کد خبر: ۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مخالفت ایران با دبیرکلی عربستان و درگیری لفظی عربستان و روسیه
در اجلاس ١٦٨ اوپک، یکی از دستورکارها انتخاب دبیرکل این کارتل بود .هرچند عبدالله سالم البدری در سمت خود ابقا شد اما این در حالی اتفاق افتاد که اختلافات میان اعضا امکان اجماع را کاهش داده بود. بیش از دو‌سال است که از دوره دوم سه ساله دبیرکلی «عبدالله سالم البدری» لیبیایی می‌گذرد، اما از آن زمان تاکنون به دلیل نبود اجماع میان اعضای این سازمان، انتخاب دبیرکل جدید موکول به جلسه بعدی می‌شود.
سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه ای اوپک ثابت ماند/در حاشیه اجلاس اوپک مدیران لوک اویل، OMV و انی با زنگنه دیدار کردند.

 روز گذشته یکصد و هشتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با موضوع سطح تولید و نگرانی درباره کاهش قیمت‌ها برگزار شد. گمانه‌زنی‌های مختلف درباره موضع‌گیری عربستان برای کاهش تولید، تعیین دبیرکلی و همچنین ورود نفت ایران به بازار سبب شد روز پنجشنبه بهای نفت در بازارهای لندن و نیویورک افزایش یابد.

به این ترتیب قیمت هر بشکه نفت شیرین سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با یک‌دلار و ١٤سنت افزایش به ٤١دلار و ٨سنت رسید.  همچنین پس از اعلام خبر افزایش سطح تولید نفت اوپک به ۵/۳۱ میلیون بشکه در روز   از سوی خبرگزاری ها  بهای نفت  به ازای هر بشکه با ۴/۱ دلار کاهش روبرو شد همچنین قیمت اونس جهانی به ۱۰۸۷ دلار رسید سقف تعیین شده برای تولید اوپک بدون در نظر گرفتن   تولید اندونزی بود که پس از ۷ سال  دوباره به اوپک بازگشته است.

قیمت نفت درحالی افزایش یافت که نشست غیررسمی اوپک روز پنجشنبه بی‌نتیجه باقی ماند. هرچند بیژن زنگنه نشست را با وجود اختلافات مفید خواند، اما وزیر نفت اکوادور آن را دشوار توصیف کرد. براساس پیش‌بینی‌ها درصورتی که متوسط قیمت نفت برنت در‌ سال آتی به ٥٧,٣٠دلار در هر بشکه برسد، تنها قطر می‌تواند بودجه خود را متوازن کند. «امانوئل ایبه کایچیکو» وزیر نفت نیجریه نیز در سخنرانی افتتاحیه نشست ١٦٨ این سازمان با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت نفت گفت: تردیدی نیست که صنعت نفت در میانه یک چرخه چالش‌برانگیز قرار دارد. به گفته رئیس نشست اوپک پیش‌بینی می‌شود ‌سال آتی تقاضای روزانه نفت یک‌میلیون و٣٠٠‌هزار بشکه افزوده شده و به میانگین ٩٤‌میلیون و١٠٠‌هزار بشکه برسد. این درحالی است که تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در ٢٠١٦ کاهش می‌یابد.

البدری ابقا شد
در اجلاس ١٦٨ اوپک، یکی از دستورکارها انتخاب دبیرکل این کارتل بود .هرچند عبدالله سالم  البدری در سمت خود ابقا شد اما این در حالی اتفاق افتاد که اختلافات میان اعضا امکان اجماع را کاهش داده بود. بیش از دو‌سال است که از دوره دوم سه ساله دبیرکلی «عبدالله سالم البدری» لیبیایی می‌گذرد، اما از آن زمان تاکنون به دلیل نبود اجماع میان اعضای این سازمان، انتخاب دبیرکل جدید موکول به جلسه بعدی می‌شود.

در ‌سال ۲۰۱۲ البدری لیبیایی قرار بود بازنشسته شود و انتخابات برای انتخاب دبیرکلی اوپک برگزار شود که درهمین راستا ایران «نوذری» وزیر نفت وقت، عراق «ثامر غضبان» وزیر نفت پیشین خود، عربستان «ماجد المنیف» نماینده آن زمان خود در هیأت عامل اوپک و اکوادور «ویلسون پاستور» وزیر وقت نفت خود را به‌عنوان کاندیداهای پیشنهادی برای احراز پست دبیرکلی معرفی کردند.اما اکوادور از ادامه رقابت منصرف شد و در ‌سال ۲۰۱۴ به جای آنها نیجریه با اعلام کاندیدایی که وزیر وقت نفت این کشور بود، وارد رقابت برای احراز پست دبیرکلی اوپک شد.اما اعضای اوپک در دسامبر ٢٠١۴ (دی‌ماه ٩۳) دوباره تصمیم گرفتند دوره دبیرکلی البدری لیبیایی را یک‌سال دیگر تمدید کنند. این درحالی است که براساس ماده ٢٨ اساسنامه اوپک درباره انتخاب دبیرکل، دوره دبیرکلی اوپک سه ساله است و امکان تمدید آن برای یک دوره سه ساله دیگر نیز وجود دارد.

روسیه توانایی تعدیل نفت خام را ندارد
یکی از حاشیه‌های مهم اجلاس ١٦٨ اوپک، اظهارنظر «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه بود که اعلام کرد، کشورش سطح تولید کنونی نفت‌خام خود را ادامه خواهد داد. این خبر درحالی منتشر شد که گزارشی از موسسه انرژی اینتلیجنس حاکی از تصمیم عربستان برای بررسی کاهش تولید نفت در‌سال آینده درصورت همراهی کشورهای غیرعضو اوپک بود.

الکساندر نواک دراین‌باره گفت: روسیه به دلیل شرایط آب و هوایی مانند برخی اعضای اوپک توانایی تعدیل نفت‌خام خود را ندارد و صنعت نفت این کشور بیشتر ازسوی شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود و آنها تصمیم خود را براساس شرایط بازار می‌گیرند.

این درحالی است که برخی اعضای اوپک با بی‌توجهی به سهمیه‌بندی سبب مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت‌خام شده‌اند، به‌ویژه عربستان که در یک‌سال گذشته سطح تولید خود را افزایش داده است. ازسوی دیگر «وحید علی اکبروف» مدیرعامل شرکت لوک اویل اعلام کرد که احتمال کاهش تولید نفت روسیه بسیار اندک است.

به گفته وی، شرایط دشوار آب و هوایی و احتمال آسیب به مخازن سبب شده است که با وجود درخواست اوپک از روسیه برای کاهش تولید و کمک به افزایش قیمت‌ها، این کشور نتواند این درخواست را برآورده کند. بارها سعی کرده‌ایم که این مسأله را بررسی کنیم اما به زبان ساده، ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

مشکلات بازار نفت به ایران ربطی ندارد
یکی از موضوعاتی که نشست اوپک را تحت‌تأثیر خود قرارداده بود، بازگشت ایران به بازارجهانی نفت با ظرفیت کامل بود. وزیر نفت ایران روز پنجشنبه و به محض ورود به هتل اینترکنتیننتال وین در جمع خبرنگاران گفت: افزایش تولید نفت‌خام و بازگشت به بازارهای جهانی پس از لغو تحریم‌ها حق قانونی ایران است و هیچ‌کس نمی‌تواند این کشور را از حق قانونی خود منع کند.

 او در ادامه با اشاره به وجود مازاد عرضه و کاهش قیمت‌های جهانی درحال حاضر گفت: ایران در ایجاد شرایط کنونی که بازارهای نفت را با مشکل روبه‌رو کرده، هیچ نقشی نداشته است. این مازاد عرضه و افت قیمت‌های جهانی بر دوش عده‌ای است که تولید خود را افزایش داده و بیش از نیاز بازار نفت عرضه کرده‌اند.  

وزیر نفت با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای برای دبیرخانه اوپک ارسال کرده و در آن پایبندی به سقف تولید کنونی روزانه ٣٠‌میلیون بشکه اوپک را خواستار شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون در اوپک نظام سهمیه‌بندی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که اوپک بدون داشتن سهمیه تولید نمی‌تواند بر پایبندی اعضا نظارت داشته باشد، اظهار کرد: این بدان معناست که هریک از کشورهای عضو باید بر مبنای سهمیه خود نفت تولید کنند. همچنین هریک از اعضا باید به سهمیه تولید پیشین خود، بازگردند.  

او همچنین تصریح کرد تا ٦ ماه آینده تولید نفت ایران به ٤ میلیون بشکه خواهد رسید. همچنین به نوشته روزنامه لبنانی دیلی استار، «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان‌سعودی درباره افزایش تولید نفت ایران گفت که افزایش تقاضای جهانی نفت طی ‌سال آتی جهش تولید نفت ایران را جذب خواهد کرد.  هرچند بحث افزایش تولید نفت ایران در این اجلاس بسیار داغ بود، اما حضور مدیران شرکت‌های خارجی و دیدار با وزیر نفت ایران نیز جالب توجه بود. زنگنه به محض ورود به هتل محل اقامت خود با مدیران شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان دیدار کرد.

او دراین دیدارها با «راینر سیله» مدیرعامل شرکت اتریشی OMV، «وحید علی اکبروف»، مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه و «آنتونی ولا» مدیرعامل بخش بالادستی شرکت انی گفت‌وگو کرد.

سقف تولید اوپک ثابت ماند

اعضای اوپک در نشست پشت درهای بسته خود بار دیگر تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان را تمدید کنند، اما با توجه به این که اعضا در این نشست تصمیمی نگرفتند قرار شد، یک نشست فوق العاده برگزار شود.

به گزارش شانا، یکصد و شصت و هشتمین نشست عادی وزارتی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با تصمیم اعضای این سازمان مبنی بر تثبیت سقف تولید این سازمان در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز به پایان رسید.

پیش بینی این اجلاس که روزگذشته در مقر دائمی این سازمان برگزار شد چندان سخت نبود؛ اظهار نظر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه مبنی بر این که روسیه سطح تولید کنونی را که به آن دست یافته حفظ می کند جلوی هر گونه شک و تردیدی را درباره این تصمیم گرفت. اوپک هم اکنون بالاتر از سقف تصویب شده خود یعنی ٣٠ میلیون بشکه در روز تولید می کند .

منبع: شهروند
برچسب ها: زنگنه ، اپک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)