کد خبر: ۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشی از تهدید سخنرانی چهره‌های معتدل و اصلاح‌طلب توسط خودسرها
هنوز سه ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده اما رفتارهای جناحی برخی علیه اصلاح‌طلبان این شائبه را ایجاد می‌کند که آنها از موفقیت این جناح در هراس هستند؛ اما اینکه این اقدام آنها تا چه اندازه می‌تواند در بالا رفتن جناح مورد حمایت خود موثر واقع شود خود جای بسی تامل دارد.
هنوز سه ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده اما رفتارهای جناحی برخی علیه اصلاح‌طلبان این شائبه را ایجاد می‌کند که آنها از موفقیت این جناح در هراس هستند؛ اما اینکه این اقدام آنها تا چه اندازه می‌تواند در بالا رفتن جناح مورد حمایت خود موثر واقع شود خود جای بسی تامل دارد. در هر حال، این قسم از بداخلاقی‌های سیاسی و انتخاباتی چندی است که دوباره در فضای سیاسی ایران شایع شده و گاه به صورت حمله به سخنران و گاه به صورت تهدید وی پیش از سخنرانی بروز پیدا می‌کند.

خط و نشان برای وزیر دولت اصلاحات
در روزهای گذشته و پس از آن که اعلام شد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو، همایشی با سخنرانی دکتر مصطفی معین (وزیر علوم دولت‌های سازندگی و اصلاحات) برگزار می‌کند، برخی گروه‌های تندرو علیه این برنامه اعتراض کرده و این برنامه را تهدید کردند. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک نیز به همین بهانه بیانیه‌ای منتشر کرده است که در قسمتی از آن آمده است: عده‌ای با سوءاستفاده از فضای رسانه‌ای و وارونه جلوه دادن مسائل، سعی در فریب اذهان عمومی دارند و چون گذشته به دنبال غبارآلود کردن فضای دانشگاه و نشاط سیاسی آن هستند.

در بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه اراک با اشاره به صحبت‌های نماینده ولی فقیه در استان، آیت‌الله دری نجف آبادی که از تحریف صحبت‌هایش در خبرگزاری‌های مغرض انتقاد کرده بود، تاکید شده اخلال در برگزاری مراسم با واکنش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک مواجه خواهد شد.

سریال دنباله‌دار تهدید و حمله به سخنرانی‌ها
در ماه‌های اخیر چنین برخوردهایی بسیار پرتکرار بوده است. در مواردی همچون آن چه برای سخنرانی حجت‌الاسلام موسوی لاری در جمع اصلاح‌طلبان ورامین پیش آمده ماجرا با اعتراض مختصری به پایان رسیده و گاه در مواردی مثل حمله به علی مطهری در شیراز و حمله به آذر منصوری در دانشگاه یاسوج، برخورد در حد ضرب و شتم بوده است. علاوه بر این چهره‌هایی همچون حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای نیز از چنین برخوردهایی مصون نمانده‌اند. این در حالی است که موضوع تهدید یا برخورد تنها مختص چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیست و حتی چهره‌های فراجناحی یا اصولگرای معتدل را نیز شامل شده است. مثلا فحاشی و پرتاب مهر نماز به سوی علی لاریجانی در سخنرانی دهه فجر سال‌های گذشته در شهر قم هنوز در خاطر بسیاری وجود دارد.

همچنین دعوت آیت‌الله سید حسن خمینی به گرگان نیز با تهدید برخی گروه‌های تندرو مواجه شد، ضمن این که بی‌حرمتی به یادگار امام راحل در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی با شعار و فریاد هم در سوابق این گروه‌ها وجود دارد.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد تکرار این رویدادها، می‌توان شائبه هدفمند بودن چنین رفتارهایی را تقویت می‌کند. از جمله این اهداف، می‌توان به تلاش برای ساکت کردن و به انزوا کشاندن جریان سیاسی رقیب و نیز کاهش مشارکت عمومی در انتخابات – چرا که غالبا جریان تندرو در هنگام مشارکت بالای اجتماعی در انتخابات شکست می‌خورد – را گمانه‌زنی کرد. علاوه بر این تکرار مکرر این بداخلاقی‌ها نشان از آن دارد که همچنان عزم جدی برای مقابله با تندروهایی که قانون و مجوز قانونی را قبول ندارند و در مسیر برخورد با چندصدایی، تاب شنیدن نظر مخالف را نداشته و با ایجاد تنش، جامعه را به التهاب و تشنج می‌کشند، وجود ندارد.

اطاله دادرسی منجر به تکرار برخی جریانات جناحی در کشور می‌شود
برای اظهارنظر در مورد اقدامی که باید از سوی مراجع قانونی علیه افرادی که نقش پررنگی در ایجاد مخاطره و بی‌نظمی در فضای اجتماعی و آلوده کردن فضای انتخاباتی با کینه و عداوت حزبی و جناحی دارند، صورت بگیرد با قانونگذاران به گفت‌وگو نشستیم و قضاوت در مورد این نوع رفتار را به بهارستان‌نشینان سپردیم.

ابراهیم نکو عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در اشاره به اتفاقات اخیر که منجر به حمله به برخی اصلاح طلبان شد به «ابتکار» گفت: هر اتفاقی که باعث بر هم زدن نظم عمومی جامعه شده و قانون را زیر پا بگذارد مساله امنیتی تلقی می‌شود؛ ضمن ‌اینکه هر حادثه‌ای که در پی تجمعات غیرقانونی که با هدف فضاسازی علیه برخی همایش‌ها و گردهمایی‌ها صورت می‌گیرد جایگاه قانون را تنزل می‌دهد.

وی افزود: وقتی یک جلسه‌ای با مجوز قانونی برگزار شده و مراجع قانونی اجازه دایر شدن آن را به صورت کتبی اعلام کرده‌اند در این صورت اگر جمعی اقدام به برهم زدن این جلسات کنند اقدام خلاف قانون انجام داده و به قوانین محکم کشور بی‌حرمتی کرده‌اند که به طور قطع باید با افرادی که در برهه‌ای از زمان که به انتخابات نیز نزدیک می‌شویم دست به چنین اقدامی بزنند، برخورد جدی شود.

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نکته‌ای که باید از سوی تمام جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بدان توجه شود این است که ما در عصری زندگی می‌کنیم که تفکراتمان را نمی‌توانیم به مردم تحمیل کنیم چراکه ملت ایران نسبت به مسایل آگاه هستند و به افرادی رای مثبت خواهند داد که با رعایت قوانین در راستای منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند ضمن‌اینکه جریانات جناحی نمی‌توانند برخی جناح‌های سیاسی را حذف کنند حتی اگر حمایت برخی خارج از چارچوب قانون برای تقویت آن جریان تلاش کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه باید حواسمان جمع باشد که برخی با ادعای دلسوزی برای نظام موجب اختلال در امنیت جامعه نشوند، تاکید کرد: قانون برای هر فردی که نظم جامعه را علیه مکان یا جایگاهی به هم بریزد مجازاتی در نظر گرفته است البته شاید رسیدگی به این اقدامات با اطاله دادرسی همراه باشد اما به این معنا نیست که قانون در مقابل اقدامات آنها بی‌تفاوت بوده است بنابراین با توجه به اینکه قانون به صورت شفاف برای این رفتارهای غیرقانونی مجازات تعیین کرده مراجع رسیدگی کننده به این جرایم نیز باید به سرعت مجرمان را مجازات کنند تا بعد از این شاهد این قبیل بی‌اخلاقی‌ها در جامعه نباشیم.

همه موظف به رعایت قوانین و آئین‌نامه‌های انتخاباتی هستند
صفر نعیمی‌رز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مورد اتفاقات اخیر که منجر به تهدید و حمله به برخی سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان شده است گفت: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان همه موظف به رعایت قوانین و آئین‌نامه‌های انتخاباتی هستند.

وی افزود: رفتار برخی جناح‌ها قبل از محرز شدن تعیین صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان علیه سایر جناح‌های سیاسی یک بداخلاقی سیاسی محسوب شده و این قبیل اقدامات در شرایط کنونی کشور از طرف هر فرد اصولگرا یا اصلاح‌طلب قابل قبول نبوده، نیست و نخواهد بود.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآورشد: هم‌اکنون برخی در تلاش هستند که آب را گل‌آلود کنند و با این روش به بهانه انتخابات جو عمومی را برهم بزنند و با سوء‌استفاده از فضای آشفته ایجاد شده برای تحقق امیال شوم خود بهره ببرند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: برای ممانعت از بروز این قبیل جریانات از مسئولان وزارت کشور، قوه‌قضائیه و سایر برگزارکنندگان برنامه‌های انتخاباتی تقاضا داریم که زودتر از زمانی که برای تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی تعیین شده از صدور مجوز برای برگزاری میتینگ یا جلساتی که در آن امکان دنبال کردن اهداف سیاسی و جناحی وجود دارد، خودداری کنند چراکه طبیعی است برخی هواداران جناح‌های مخالف قبل از تعیین صلاحیت‌ها با ایجاد تنش برای خدشه وارد کردن بر طرف مقابل تلاش کنند ضمن‌اینکه این اقدامات می‌تواند منجر به کینه‌ورزی بین جناح‌های مختلف نیز شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)