کد خبر: ۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حباب قیمتی مسکن خالی شده و نرخ ها به سال 89 برگشته است، پیش بینی کرد که رونق مسکن از نیمه دوم سال آینده آغاز شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حباب قیمتی مسکن خالی شده و نرخ ها به سال 89 برگشته است، پیش بینی کرد که رونق مسکن از نیمه دوم سال آینده آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان با بیان اینکه قیمت فعلی مسکن با کم کردن تورم سال های اخیر از آن، به نرخ سال 89 بازگشته است، گفت: پدیده کاهش شدید قیمت مسکن در دهه های گذشته رخ نداده بود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: وقتی حباب قیمتی مسکن خالی شده و قیمت ها به چهار پنج سال گذشته برگشته، درمی یابیم که رکود مسکن به پایان رسیده است و درنتیجه آغاز قریب الوقوع دوران رونق را پیش بینی می کنیم.

وی با اشاره به شروع قطعی رونق مسکن از نیمه دوم سال آینده اظهارداشت: ممکن است قیمت های مسکن از این هم پایین تر بیاید، البته این پیش بینی با ریسک همراه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت اخذ سود بالای ساخت مسکن از سوی انبوه سازان و احتمال کاهش بیشتر نرخ فروش مسکن با صرف نظر کردن انبوه سازان از سود ساخت، خاطرنشان کرد: مشکلی که انبوه سازان دارند و نمی توانند سود ساخت را کاهش دهند، سود بالایی است که بانک ها در قبال تسهیلات ساخت مسکن به انبوه سازان می دهند.

وی ادامه داد: انبوه سازان می گویند ما اگر سرمایه ای را که به بخش ساخت و ساز اختصاص داده ایم، در بانک سپرده گذاری می کردیم، می توانستیم سود بالایی (مثلا 22 درصد) از سپرده مان دریافت کنیم در حالی که ریسک بزرگی کرده و سرمایه گذاری کلانی در بخش ساخت و ساز انجام داده ایم و چند سال سرمایه مان بدون افزایش بوده، قطعا این کار ارزش آن را دارد که از محل فروش واحدهای مسکونی ساخته شده، به حاشیه سود مطمئن و بالاتری دست یابیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه انبوه سازان به همین علت فروش واحدهای آپارتمانی خود را متوقف کرده اند و منتظرند ببینند وضع آینده بازار مسکن به چه شکلی است، گفت: نرخ سود بانکی یک مشکل جدی است که بخش های مختلف اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است، به این معنا که اگر انبوه سازان از دریافت سود مورد نظر خود چشم پوشی کنند، متضرر می شوند و به همین دلیل است که سرمایه گذاری جدیدی در بخش ساخت مسکن صورت نمی گیرد.

مظاهریان در خصوص علت رکود فعلی مسکن نیز گفت: وقتی سود ساخت و ساز پایین و زحمات آن از خرید مصالح گرفته تا دریافت پایان کار و مراحل اداریِ اتمام عملیات ساخت و ساز بسیار بالاست و از سوی دیگر سودی که بانک بابت بازپرداخت تسهیلات از انبوه ساز دریافت می کند نیز بالاست، درنتیجه سرمایه گذار فعالیت خود را با سپرده گذاری در بانک مقایسه می کند و می بیند که بدون هیچ زحمتی می تواند سود بالایی از سپرده اش دریافت کند و همین موضوع به رکود مسکن انجامیده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علل عدم پرداخت وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن از سوی بانک های تجاری و نیز نتایج برگزاری جلسات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با مدیران عامل بانک ها اظهار کرد: مشکل بانک های تجاری برای عدم پرداخت وام 60 میلیون تومانی مسکن، کمبود نقدینگی است؛ آنها با اصل قضیه موافقند ولی می گویند ما اکنون پولی نداریم که به این تسهیلات اختصاص دهیم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح کاهش سود سپرده بانک ها می تواند به افزایش نقدینگی کمک و پول خوبی را به بانک ها تزریق کند تا بانک ها با این نقدینگی بتوانند پرداخت وام های 60 میلیون تومانی مسکن را آغاز کنند.
برچسب ها: قیمت مسکن ، مسکن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)