیگر کار میدانی جواب نمی‌دهد و همان‌طور که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ملاقات با مراجع عظام به آن اشاره کردند به دلیل گذشت زمان، چهره اجساد تغییر فیزیکی کرده و دیگر قابل شناسایی نیستند و باید کار شناسایی آنها در یک سطح تخصصی و از طریق آزمایش «دی‌ان‌ای» و پیگیری‌های تخصصی پزشکی انجام شود. اوحدی درباره علت تأخیرانتقال اجساد 87 زائر به ایران معتقد است: وقتی می‌خواهند اجساد را از سردخانه ترخیص کنند نیاز به تطبیق روادید با جسد است که به دلیل سخت بودن کار شناسایی، روند ترخیص به کندی صورت گرفته و این تعداد اجساد با تأخیر دیروز به تهران انتقال یافتند.

وی با اشاره به اینکه آمار جان‌باختگان هر روز تغییر می‌کند، می‌گوید: این مسأله باعث شده مطالبات کشورها نیز از عربستان تشدید شود و مسئولان پزشکی عربستان مجبورند کار شناسایی را با دقت انجام دهند که خطایی در انتقال و شناسایی اجساد صورت نگیرد.

رئیس سازمان حج وزیارت در پاسخ به سؤال «ایران» که گفته می‌شود دفن اجساد جان‌باختگان از سوی سعودی‌ها به‌صورت شبانه انجام می‌شود، می‌گوید: اجسادی که دفن می‌شوند مربوط به زائران کشورهای دیگر است و دولت عربستان به ایران قول داده است که هیچ یک از اجساد ایرانی را دفن نکند. البته وی به این نکته نیز اشاره کرد که همه اجسادی که دفن می‌شوند پیکرهایی هستند که شناسایی شدند، البته تا زمانی که ویزای گروه تفحص ایران اعتبار داشته باشد به کار خود در مکه ادامه خواهیم داد.

اوحدی درباره اینکه چه تعداد خانواده به دفن اجساد نزدیکان خود رضایت داده‌اند پاسخ می‌دهد: تاکنون 6 خانواده با درخواست دفن اجساد بستگان‌شان در مکه موافقت کردند.

 دولت سعودی باید در شیوه برگزاری حج تجدید نظر کند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی نیز در گفت و گو با ایرنا با انتقاد از شیوه مدیریت حج در این باره می‌گوید: دولت سعودی با بی‌تدبیری، سهل‌انگاری و روش‌های سنتی نمی‌تواند حج را خوب اداره کند، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی در مدیریت حج تجدید نظر کند. وی می‌افزاید: متأسفانه سهل‌انگاری، بی‌تدبیری، خیابان‌های سنتی و خیمه‌های قدیمی در عربستان فجایع بزرگی را برای جهان اسلام رقم زده که بسادگی قابل جبران نیست بنابراین با این وضعیت عمره مفرده ما به دلیل امنیت نداشتن زائران، فعلاً انجام نمی شود ولی حج واجب را نمی‌توان تعطیل کرد و باید طوری عمل کنیم که حج ما آسیب نبیند.

وی در ادامه اظهار می‌دارد: متأسفانه سعودی‌ها با وجودی که از بی‌تدبیری در اداره امور حج و کمبود امکانات رفاهی رنج می‌برند دنبال افزایش جمعیت زائران حج هستند. در حادثه جرثقیل نیز 13 نفر از زائران ما کشته و 70نفر هم مجروح شدند که با بسیج شدن نیروهای امدادی، سرپایی درمان شدند، اما برخی افرادی که ما از دست دادیم از نخبگان و انسان‌های دانشمند و فرهیخته‌ای بودند، ولی به هر شکل این حادثه بخوبی مدیریت شد.

  30 میلیارد تومان خسارت از طرف بیمه

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل بیمه ایران نیز با اشاره به اینکه شرکت متبوعش غرامت فوت جان باختگان را به صورت علی‌الحساب آغاز کرده، می‌گوید: . برای جبران خسارت بیمه‌ای حوادث اخیر مکه و منا به ذینفعان این حوادث در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت خواهیم کرد.

سید عباس حسینی می‌افزاید: با هماهنگی سازمان حج و زیارت و به منظور جبران بخشی از هزینه‌های کفن و دفن جان باختگان این حوادث، پرداخت علی‌الحساب 250 میلیون ریالی را در شعب سراسر کشور آغاز کردیم. همچنین طبق قرارداد بیمه ایران با سازمان حج وزیارت، غرامت فوت جان باختگان حوادث مکه درمجموع 55 میلیون تومان است که به محض تکمیل پرونده فوت شدگان در وجه بازماندگان پرداخت خواهد شد. حسینی اضافه می‌کند: همچنین هزینه‌های درمانی تا سقف 15 میلیون تومان است که طبق قرارداد منعقده از طریق این مجموعه قابل جبران است و این هزینه‌ها به مراکز درمانی پرداخت خواهد شد.

برچسب ها: حج عمره ، تعلیق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)