کد خبر: ۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
همه مصیبت ها از منیّت است؛ اگر انقلابیون دچار این آفت شوند، انقلاب هم دچار آن می شود و اگر نباشد شور و نشاط انقلاب باقی خواهد ماند.
همه مصیبت ها از منیّت است؛ اگر انقلابیون دچار این آفت شوند، انقلاب هم دچار آن می شود و اگر نباشد شور و نشاط انقلاب باقی خواهد ماند.

یادگار امام خمینی 0ره) با تأکید بر زنده نگه داشتن روحیه از خودگذشتگی در جامعه، تأکید کرد: همه مصیبت ها از منیّت است؛ اگر انقلابیون دچار این آفت شوند، انقلاب هم دچار آن می شود و اگر نباشد شور و نشاط انقلاب باقی خواهد ماند.

به گزارش ایلنا٬ به نقل از جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با استاندار و مسئولان استان قم، با اشاره به اهمیت روز دوازدهم بهمن، اظهار داشت: یکی از جهات عظمت 12 بهمن، ورود امام به کشور بعد از 15 سال تبعید و مرارت های زیاد است که غریبانه رفتند اما فاتحانه و عزیزانه برگشتند. جهت دیگر نیز آغاز دهه ای است که به سقوط نظام شاهنشاهی منجر شد و تحولی بنیادین در جامعه ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی صرفا یک تحول سیاسی نبوده و تحولی اجتماعی و تاریخ ساز است، افزود: اهمیت دیگر روز 12 بهمن، باورمندی مردم در استقبال از امام است. زیرا تجمع بی نظیری که مردم در استقبال از امام کردند، در حالی بود که رسانه ای چون صدا و سیما آن زمان وجود نداشت و ارتباطات شبکه ای میان مردم، آنان را از سراسر کشور در تهران جمع کرد و همان حضور از بزرگترین میخ هایی بود که بر تابوت رژیم طاغوت زد.

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه اگر مردم نبودند و امام بودند یا مردم بودند و امام نبودند، آن نتیجه بدست نمی آمد، ادامه داد: 12 بهمن دو قهرمان دارد؛ قهرمان اول امامی است که از پله های هواپیما پایین آمد و قهرمان دوم مردمی بودند که از او استقبال کردند، لذا انقلاب وجود غیر از انقلابیون و رهبر آنها ندارد.

وی گفت: اگر انقلاب زیبا و مستحکم بود به خاطر این بود که این ویژگی ها در انقلابیون وجود داشت و اگر روزی آن ویژگی ها عوض شد، جامعه هم عوض می شود. همانگونه که بسیاری از افراد جامعه زمان یزید که سر امام حسین(ع) را بریدند همان افراد جامعه نبوی بودند، اما فاسد شده بودند.

یادگار امام با اشاره به اینکه یکی از آثار انقلاب اسلامی تغییر نظام سیاسی کشور بود، یادآور شد: انقلاب ما از این جهت که بافت ها، نهادها و طبقات اجتماعی کشور را دستخوش تغییر کرد یک انقلاب اجتماعی هم بود. در نتیجه انقلاب افرادی از روستا به طبقات بالا رسیدند و افرادی از طبقات بالا نیز به زیر برده شدند. البته در اینّ تغییر فقط افراد زیر رو نشدند، بلکه نظام و هرم منزلت اجتماعی نیز تغییر یافت.

سید حسن خمینی بُعد دیگر انقلاب اسلامی را تاریخ ساز بودن آن ذکر کرد و اظهار داشت: برخی انقلاب ها فراتر از محدوده جغرافیایی خود، پیامی برای تاریخ دارند. لذا اگر پیامد انقلاب فرانسه دموکراسی، پیام انقلاب روسیه سوسیالیسم و پیام انقلاب آمریکا لیبرالیسم بود، پیام انقلاب اسلامی ایران معنویت گرایی و دین داری و بازگرداندن معنویت و خدا به عرصه جامعه است. من حتی تعبیر اسلام و شیعه را بکار نمی برم، گرچه انقلاب به معنای بازگرداندن آنها نیز بود، اما انقلاب در میان مسیحیان نیز با شکل گیری الهیات رهایی بخش و بازگشت کشیش هایی که از سیاست فاصله گرفته بودند به جامعه، اثر خود را گذاشت. در میان اهل سنت نیز جریاناتی که از ناسیونالیسم فاصله گرفته بودند و اهل سیاست در چارچوب اسلام بودند، پیدا شدند. البته برخی از آنها مانند القاعده و طالبان ممکن است فرزند ناخلف باشند اما بازگشت به دین بذری است که انقلاب اسلامی گذاشت و سپس رشد کرد.

وی در ادامه سخنان خود، یکی از بزرگترین ویژگی های انقلاب اسلامی را «از خودگذشتگی» خواند و گفت: این ویژگی هر گاه وجود داشته است، طوفان هایی مانند دفاع مقدس را اداره کرده است؛ این روحیه دقیقا مقابل فردگرایی در فرهنگ غربی است. وقتی از خودگذشتگی وجود داشته باشد، منیّت ها کنار می رود و برای انسانها مهم نیست که یک کار به نام آنها تمام شود یا خیر.

سید حسن خمینی افزود: هیچ عاملی مانند خدا نتوانست فرهنگ فردگرایی و منیّت را از بین ببرد و اگر نفی منیّت نبود حتما انقلاب ما پیروز نمی شد. زیرا اگر این روحیه نبود، چرا کسانی باید زیر تانک می رفتند و کشته می شدند یا شکنجه می دیدند تا دیگران آزار نبینند؟ چرا در جامعه دین دارانه یک نفر باید جان خود را در همه عرصه ها فدا کند تا دیگران آزاد زندگی کنند؟ این روحیه محصول عاملی به نام خدا به میان زندگی بود.

وی با اشاره به این جمله امام که «نگویید من؛ من شیطان است»، گفت: اگر نفی من نبود، هیچ حرکت اجتماعی به نتیجه نمی رسید. البته مارکسیست ها خیلی تلاش داشتند تا من را از انسان جدا کنند، اما هیچ عاملی مانند خدا نتوانست این کار را انجام دهد. لذا دیدیم که در زمان سالهای ابتدای انقلاب افرادی را به زور می خواستند مسئولیت دهند، اما خودشان قبول نمی کردند. یکبار امام خطاب به مسئولان گفته بودند اگر احساس می کنید فردی لایق تر از شما برای آن مسئولیت وجود دارد، حرام است که بر سر کار باقی بمانید؛ صبح فردای آن روز دو نفر از وزرای دولت نامه نوشتند و امضاء کردند که ما فکر می کنیم افرادی بهتر از ما برای آن مسئولیت هست. در آن زمان اکثر افرادی را که در مسند امور گذاشتند به اصرار به آن مسئولیت بردند، زیرا حاضر به گرفتن مسئولیت نبودند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه روح نفی منیّت، از خودگذشتگی و از خود فراتر رفتن روح انقلاب 57 است، تصریح کرد: اگر این روحیه باشد توانمندی انقلاب باقی می ماند. اما امروز باید ببینیم این روحیه چه مقدار وجود دارد؟ چشمانمان را ببندیم و این مسأله را بسنجیم؛ اگر وجود دارد، آن اندیشه با همان توانمندی پیش می رود. اما اگر این تفکر حاکم باشد که جریان و باند من خوب است و اگر کسی از باند من نبود بد است؛ در این صورت همان نظام قبل باقی می ماند.

وی تأکید کرد: این انقلاب با همان تعبیر «همه با هم» امام محقق شد. ایشان حتی در مورد خودشان می گفتند به من رهبر نگویید؛ این روحیه در امام وجود داشت و در جامعه نیز پخش شد و تحول ایجاد کرد. این روحیه بزرگ که تأثیر عمیقی در انقلاب داشت را باید زنده کنیم و زنده نگه داریم. البته منیّت را که بزرگان می گویند جز با ایجاد روحیه پاک در دلها امکان ندارد، باید از خودمان شروع کنیم، زیرا انقلاب چیزی جز انقلابیون نیست و انقلاب خوب و موفق همان انقلابیون خوب و موفق هستند که خود را در جمع گم و ذوب کرده اند.

یادگار امام سپس به بیان خاطره ای از مرحوم حاج سید احمد خمینی در خصوص آرامش امام در طول پرواز بسوی ایران پرداخت و گفت: قطعا فتح، باعث نشاط می شود، اما نباید باعث شود تا انسان خودش را گم کند. آرامش امام ناشی از یک روز و دو روز نبود، بلکه ناشی از یک عمر با خدا زیستن است. امام این روحیه را توانست در جامعه منتشر کند و وقتی منتشر شد، افراد آن را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه اخلاق دیروز و امروز ندارد و در همه جا و همه زمان ها باید رعایت شود، افزود: همه مصیبت ها از منیّت است؛ اگر انقلابیون دچار این آفت شوند، انقلاب هم دچار آن می شود و اگر نباشد شور و نشاط انقلاب باقی خواهد ماند.

سید حسن خمینی خطاب به مسئولان استان قم یادآور شد: جمهوری اسلامی ثمره خون شهدا و 1400 سال تلاش شیعه در جهان است که بر دو بال معنویت گرایی و مردمسالاری استوار است و گوشه ای از آن در دست شما قرار دارد. شما درون مجموعه خود، «من» را از بین ببرید و موضوعات را ملی ببنید؛ جامعه مشکلات زیادی دارد که بخشی از آن به خاطر دشمنان است و می توان با تدبیر آن را حل کرد. همه بر سر سفره مردم نشسته ایم و همه همت کنند تا این دوره مسئولیت را دوره بهبود شرایط عمومی مردم قرار دهند و اینکه یک کار به نام چه کسی تمام شود هیچ جایی در نظام و فلسفه سیاسی امام ندارد.

وی ادامه داد: در زندگی خودمان بارها دیدم که همه جمع شدند تا کسی را ذلیل کنند اما نتوانستند یا خواستند که کسی را عزیز کنند اما میسر نشد؛ زیرا دلهای مردم در دست خداست و آنان می دانند که خادم و خائن کیست.

وی سپس با تجلیل از شخصیت استاندار قم، گفت: وی تقریبا از اول انقلاب همیشه ذوب در جمع بوده است و برای خودش چیزی نخواسته است. این رفتار سرمایه ای برای هر انسان است و همه می توانیم آن را درون خودمان تمرین کرده و بدانیم رمز بقای انقلاب، بقای از خودگذشتگی هاست و هرچقدر این روحیه باقی ماند انقلاب هم باقی مانده است. گرچه لطف خدا، خون شهدا و دعای امام قطعا در تداورم حیات این انقلاب تأثیر بالای معنوی دارد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی منش استاندار قم طی سخنانی با اشاره به سالروز ورود امام به میهن، گفت: هنوز نام خمینی زنده است، می درخشد و لرزه بر استکبار جهانی می اندازد و گرچه تلاش دشمنان این است که نام او را محو کنند اما این نام درخشنده از قبل در دل مسلمانان جهان است.

وی افزود: امروز ملت ایران از فلسفه ای درس گرفته اند که یکی از سلاله پاک رسول الله(ص) به آنان آموخت و آن، اسلام ناب محمدی(ص)، شجاعت، فداکاری، ایثار، رشد و بالندگی است.

صالحی منش گفت: امروز پس از استقرار دولت تدبیر و امید دولت و ملت در اتحادی وصف ناپذیر با نیّت توسعه و پیشرفت ایران انقلابی و جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
برچسب ها: سید حسن خمینی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)