کد خبر: ۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
خانواده ها باید توجه کنند که ممکن است دختران و نوجوانان آنها در این فضا فعالیت هایی کنند که ممکن است گاهی بازگشت از آنها امکان پذیر نباشد.

کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت: ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه‌های اجتماعی را تحت اشراف داریم و کسانی که فکر می‌کنند این فضا برای آنان امن است، از فعالیت‌های خود دست بردارند.

به گزارش ایلنا٬ مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه در گفت‌وگو با شبکه یک سیما درباره دستگیری افرادی که در فضای مجازی به ترویج فساد می پرداختند گفت: در نیمه دوم امسال بررسی‌ها نشان داد گروهی از صفحات ایجاد شده در فیس‌بوک ماموریت تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده‌ها را در دستور کار خود به صورت سازمان یافته قرار داده اند که تعداد 350 صفحه با مدیریت 36 نفر شناسایی شد.

شناسایی و حذف 130 صفحه غیر اخلاقی در اینترنت

وی افزود: این صفحات در 3 حوزه مستهجن و غیراخلاقی، شکل‌دهی به مسائل ابتذال به وسیله مدلینگ و در نهایت قبح‌شکنی از مقدسات دین فعالیت می‌کردند.

وی گفت: هم‌اکنون از 350 صفحه 130 صفحه به طور کلی حذف شد و متهمینی که در این فضا فعالیت داشتند از استان های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند که 12 نفر از آنها دستگیر و 24 نفر هم با حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شده‌اند.

کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه با بیان این‌که «متهمان این پرونده همگی آقا هستند و متوسط سن آن‌ها 25 سال است و همه سابقه قضایی دارند» افزود: مدیران این صفحات معضلات گوناگون از جمله مصرف روان گردان دارند.

وی تصریح کرد: این افراد یا از مصرف کنندگان روان گردان هستند و یا از خانواده های طلاق اند و در صدد کسب موقعیت اجتماعی به این وسیله بودند.

وی گفت: از آنجا که این افراد در جامعه فضای رشد مناسب نداشتند با ورود به شبکه‌های اجتماعی به دنبال کسب موقعیت اجتماعی بودند.

انتقاد از برخورد نکردن جدی با گردانندگان سایت‌های مستهجن

علیزاده با انتقاد از برخورد نکردن جدی با گردانندگان مسئولان برخی سایت ها مستهجن که 6 سال قبل شناسایی و دستگیر شدند افزود: در صورت نبود عزم جدی نمی توان مقابله اساسی با این جریان داشت.

وی بعضی قوانین را بازدارنده و برخی دیگر را غیربازدارنده دانست و گفت: این صفحات در 3 محور اصلی تهاجم فرهنگی که عبارتند از حوزه های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری فعالیت می‌کردند.

حوزه‌های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری هدف تهاجم فرهنگی

وی افزود: در حوزه اول گردانندگان با ایجاد برخی جذابیت ها مانند جمع آوری عکس های مستهجن همزمان با انتشار شماره تلفن برخی دختران با اسامی و عناوین مختلف موجب مزاحمت های بسیار شده بودند که این صفحات حذف شدند.

این کارشناس حوزه دوم را پدیده ابتذال عنوان ذکر کرد و گفت: در این بخش بیشتر عکس‌های که برای عروسی گرفته می‌شوند از جمله در آرایشگاه‌ها و آتلیه‌های عکاسی به این صفحات در شبکه فیس‌بوک راه پیدا کرده و موجب درگیری خانواده‌ها می‌ شوند.

وی افزود: برخی از دختران این مرز و بوم که در معرض آسیب قرار دارند ناآگاهانه و با الگو گیری به سمت این جریان ها حرکت می کنند که باید جلوی آن گرفته شود.

هشدار به خانواده‌ها

وی با هشدار به خانواده ها گفت: خانواده ها باید توجه کنند که ممکن است دختران و نوجوانان آنها در این فضا فعالیت هایی کنند که ممکن است گاهی بازگشت از آنها امکان پذیر نباشد.

علیزاده نمونه از انتشار ناخواسته تصاویر را در قرار دادن عکس‌های خانوادگی، سفر خانوادگی یا دانشجویی با وضع نامناسب و سپس برداشته شدن و انتشار آن در صفحات دیگر ذکر کرد و درباره محور سوم هم گفت: این بخش در قالب قبح شکنی فعالیت می کند به این صورت که بستر اصلی آن جوک و سرگرمی و ابتدای آن با لطیفه درباره احترام به نزدیکان آغاز می شود.

وی گفت: با جا افتادن این مفهوم به تدریج جوک در همه سطوح وارد می شود و به روایات و ائمه و دین می رسد.

وی تصریح کرد: جریانی که ذیل این موضوع قرار دارد، نق زدن در همه مسائل و به تمسخر گرفتن هر موفقیتی است که در جامعه به وجود می آید از این رو کاربر به جای احساس نشاط در ورود به فضای مجازی با خودباختگی روبرو می شود علاوه بر این که این فضا مورد سوء‌استفاده شبکه های ضد انقلاب هم واقع می شود و آنها از این ابزار برای توزیع انبوه شایعات استفاده می کنند.

علیزاده با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت: ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه های اجتماعی را تحت اشراف داریم و کسانی که فکر می کنند این فضا برای آنان امن است، از فعالیت های خود دست بردارند.

وی با بیان این که ما از آنها می خواهیم که فضا را پاک و به دور از معصیت نگاه دارند اظهار داشت: ما با اشخاص ذیربط در شبکه های اجتماعی دیگر هم به شکل ناصحانه تماس خواهیم گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)