کد خبر: ۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
٤٠٠‌هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد، سرطانی که به گفته رئیس مرکز کنترل سرطان، سالانه ٤٥٠‌هزار ‌سال از عمر ایرانیان کم می‌کند.
 شهروند نوشت: گزارشی که در دومین کنگره بین‌المللی سرطان دستگاه گوارش از سوی فعالان حوزه سرطان خوانده شد، نشان داد، مصرف سیگار، ٢٥‌درصد در ابتلا به همه سرطان‌ها نقش دارد. 

محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز جامع کنترل سرطان، روز گذشته در همین کنگره سخنرانی کرد و به کاهش ٤٥٠‌هزار ‌سال از عمر ایرانیان به دلیل ابتلا به سرطان، اشاره کرد: «آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان معده به‌عنوان یکی از سرطان‌های دستگاه گوارش، در کشور بالاست. سرطان دستگاه گوارش یک سرطان اجتماعی به شمار می‌رود و نگاه عمیقی برای پیشگیری و درمان این بیماری نیاز است.»

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان با اشاره به این‌که طی ٢٠‌سال گذشته انجام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی سبب کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در کشور شده، افزود: «٨٧‌درصد مبتلایان به سرطان معده قبل از ٥‌ سال اول ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ٤٥‌درصد مبتلایان به این بیماری طی ٦ ماه نخست درگیر شدن با این سرطان فوت می‌کنند.»

اکبری ادامه داد: «هرم جمعیتی کشور به سمت سالمند شدن می‌رود و شیوع سرطان در سالمندان نیز بیشتر است. بنابراین احتمال افزایش سرطان در کشور طی سال‌های آینده وجود دارد و لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه انجام گیرد.»

او درباره وضع سرطان مری در کشور هم گفت: «آمار ابتلا به این بیماری میان زنان و مردان چندان متفاوت نیست و در میزان مرگ ناشی از این بیماری نیز تقریبا آمار برابر دارد.»

400 هزار نفر بیمار سرطانی در کشور وجود دارد

مجید صمصامی، دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی سرطان دستگاه گوارش هم در این کنگره سخنرانی کرد. او از وجود ٤٠٠‌هزار مبتلا به سرطان در کشور خبر داد و به نقش مصرف سیگار در ابتلا به این بیماری اشاره کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، ٢٥‌درصد علت تمام سرطان‌ها، مصرف سیگار است.»

او به اضافه شدن سالانه، ٩٠‌هزار مبتلا به سرطان در کشور، اشاره کرد: «هر ‌سال ١٤٠ نفر در ١٠٠‌هزار جمعیت دچار سرطان می‌شوند.»

صمصامی با بیان این‌که ٧٠‌درصد عامل بالا رفتن سرطان به دلیل افزایش سن رشد است، افزود: «‌ریز فاکتورهایی مانند شیوه زندگی و مصرف دخانیات ٣٠‌درصد روی بروز سرطان موثر بوده و در صورتی که بتوانیم این عوامل را کنترل کنیم در درمان سرطان بیشتر موفق می‌شویم.»

به گفته دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی سرطان دستگاه گوارش، کاهش مصرف غذاهای چرب، نمک، شکر و کربوهیدرات‌ها، همچنین تغییر زندگی به سمت افزایش فعالیت بدنی، در کاهش ابتلا به سرطان بسیار موثر است.

صمصامی الگو و شیوع سرطان در ایران را متفاوت با سایر کشورها، توصیف کرد: «در ایران مردان بیشتر به سرطان معده و زنان به سرطان سینه و معده مبتلا می‌شوند. همچنین درحال حاضر بیشترین فوت ناشی از سرطان به علت سرطان معده است.»

او در ادامه به کابرد نادرست اصطلاح سونامی برای سرطان اشاره کرد: «اصطلاح سونامی سرطان در کشور از نظر نامگذاری اشتباه بوده چرا که سونامی به صورت لحظه‌ای به وقوع می‌پیوندد، اما سرطان را از الان می‌توان تا ٢٠‌سال آینده پیش‌بینی کرد. به‌طور مثال می‌توان متوجه شد که چه سرطان‌هایی در آینده افزایش می‌یابند.»

آسپرین تا ٣٧‌درصد از ابتلا به سرطان می‌کاهد

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت هم در این کنگره حضور داشت. او با بیان این‌که آسپرین با توجه به تحقیقات انجام شده، در کاهش ابتلا به سرطان موثر است و تا ۳۷‌درصد وضع مبتلایان را بهبود می‌بخشد، تاکید کرد: «براساس تحقیقاتی که در برخی کشورها همچون هلند انجام گرفت، اثبات شد آسپرین در کاهش ابتلا به سرطان دستگاه‌های گوارش بسیار موثر است و می‌تواند تا ٣٧‌درصد وضع بیماران مبتلا به سرطان را نیز بهبود بخشد. اگر بتوانیم ثابت کنیم در ایران نیز مصرف آسپرین در کاهش ابتلا به سرطان موثر است، این موضوع در پایین بردن آمار سرطان به کشور کمک می‌کند.»

او افزود: «سرطان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر و ناتوانی در سطح جهان و به‌ویژه کشورهای درحال توسعه است. تحقیقات نشان می‌دهد از هر ٣ نفر افراد ٧٥ساله، یک نفر ممکن است مبتلا به سرطان شود.» او افزود: «هر ‌سال حدود ٨‌میلیون سرطان جدید در دنیا به وجود می‌آید که منجر به مرگ ٥,٣‌ میلیون نفر می‌شود، این درحالی است که ٦٥‌درصد آنها در کشورهای درحال توسعه‌اند.»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که بیشترین میزان ابتلا به سرطان مربوط به آسیا و جنوب شرق آسیاست، عنوان کرد: «٢٥‌درصد کل سرطان‌های دنیا در چین بوده و مرگ ناشی از این بیماری نیز در این کشور بیشتر است.»

ملک‌زاده ادامه می‌دهد: «پیش‌بینی می‌شود تا ‌سال ٢٠٢٥ سرطان افزایش یابد و هر ‌سال ٢٠‌میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و همچنین ١١‌میلیون نفر جانشان را از دست بدهند. برآورد شده، میزان ابتلا به سرطان در کشورهای درحال توسعه از ٥٩‌درصد به ٧٠‌درصد برسد.»

به گفته او، در ١٤٠ کشور جهان سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان زنان بوده و در مردها نیز سرطان ریه و پروستات جزو شایع‌ترین سرطان‌ها به‌شمار می‌رود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به این‌که ایران جزو معدود کشورهایی است که سرطان معده هنوز در آن شایع است، تاکید کرد: «مطالعات نشان می‌دهد، طی ٢٠‌سال گذشته، مرگ ناشی از سرطان ٢٠‌درصد کاهش یافته که این مسأله نشان‌دهنده افزایش مراقبت‌های بهداشتی و درمان سرطان در کشور است.»

ملک‌زاده علت اصلی سرطان را براساس تحقیقات انجام شده عوامل محیطی اعلام کرد: «هرچند عوامل ژنتیکی در بروز سرطان نقش دارند، اما به اندازه عوامل محیطی تعیین‌کننده نیستند. عمده دانشمندان سرطان نیز با این مسأله موافق‌اند.»

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در ‌سال ١٩٣٠ سرطان معده در آمریکا، وضعیتی مشابه ایران داشت و آنها بدون این‌که کاری انجام دهند سرطان معده در کشورشان کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد، استفاده از یخچال، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی و بهداشت، مهم‌ترین عوامل کاهش ابتلا به سرطان معده در این کشور بود.

ملک‌زاده ادامه داد: «سرطان ریه در همان زمان به دلیل مصرف سیگار، دخانیات و آلودگی هوا در آمریکا با رشد همراه شد. همه این عوامل نشان می‌دهد سرطان قابل پیشگیری است و ٥٠‌درصد سرطان‌ها را می‌توان پیش‌بینی و پیشگیری کرد.»

او مهم‌ترین عوامل خطر در سرطان را برشمرد و گفت: «بررسی‌ها تاکید می‌کنند، در صورتی که استعمال سیگار و قلیان را حذف کنیم، ٢٥‌درصد سرطان‌ها کاهش می‌یابد. همچنین عفونت‌ها، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت بدنی و چاقی ازجمله عوامل محیطی هستند که در بروز سرطان موثر بوده و همه این مسائل قابل کنترل و تغییر است.»

ملک‌زاده با اشاره به این‌که درحال حاضر با اپیدمی چاقی روبه‌رو هستیم، اضافه کرد: «شانس ابتلا به سرطان به‌ویژه سرطان کلون، مری و رحم با بروز چاقی افزایش می‌یابد، بنابراین باید به ٢ عامل اصلی چاقی و استعمال دخانیات در جهت کاهش بروز سرطان توجه داشت.»

او تاکید کرد: «برای سرطان‌هایی که درمان ندارند باید ریسک فاکتورها را شناسایی و آنها را بررسی کنیم. این مسأله نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد باید همکاری کنند. همچنین لازم است همه کشورها در کشف این ریز فاکتورها اقدامات لازم را انجام دهند.»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تحقیقات انجام شده در شمال ایران در بازه زمانی ١٥ساله گفت: «براساس این تحقیق، تاثیر مصرف تریاک در بروز سرطان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج اثبات کرد که مصرف تریاک، سرطان‌ها را به‌ویژه سرطان دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.»

او با بیان این‌که لازم است تحقیقات بیشتری در زمینه شناسایی سرطان انجام شود، افزود: «مطالعات متعددی در ١٢ نقطه کشور درحال انجام است تا مسائل مربوط به سرطان را در کشور شناسایی کنیم.»
برچسب ها: سیگار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)