کد خبر: ۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو بررسی می‌کند
اکنون نیز طبیعی است که اصولگرایان مسوولیت رفتارهای اشتباه محمود احمدی‌نژاد را نپذیرند، اما آنها پا را یک گام فراتر گذاشته و با زیرکی قصد دارند اجزای دولت مورد حمایت خود را به رقیب خود و اصلاح‌طلبان وصله کنند و حتی شخص رییس جمهور سابق را نیز در زمره اصولگرایان به شمار نیاورند و اصولگرا خواندن او را نیز ترفند اصلاح‌طلبان بدانند.

گفتارنو / گروه سیاست: 

اتفاقات یکی دو هفته اخیر در سپهر سیاسی کشور را اگرچه می‌توان از زاوایای گوناگونی مورد بررسی قرار داد، اما یک بعد آن کمتر مورد توجه واقع شده است.

در چند هفته اخیر ابتدا اصولگرایان همایشی برگزار کردند که در آن، سخنران اصلی همایش احمدی‌نژاد را تمام شده عنوان کرد پس یا پیش از آن نیز محسن کوهکن عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری اصولگرا خواندن احمدی‌نژاد را ترفند اصلاح‌طلبان دانستدر نهایت با صدور حکم محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد در دولت دهم، اصولگرایان سعی کردند با این بهانه که رحیمی روزگاری استاندار هاشمی بوده عواقب سوء پرونده این مجرم اقتصادی را به سوی رقیب شیفت کنند. و دست آخر اینکه محمود احمدی‌نژاد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «اگر» رحیمی جرمی هم مرتکب شده باشد، مربوط به زمانی است، که رییس دیوان محاسبات بوده است.

جدای از پاسکاری عجیبی که فضای رسانه‌ای کشور این روزها شاهد آن است، یک سوال اساسی پیش روی اذهان عمومی قرار دارد که مسوولیت سیاسی این اتفاقات بر عهده کیست؟ کدام بخش از جناح اصولگرا می‌خواهد مسوولیت عملکرد دولت نهم و دهم با همه سوءتدبیرها را بر عهده بگیرد؟ 

آیا جبهه پایداری این مسوولیت را برعهده خواهد گرفت؟ آیا حامیان دولت نهم و دهم که او را معجزه هزاره سوم نامیدند مسوولیت اتفاقات و فسادهای رخ داده در دولت نهم و دهم را بر عهده می‌گیرند؟ آیا اصولگرایان و مجموعه جریاناتی که نامزد مورد حمایت خود را محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند، اکنون حاضر هستند مسوولیت دوره احمدی‌نژاد را بر عهده بگیرند؟ پاسخ این پرسش منفی است. چرا که احمدی‌نژاد بیش از آنکه نامزد مجموعه اصولگرایان در انتخابات باشد، نماینده جریانی از اصولگرایان بود و خود بدون اذن شیوخ اصولگرا به صحنه ورود کرد و اصولگرایان که بخت و اقبال او را خوش یافتند برای شکست حریف به بازی او گره خوردند و از او تا پایان دولتش هر چند با فراز و فرود حمایت کردند. اما با این وجود حاضر نیستند مسوولیت دولت او را بپذیرند.

واقعیت این است که گام برداشتن در دنیای سیاست بدون شناسنامه و پرچم مشخص اثرات مخاطره‌آمیزی برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

همه اتفاقات این روزهای سیاست در ایران نشان می‌دهد که همچنان تحزب اولویت اول سیاست در کشور است. تحزب حلقه مفقوده مردم و دولت کارآمد و مسوول است. ممکن است هنوز برای عده‌ای تحزب موضوعی فرعی محسوب شود، اما این موضوع واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

 در فقدان احزاب واقعی، فراگیر و مسوول است که افرادی قدرت را به دست می‌گیرند که آموزش سیاسی و تجربه لازم برای مدیریت کلان کشور را کسب نکرده‌اند و از آنجا که برای دست‌یابی به قدرت متکی به توانایی فردی خود بوده‌ و هیچ تشکل ریشه‌دار و شناسنامه‌داری را نمایندگی نکرده‌اند، حضور آنها در قدرت بیش از آنکه محصول خواست یک مجموعه باشد، حاصل علاقه فردی است لذا هیچ گروهی نیز حاضر نیست مسوولیت رفتار سیاسی آنها را بپذیرد.

اگرچه تفکر احمدی‌نژاد ریشه در اصولگرایی دارد و به گواه مستندات موجود اصولگرایان حامی سفت و سخت دولت احمدی‌نژاد بوده‌اند و اغلب نیروهای آنان کادر اصلی دولت را می‌ساخته‌اند، اما احمدی‌نژاد محصول سازوکار حزبی نبود. 

اکنون نیز طبیعی است که اصولگرایان مسوولیت رفتارهای اشتباه محمود احمدی‌نژاد را نپذیرند، اما آنها پا را یک گام فراتر گذاشته و با زیرکی قصد دارند اجزای دولت مورد حمایت خود را به رقیب خود و اصلاح‌طلبان وصله کنند و حتی شخص رییس جمهور سابق را نیز در زمره اصولگرایان به شمار نیاورند و اصولگرا خواندن او را نیز ترفند اصلاح‌طلبان بدانند.

اتفاقاتی که این روزها در صحنه سیاست روی داده نشان می‌دهد که کسی حاضر نیست مسوولیت اشتباهات دولت نهم و دهم را بپذیرد. اصولگرایان رییس دولت را از قافله اصولگرایی جدا کرده‌اند و شخص رییس جمهور سابق پشت معاون سابق خود را خالی کرده و تخلفات رحیمی را به دوره ماقبل حضور او در دولت مرتبط دانسته است.

این چنین رخدادهایی زمانی رخ می‌دهد که شناسنامه و تشکیلاتی در کار نباشد. در سیاستی که احزاب و جریانات شناسنامه‌دار نقش عمده‌ای در آن ایفا می‌کنند، اگر حزبی به فساد مالی یا ناکارآمدی متهم شود شانس خود برای کسب رای مجدد از مردم را از دست می‌دهد و باید آنقدر تلاش کند تا اعتماد مجدد مردم را کسب کند.

اما در سیاستی که قدرت متکی به احزاب و تشکل‌های واقعی پر قدرت و شناسنامه‌دار (نه باندها و شبه حزب‌هایی که به منظور تقسیم قدرت شکل می‌گیرند) نباشد، همان جریانی که برخی نیروهایش متهم به فساد و ناکارآمدی است، این توان را دارد که توپ را به زمین رقیب بیندازد و احتمالا طلب‌کار هم بشوند.

اتفاقات هفته‌های اخیر بیش از هر چیز لزوم شکل گرفتن تشکل‌های شناسنامه‌دار و فراگیر را به اثبات رساند. تشکل‌هایی که مسوولیت عملکرد خود را بپذیرند و برای گرفتن رای مجدد از مردم مجبور به عذر‌خواهی باشند و مسوولیت اشتباهات خود را بپذیرند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ص-م
|
United States
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
2
انها از خلافهای رحیمی خبر داشتند .اما چون نمی توانستند به خواسته های احمدی نژاد نه بگویند در مقابل تمامی خطا ها و اختلاس ها سکوت کردند . وقتی که ما قویترین دستگاههای اطلاعاتی را داریم مگر می شود از سوء استفاده های رحیمی خبر نداشته باشند .مسئو لیت این خطا ها همه بر گردن اصولگراها می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
مسوولیتش بر عهده اصولگرایان است ولی قبول ندارند. چون سامانه سیاسی کشور حزبی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
0
1
عاشق این تیکش هستم : همان جریانی که برخی نیروهایش متهم به فساد و ناکارآمدی است، این توان را دارد که توپ را به زمین رقیب بیندازد و احتمالا طلب‌کار هم بشوند.
امر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
1
0
این ضعف ها ومشکلات را بایست علاوه بر عدم شناسنامه حزبی به سیستم های نظارتی وقضائی هم مرتبط دانست که با این همه واحدهای نظارتی در درون دستگاه ها و مستقل وبیرونی ، فساد با تغییر شکل ، روند توسعه ای دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
در ماجرای رحیمی سه قاضی عالی رتبه به احمدی نژاد هشدار دادند که او به آنها گفته بود اینها توطئه علیه دولت من است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
1
تحلیل پرمایه ای بود, مرسی گفتار نو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)