کد خبر: ۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
در دومین همایش بحران آب در استان کرمان مطرح شد:
تصور نشود که ریشه مشکلات و بحران امروز آب در خشکسالی است و باید دانست که بیشتر آن مربوط به فقدان مدیریت کارآمد و حکمرانی موثر است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: تصور نشود که ریشه مشکلات و بحران امروز آب در خشکسالی است و باید دانست که بیشتر آن مربوط به فقدان مدیریت کارآمد و حکمرانی موثر است.

به گزارش گفتارنو به نقل از ایرنا، رحیم میدانی روز پنجشنبه در دومین همایش بحران آب در استان کرمان افزود: با نگاه به گذشته کارهای خوب خود را در زمینه مهار بحران آب باید دید و نقاط ضعف را اصلاح کرد و فقط متمرکز شدن در نقاط قوت آینده ای خوب برای کشور رقم نمی زند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در کشور با مشکلی مواجه هستیم که ادامه آن چیزی بود که نشان می دهد در آب و مصرف آن اندازه ای قائل نبودیم و بیش از آنچه می بایست استفاده شد و براساس این استفاده نادرست ناپایداری ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: مهر ماه سال گذشته گزارشی در مورد وضعیت آب کشور با حضور وزیر نیرو ارایه شد که منشاء یک تحول در سطح ملی بود و براساس آن باید نگاه خود را به مدیریت کشور اصلاح کرد.

معاون وزیر نیرو گفت: امروز کلانشهری مانند تهران با مشکل مواجه شده است و با کمبود آب برای تامین نیاز این استان مواجه شده ایم و نزولات آسمانی کم بود و این مدیریت صحیحی نیست.

وی تاکید کرد: اقیلم کشور همیشه توام با نوسان بوده است و باید با همکاری و کمک گرفتن از علم در این زمینه کارهای بزرگی انجام داد.

میدانی گفت: اتفاقات جدیدی در دنیا و کشور تحت عنوان اقلیم وجود دارد و باید توانست کشور را با همین نوسانات اداره کرد و اگر بر موضوع بحران آب یک مدیریت خوب وجود داشته باشد نوعی سوء مدیریت است.

وی گفت: در کنار همه اقدامات خوب در زمینه اجرای طرح های آبرسانی باید به سایر جنبه های مدیریت آب کشور توجه کرد و یک مدیر جامع نگر بود و از لحاظ نظری مطلب ناشناخته نیست منتها برای این گفته ها گوش شنوا نبود.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت های گذشته سعی شد منافع کوتاه مدت مردم به منافع درازمدت آنان ترجیح داده شود در صورتی که همه می بایست اقدامات موثر را انجام می دانند و دنبال راه نهایی باشند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در زمینه حل بحران و موضوع آب کشور باید شاهد نبرد دیگری باشیم و اگر این نبردها و مقاومت ها روزی در دفاع مقدس بود اما امروز باید در مدیریت آب مردانی باشند که حرف حق را بازگو کنند.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد مدیریت خود را به شعار تقلیل دهیم ممکن است کسانی خوشحال شوند اما بطور حتم این درست نیست.

میدانی گفت: شورای عالی آب در دولت یازدهم بسیار فعال تر و تا به امروز 16 جلسه در زمینه موضوعات پیرامون آب تشکیل شده است که نشان می دهد دولت توجه خاصی به آب دارد و همچنین در برنامه ششم نظر به این است که وجه مناسب تر و در خوری به این موضوع داده شود.
وی به جلسه پانزدهم شورای عالی آب اشاره کرد و گفت: طرحی به تصویب رسید که بر اساس آن به تفکیک هر محدوده ی مطالعاتی می پردازد و اعلام می کند که چه مقدار آب نیاز است که خوشبختانه این طرح دیروز به امضای وزیر نیرو رسید.

وی افزود: همچنین بر اساس این طرح مشخص می شود چه میزان آب به بخش کشاورزی اختصاص داده شود که اگر بتوان در یک دوره پنج ساله آن را اجرا کرد حدود 11 میلیارد متر مکعب از مصرف سرانه کشور کم خواهد شد.

معاون وزیر نیرو گفت: امید است با اجرای این طرح سفره های زیرزمینی بعد از 20 یا 25 سال بازیابی شوند و البته نباید انتظار داشت که مثل روز اول خود شوند.

وی بیان کرد: این چنین اقداماتی تبعات دارد اما با تلاش و کمک بخش های مرتبط با آب می توان این مساله را برای کشور حل کرد و باید دانست که در اجرای طرح های مرتبط با حل بحران آب نباید دچار حواشی شد.

وی تصریح کرد: باید همه جای کشور با نگاه یک سویه به سمت پایداری منابع آبی سوق داده شود و می بینیم که استان کرمان به صورت خود جوش این حرکت را شروع کرده که الگویی مطلوب برای سایر نقاط کشور است و باید این تجربه به اشتراک گذاشته شود.

میدانی گفت: اگر امروز کشاورزان در این زمینه همراهی لازم را انجام ندهند این مشکل حل نخواهد شد و باید مشکل را با ایجاد اعتماد و باور بین کشاورزان حل کرد.

رییس اندیشکده آب: دولت به تنهایی قادر به حل بحران آب نیست

رییس اندیشکده آب ایران گفت: دولت به تنهایی نمی تواند برای خروج از بحران آب عمل کند و بخش خصوصی و همه باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

سید احمد علوی روز پنجشنبه در دومین همایش بحران آب استان کرمان افزود: اکنون از وزارت نیرو انتظار داریم که یک کار بدیع اتفاق بیفتد و بپذیریم که وضعیت کنونی آب از مشکلات گذشته است.
وی بیان کرد: اتاق بازرگانی ایران مکلف شد دفتری را با عنوان مطالعات استراتژیک آب ایران تاسیس کند.

وی گفت: وارد بخش خصوصی شدیم و هسته ملی را در کشور برای پیگیری مبانی نظری تجهیز عزم ملی و اصلاح آب کشور ایجاد کردیم.

رییس اندیشکده آب ایران افزود: ما موارد فراوانی از تحقیق و پژوهش مرتبط با آب را داریم ولی در فضای سیاسی و اجرایی نمی توانیم تاثیرگذار باشیم که اندیشکده آب ایران برای این منظور تاسیس شد.

وی گفت: در اولین گام دست به مطالعات وضعیت آب کشور زدیم و به این جمع بندی رسیدیم که شکاف هایی وجود دارد و اگر تلاش شود این شکاف ها در فضای خارج از دولت رفع می شود.
علوی اضافه کرد: ما در نشست ها به این نتیجه رسیدیم که اگر درست حرکت کنیم مانند سال 79 و 80 جهت حرکت آب کشور متحول می شود و این اتفاق ضرورت دارد.

برچسب ها: خشکسالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی 1403 به داروخانه‌ها

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)